مدیر تحقیق و توسعه یک شرکت دانش‌بنیان گفت: اغلب پارک‌های علم و فناوری کشور، فضای آزمایشگاه ندارشته و فقط محیط دفتری برای انجام کارهای اداری وجود دارد.

زینب حاجیلری درگفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با بیان این که اخذ مجوزها یکی از مشکلات اصلی فناوران است، اظهار کرد: ما هم با وجود این که مجموعه‌ای علمی هستیم و اعضای هیئت علمی در هیئت مدیره حضور دارند، برای گرفتن مجوزها با مشکلات زیادی مواجه بودیم. برای مثال، تولید الکل در مجموعه ما از ابتدای شیوع کرونا آغاز شد؛ اما فرایند گرفتن مجوزها بسیار طولانی شد تا جایی که صدور مجوز به دلیل اشباع شدن تولید الکل در بازار، متوقف شد. در حالی که کارخانه‌ ما روزانه یک تن و ماهانه ۲۰ تن تولید الکل داشت.

 نقش فعالیت‌های صنعتی کوچک برای اشتغال‌زایی

مدیر تحقیق و توسعه یک شرکت دانش‌بنیان با اشاره به این که فرایندهای بررسی محصولاتی که تولید داخل ندارند بسیار طولانی است، افزود: چرا که این محصولات برای گرفتن مجوزهای استاندارد با محصولات وارداتی مقایسه می‌شوند. در نتیجه، گاهی آزمایش محصول چند ماه زمان می‌برد و این موضوع مانعی برای فناوران ایجاد خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: اخذ مجوز برای تولیدکنندگانی که سابقه علمی دارند، بسیار سخت است. متاسفانه روندی که در دفترچه دستورالعمل مجوزها وجود دارد، در عمل به کار نمی‌آید. چون کارها با روابط پیش می‌رود. باید افرادی را پیدا کرد که بتوانند این مسیر را هموار کنند.

حاجیلری تصریح کرد: بسیاری از محصولات استانداردها را دارند؛ اما باید اشخاصی برای پیش‌برد فرایند گرفتن مجوز وجود داشته باشند. برای مثال، مجموعه ما برای اخذ مجوزها یک تا ۲ سال پیگیری کرد. تحقیقات‌مان در برخی حوزه ها از ۶ سال پیش آغاز شد، کارخانه ۲ سال پیش راه‌اندازی شده و اخیرا موفق به دریافت مجوز شده‌ایم.

مدیر تحقیق و توسعه یک شرکت دانش‌بنیان درباره مشکلات فناوران گفت: اغلب پارک‌های علم و فناوری کشور، فضای آزمایشگاه ندارند. فقط محیط دفتری برای انجام کارهای اداری وجود دارد. به همین دلیل بخش اداری مجموعه ما در پارک است و فضای آزمایشگاهی در محیط دیگری است.

وی در پایان اظهار کرد: فناوران به حمایت‌های دولتی احتیاج دارند؛ چرا که این افراد علم را به صنعت پیوند می‌دهند. حمایت از این افراد به رشد کشور منجر خواهد شد. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1167908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =