بیش از ۱۷۹ هزار کودک از تحصیل جامانده‌اند / راه‌اندازی سامانه‌ پیگیری وضعیت دانش‌آموزان ترک تحصیل کرده

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش گفت: تعداد دانش‌آموزان جامانده از تحصیل در مقطع ابتدایی به ۱۷۹ هزارو ۵۰۰ نفر می‌رسد.

معصومه‌ نجفی‌ پازوکی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درباره آخرین وضعیت دانش‌آموزان ترک‌ تحصیل کرده و جامانده در مقطع ابتدایی گفت: در زمینه جاماندگان از تحصیل، سامانه‌ای به نام شهید محمودوند طراحی شده که اطلاعات به‌روز و کاملی را درباره این دانش‌آموزان ارائه می‌کند. ثبت‌احوال لیستی از اسامی دانش‌آموزان ۶ تا ۱۱ سال لازم التعلیمی که باید در مدرسه مشغول تحصیل باشند، دارد.

عقب ماندگی از برنامه توسعه در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی

وی افزود: این فهرست در اختیار سازمان آموزش و پرورش قرار گرفته و همچنین لیست ثبت‌نام دانش‌آموزان هم در سایت سیدا وجود دارد. براساس این فهرست، تعداد دانش‌آموزان جامانده از تحصیل در مقطع ابتدایی به ۱۷۹ هزارو ۵۰۰ نفر می‌رسد.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش ادامه داد:  اواخر آبان، به تعداد دانش‌آموزان ترک تحصیل کرده و جامانده از طریق سامانه دسترسی پیدا شد و آمار جامع و جداگانه‌ای از تعداد و وضعیت این دانش‌آموزان، در هر استان به دست‌آمد.

نجفی ادامه داد: برای مثال آمار جاماندگان از تحصیل در استان بوشهر چیزی بین هزار و ۶۰۰ تا هزار و ۷۰۰ نفر است که برای همه آنها یک نفر، پیگیر کننده وضعیت آن دانش‌آموز قرار داده شده‌است و توانسته‌اند با پیگیری‌های لازم، ۵۰۰ نفر از دانش‌آموزان را به تحصیل و مدرسه برگردانند.

تعدادی از دانش‌آموزان مبتلا به بیماری‌های صعب‌العلاج هستند

وی درباره دلایل ترک تحصیل و جاماندگی دانش‌آموزان از آموزش مدارس گفت: تعدادی از این دانش‌آموزان، مبتلا به بیماری‌های صعب‌العلاج هستند. برای مثال در استان بوشهر، ۳۲ نفر از محصلان در این دسته جای می‌گیرند که دانشگاه علوم پزشکی بوشهر مسئولیت درمان آنها را قبول کرده‌است.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش درباره اینکه تعدادی از دانش‌آموزان ترک تحصیل کرده جزء کودکان استثنایی به حساب می‌آیند گفت: تعدادی از این دانش‌آموزان زمینه حضور در مدارس را ندارند. تعدادی دیگر از یک استان به استان و یا کشور دیگر مهاجرت کرده‌اند. تعدادی دیگر در مسجد_ مدرسه‌ها مشغول به تحصیل هستند که در آمار دانش‌آموزان قرار نگرفته‌اند.

نجفی با اشاره به اینکه سامانه شهید محمودوند تمامی این دانش‌آموزان را رصد می‌کند، عنوان کرد: تعدادی از محصلان دیگر هم هستند که فوت کرده‌اند و نام آنها به ثبت‌احوال اعلام نشده ‌است.

وی با اشاره به اینکه برای آموزش و پرورش حتی ترک تحصیل و جاماندن یک نفر هم از تحصیل مهم است، اظهار کرد: دانش‌آموزی که شرایط حضور در مدرسه را دارد اما غایب است، توسط آموزش و پرورش به تحصیل برخواهد گشت. اگر مشکلات مالی وجود داشته ‌باشد، سازمان سعی بر حل آن خواهد کرد و اگر محصل، کودک کار باشد، معلم به‌صورت حضوری به ‌وسیله بسته‌های آموزشی به وی کمک خواهدکرد تا به مسیر تحصیل برگردد.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که آیا مطالب گفته شده به مرحله اجرا هم رسیده یا خیر گفت: سامانه شهید محمودوند تمامی این موضوعات را پیگیری کرده‌است. از اقدامات مهمی که به‌ وسیله این سامانه انجام گرفته، شناسایی چهره به چهره دانش‌آموزان است و اینکه این دانش‌آموز در کدام استان و منطقه و حتی روستا زندگی می‌کنند.

نجفی درباره اینکه بیشترین آمار مربوط به ترک تحصیل و جاماندگی متعلق به کدام استان است، گفت: جاماندگان از تحصیل در همه استانهای کشور متراکم‌اند و نمی‌توان آمار دقیقی از تعداد آنها در استانها ارائه داد. سامانه شهید محمودوند با دادن اطلاعات جامع در این زمینه، مبنای مطالعات جامعه‌شناسی مطلوبی را فراهم کرده‌است.

وی درباره هدف اصلی از راه‌اندازی سامانه شهیدمحمودوند افزود: این سامانه، اطلاعات بسیار دقیقی از وضعیت دانش‌آموزان در تمام نقاط کشور فراهم می‌کند که می‌تواند زمینه انجام مطالعاتی علمی و دقیق باشد.

اثرات روانی تعطیلی مدارس بر دانش‌آموزان

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش درباره تاثیر تعطیلی‌های اخیر بر وضعیت آموزش دانش‌آموزان گفت: این موضوع ابعاد گسترده‌ای دارد. یکی از جنبه‌های مهم آن، تهدید امنیت روانی کودکان است. دانش‌آموزان، فوبیای تعطیل شدن مدارس را پیدا کرده‌اند به دلیل اینکه آنها قبلا در گفت‌وگو با همسالان خود آرامش روحی و روانی می‌گرفتند، و دغدغه‌های خود را مطرح می‌کردند اما آلودگی‌هوا و تعطیلی‌های بسیار به دلیل شیوع کرونا باعث شد احساسات و امنیت روحی و روانی آنها دچار آسیب شود. این نشان می‌هد که دانش‌آموزان از آموزش مجازی خسته شده‌اند و خانواده‌های آنها به علت داشتن مشغله‌های فراوان و از طرف دیگر، نگهداری فرزندان خود کلافه هستند.

نجفی درباره جنبه‌های آموزشی تاثیر تعطیلی مدارس گفت: آموزش و پرورش باید دانش‌آموزان را به شایستگی‌های پایه برساند. محصلان در تمامی دروس باید با مشارکت فعال مباحث را کشف و مفهوم سازی کرده و حرکتی رو به جلو داشته باشند چرا که دیگر حفظ کردن مطالب در نظام آموزشی جایی ندارد و به این شکل نیست که با تکیه بر روند حفظ کردن موضوعات، بتوان آموزش‌ها را مجازی برپا کرد.

وی درباره ایجاد افسردگی و از بین رفتن نشاط در بین دانش‌آموزان بخاطر تعطیلی مدارس گفت: تاثیرات مخرب تعطیلی‌ها بر مدارس و دانش‌آموزان همیشه باعث اعتراض آموزش و پرورش به این وضعیت شده‌است. در برطرف کردن مشکلات ترافیک و صرفه‌جویی در گاز همیشه ساعت شروع به کار مدارس، تغییر داده می‌شود و با این عمل از ساعات کار مدارس کم خواهدشد.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که آیا با شروع آموزش، سلامتی دانش‌آموزان در خطر قرار خواهد گرفت یا نه، افزود: این مسائل قابل پیش‌بینی نیست و نیاز به انجام اقدامات کارشناسی دارد. در سایر کشورها شاخص‌های آلودگی برای تعطیلی مراکز متفاوت است و اینها مسائلی هستند که نیاز به بررسی‌های علمی دارد.

خبرنگار: فاطمه قشقایی

انتهای پیام /

کد خبر: 1169122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =