دانشمندان شتاب عجیب دنباله‌دار بیگانه «اوموآموا» را کشف کردند

دنباله‌دار عجیب «اوموآموا»، اولین جرم بین‌ستاره‌ای است که در بازدید از منظومه شمسی ما یافت شد. اما از زمان رصد شدنش در سال 2017، شتاب عجیب آن هنگام دور شدن از خورشید، به موضوع جذابی برای دانشمندان تبدیل شد.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ فرضیه‌هایی در مورد رفتار غیرمنتظره اوموآموا، از جمله گمانه‌زنی‌های زودگذر مبنی بر اینکه ممکن است واقعا یک فضاپیمای بیگانه بوده باشد، مطرح شد، اما مطالعه جدید توضیح دقیق‌تری از این موضوع ارائه کرده است؛ اینکه سرعت اوموآموآ به دلیل آزاد شدن گاز هیدروژن در هنگام گرم شدن دنباله‌دار در زیر نور خورشید بوده است.

اوموآموا فاقد دم گاز و غبار است که مشخصه بسیاری از دنباله‌دارها است. اما بعدا دانشمندان آن را یک سیارک طبقه‌بندی شد. این نخستین سیارک از رده جدیدی از آنهاست که به نام سیارک‌های سهموی شناخته می‌شود. این سیارک قبلا به شکل یک سیگار توصیف می‌شد، اما اکنون تصور می‌شود که شبیه یک پنکیک سنگی است.

جوان‌ترین ستاره‌شناس جهان و کارمند ناسا کیست؟

محققان می‌گویند که اوموآموا مانند بسیاری از دنباله‌دارها در ابتدا به شکل یک سیاره کوچک متولد شده است؛ یک جرم کوچک که در مراحل اولیه تشکیل سیاره شکل گرفته است و اساسا یک سنگ فضایی بزرگ و یخی بوده است.

آنها معتقدند که اوموآموا بعد از اینکهع به نحوی از منظومه شمسی خود به بیرون پرتاب شد، شیمی‌ آن تغییر کرد، زیرا در هنگام گردش در فضای بین ستاره‌ای توسط تشعشعات پرانرژی بمباران شد و این امر باعث شد مقداری از یخ دنباله‌دار - آب یخ‌زده - به گاز هیدروژن تبدیل شود و در بقیه یخ‌های آن به دام بیفتد.

بعد از آن، اوموآموا هنگام عبور از منظومه شمسی درونی ما گرم شد و ساختار یخی‌اش مرتب و گاز هیدروژن به دام افتاده آزاد شد. زمانی که اوموآموا در حال دور شدن از خورشید بود، انتشار هیدروژن در فرآیندی به نام «خروج گاز» باعث شده که انتهای آن قابل مشاهده نباشد.

یافته‌های کلیدی دانشمندان نشان می‌دهد که اوموآموا یک سیاره یخی غنی از آب بوده که بسیار شبیه به دنباله‌دارهای منظومه شمسی است.

اوموآموا در زبان مادری هاوایی به پیام‌رسان‌هایی اشاره دارد که از فاصله دور می‌رسد. این سیارک اولین بار توسط تلسکوپی در دانشگاه هاوایی شناسایی شد.

دانشمندان می‌گویند: ما محل پیدایش آن را نمی‌دانیم، اما احتمالا کمتر از 100 میلیون سال در فضای بین ستاره‌ای سفر ‌کرده است. رنگ مایل به قرمز آن با رنگ بسیاری از اجسام کوچک منظومه شمسی مطابقت دارد و در حال حاضر در حال خروج از منظومه شمسی از نپتون گذشته است.

کد خبر: 1175632

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =