ضعف در فرهنگسازی رجوع به مشاور خانواده/ مردم به دلیل مشکلات اقتصادی توان استفاده از خدمات مشاوره‌ای را ندارند

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی با بیان اینکه هزینه‌های جلسات مشاوره باید جزوخدمات درمانی دولت باشد، گفت: باتوجه به مشکلات اقتصادی و فشارهای معیشتی، بسیاری از مردم توان استفاده از جلسات مشاوره را ندارند.

عباس روزبهانی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه فرهنگ استفاده از مشاور خانواده یا آموزش خانواده در کشورمان نهادینه نشده است، اظهار کرد: استقبال نکردن مردم به ویژه آقایان برای مراجعه به مشاور را می‌توان علت اصلی این موضوع دانست. مردان این تفکر را دارند که اگر به روانشناس مراجعه کنند، برچسب بیماری به آنها زده خواهد شد؛ اما برعکس خانم‌ها برای مشاوره گرفتن و تحت آموزش‌ قرار گرفتن تمایل بیشتری دارند. 

راه‌کارهایی برای مقابله با افسردگی در زمستان

وی با اشاره به اینکه انگار تمایل نداشتن برای گفت‌وگو با مشاور در سرشت ایرانی‌ها وجود دارد، گفت: متاسفانه برخی از مردم گمان می‌کنند اگر به مشاور مراجعه کنند، از نگاه سایرین ضعیف محسوب می‌شوند. البته بازهم تاکید می‌کنم که خانم‌ها برای گرفتن راهنمایی و حضور در جلسات مشاوره پیشقدم‌تر هستند.

هیئت علمی جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم نبود حمایت‌های لازم دولت را عامل دیگر در ضعف ترویج فرهنگ آموزش خانواده در جامعه دانست و گفت: در کشورهای پیشرفته دنیا هزینه‌های مراجعه به مشاور یا ویزیت دکتر روانشناس تحت پوشش بیمه است؛ اما این قانون در کشور ما وجود ندارد. بنابراین هزینه‌های مشاوره یا آموزش رواشناسی برای افراد زیاد خواهد بود. بنابراین تنها قشر خاص یا همان مرفه می‌توانند به مشاور مراجعه کنند و بقیه اقشار به علت هزینه‌های گزاف نمی‌توانند پیگیر حل مشکلات روحی خود باشند.

وی با تاکید بر اینکه هزینه‌های جلسات مشاوره باید جزوخدمات درمانی دولت باشد، گفت: باتوجه به مشکلات اقتصادی و فشارهای معیشتی، بسیاری از مردم توان استفاده از جلسات مشاوره را ندارند. بنابراین بهتر بود که این هزینه‌ها برای درمان بیماری‌ یا روحی و روانی در برنامه توسعه هفتم جزو خدمات دولتی قرار بگیرد. یا حداقل بیمه‌ها درصدی از ویزیت مشاوره را پرداخت کنند.

روزبهانی درباره علل دیگر بی‌تمایل مردم برای مراجعه به مشاور بیان کرد: افراد تصور می‌کنند بیماری روحی هم مانند بیماری جسمی باید ظرف مدت کوتاهی بهبود پیدا کند. البته این تصور اشتباه است؛ چون روان به مراتب از جسم پیچیده‌تر است. به عنوان مثال بیماری‌های اختلالات نوروتیک یا اختلالات شخصیتی نیازمند ماه‌ها تحت درمان بودن است. در این راستا افراد با یک یا  ۲ بار مراجعه به پزشک یا مشاور، چون نتیجه نمی‌گیرند، درمان را رها می‌کنند.

این روانشناس با تاکید بر اینکه جای خالی استفاده از مشاور یا آموزش خانواده به علت نبود آگاهی افراد است، اضافه کرد: این آگاهی باید با سیاست‌ گذاری کلان توسط مسئولان یا نهادهای مرتبط مانند سازمان صدا و سیما اتفاق بیافتد. در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای تشویق مردم به مشاوره گرفتن یا تحت آموزش بودن در رسانه ملی پخش نمی‌شود یا به خاطر ندارم که در سال‌های گذشته چنین برنامه‌ای پخش می‌شد.

وی عملکرد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در زمینه مشاور خانواده را خیلی مناسب ارزیابی نکرد و گفت: این وزارتخانه نماینده دولت در این موضوعات پزشکی_درمانی مانند مشاوره است. از آنجایی که پیش‌تر بیان کردم، تحت پوشش بیمه نبودن هزینه‌های درمان، در بی‌تمایلی افراد تا چه میزان اثر گذار بوده، پس وزارت بهداشت عملکرد مناسبی نداشته است. البته سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور بسیار پیگیر حل این مشکل است. 

روزبهانی در پاسخ به این پرسش که به عقیده شما «جوانان به ویژه دانشجویان بیشتر برای چه مشکلات به مشارو مراجعه می‌کنند؟» عنوان کرد: در حال حاضر بیشتر این افراد به ویژه دختران برای حفظ رابطه احساسی، پذیرش و پشت سر گذاشتن دوران پس از شکست عاطفی یا انتخاب شریک عاطفی به مشاوره مراجعه می‌کنند. 

این استاد دانشگاه در پایان خاطرنشان کرد: موضوعاتی مانند بیماری‌های ذیل اختلالات نوروتیک مانند افسردگی، فوبیا، پانیک، وسواس فکری و جسمی، اضطراب و استرس نیز از عوامل دیگر مراجعه جوانان به مشاور یا پزشک است. 

انتهای پیام/ 

کد خبر: 1168634

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =