تخلف دانشگاه علمی-کاربردی در زمینه ممنوعیت اشتغال به تحصیل روسای مراکز/ دیوان عدالت اداری مصوبه را ابطال کرد

دیوان عدالت اداری شیوه نامه اجرایی انتصاب و عزل روسای مراکز آموزش علمی کاربردی را که بر اساس آن اشتغال به تحصیل در هر مقطع و سطح برای روسای مراکز ممنوع است را ابطال کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دیوان عدالت اداری شیوه نامه اجرایی انتصاب و عزل روسای مراکز آموزش علمی کابردی را که بر اساس آن اشتغال به تحصیل در هر مقطع و سطح برای روسای مراکز ممنوع است را ابطال کرد.

ابطال مصوبه وزارت علوم در زمینه تعیین شهریه برای سنوات مازاد

هیئت رئیسه دانشگاه علمی-کاربردی بهمن ماه ۱۳۹۹ تصویب کرد که اشتغال به تحصیل در هر مقطع و سطح برای سرپرستان و روسای مراکز ممنوع است. این مصوبه که در تبصره ۲ از ماده هفت شیوه‌نامه اجرایی انتصاب و عزل سرپرستان و روسای مراکز آموزش علمی کاربردی قرار دارد، مورد شکایت قرار گرفت.

در این شکایت آمده است که شرط دانشجو نبودن سرپرست یا رئیس مرکز آموزش علمی-کاربردی، مطابق با عدالت نیست؛ چرا که برخی روسا و سرپرستان مراکز بعد از انتصاب، شروع به تحصیل می‌کنند و هیچگونه نظارتی از طرف دانشگاه جامع علمی-کاربردی برای تحصیل روسا وجود ندارد.

مدیر کل حقوقی دانشگاه جامع علمی-کاربردی در پاسخ به این شکایت توضیح داد: بر اساسنامه دانشگاه جامع علمی-کاربردی، شورای مرکزی دانشگاه می‌تواند برخی از اختیارات خود را به هیئت رئیسه دانشگاه تفویض کند و هیئت رئیسه خارج از چارچوب صلاحیتی خود اقدامی نکرده است.

در ادامه این توضیحات تصریح شده است که شرایط عمومی و اختصاصی رئیس یا سرپرست مرکز در ماده ۳ آیین نامه سرپرستان و رؤسای مراکز آموزشی علمی کاربردی ذکر شده و فرایند رسیدگی و تشریح امور مربوط به آن در ماده ۷ شیوه نامه تبیین شده است. بر اساس بند ۲-۳ از ماده ۳ و همچنین ماده ۱۰ شیوه نامه، از جمله شرایط اختصاصی رئیس یا سرپرست یک مرکز، «حضور تمام وقت و مؤثر در مرکز محل خدمت» است و در تشریح نحوه احراز و بررسی آن در تبصره ۲ ماده ۷ شیوه نامه، اشتغال به تحصیل در هر مقطع و سطح را ممنوع اعلام می‌کند که این عبارت مقرره جدیدی محسوب نمی شود که آن را خارج از اختیار هیئت رئیسه در نظر گرفت. به عبارت دیگر، نتیجه حضور تمام وقت در مرکز، عدم اشتغال به تحصیل است.

تدوین شیوه‌نامه عزل و نصب روسای مراکز علمی-کاربردی خارج از اختیار هیئت رئیسه است؟

هیئت عمومی دیوان عدالت اداری پس از بررسی شکایت و پاسخ دانشگاه علمی-کاربردی، حکم به ابطال این مصوبه داد. در این حکم آمده است: پیش‌بینی و تعیین شرایط عزل و نصب روسای دانشگاه‌ها از مصادیق امور اداری و استخدامی بوده و در صلاحیت هیئت امنای دانشگاه جامع علمی-کاربردی است.

تبصره ۲ ماده هفت شیوه‌نامه اجرایی انتصاب و عزل سرپرستان و روسای مراکز آموزش علمی-کاربردی مصوب بهمن‌ماه ۱۳۹۹، خارج از حدود اختیار هیئت رئیسه دانشگاه جامع علمی-کاربردی بود. همچنین از آن جهت که شامل ممنوعیت تحصیل خارج از ساعات اداری برای سرپرستان و روسای مراکز آموزش علمی-کاربردی است، با قانون اساسی مغایرت دارد. در نتیجه این مصوبه با استناد به بند یک ماده ۱۲ و ماده ۸۸ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ ابطال می‌شود.

انتهای پیام/‌  

کد خبر: 1169594

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =