نارضایتی پرستاران از نحوه اجرای تعرفه‌گذاری / اختلاف‌نظر وزارت بهداشت و نظام پرستاری

برخی معتقدند که تعرفه‌گذاری در اجرا اشکالات فراوانی دارد و یکی از جنجالی‌ترین اظهارنظرها، بیانیه محمد میرزابیگی رئیس کل سازمان نظام پرستاری خطاب به وزارت بهداشت و واکنش تند معاون بهداشت این وزارت‌خانه بود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز ، یکی از جنجالی‌ترین قوانینی که سال گذشته بعد از ۱۵ سال وقفه اجرا شد، قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری بود. مطالبه پرستاران از دولت این بود که خدمات پرستاران هم مانند پزشکان نرخ‌گذاری شود و هزینه خدمتی که پرستار انجام داده برای پزشک محاسبه نشود. اما اجرای تعرفه‌گذاری با چالش‌هایی همراه است.

برخی معتقدند که تعرفه‌گذاری در اجرا اشکالات فراوانی دارد و یکی از جنجالی‌ترین اظهارنظرها، بیانیه محمد میرزابیگی رئیس کل سازمان نظام پرستاری خطاب به وزارت بهداشت در روزهای پایانی سال ۱۴۰۱ بود.

میرزابیگی: هیچ گونه پرداختی بر مبنای این قانون به پرستاران صورت نگرفته است

میرزابیگی در این بیانه عنوان کرده: «تا این لحظه یک جمله از قانون تعرفه‌گذاری به رغم یک سال و سه ماه وعده و وعید و به رغم ابلاغ مکتوبات متعدد تصویب بودجه اعتبار متناسب در مجلس هنوز اجرا نشده و هیچ گونه پرداختی؛ حتی یک ریال بر مبنای این قانون به پرستاران صورت نگرفته است.

ما اعضای جامعه بزرگ پرستاری از محضر رهبری و رئیس‌جمهور استمداد می‌کنیم به هر طریق ممکن که شده، بر وزارت بهداشت طوری نظارت شود که آقایان ملزم به اجرای «مُرّ قانون» و دستورات صریح و گویای رهبری و رئیس‌جمهور که محبوب‌القلوب مدافعین سلامت بوده و پرستاران و تمامی مدافعین سلامت که خود را سربازان جان بر کف نظام و انقلاب و رهبری می‌دانند، اینقدر مورد بی‌مهری یک دستگاه قرار نگیرند.»

عبادی: صحبت‌های میرزابیگی رفتارهای نمایشی پیش از انتخابات نظام پرستاری است

این اظهارنظر میرزابیگی با واکنش عباس عبادی معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همراه بود. عبادی در نامه‌ای تند با بیان اینکه بیهوده نیست که می‌گویند دولت آیت‌الله رییسی، لال‌ها را شفا می‌دهد، صحبت‌های رئیس نظام پرستاری را رفتارهای نمایشی پیش از انتخابات نظام پرستاری دانست و گفت: محمد میرزابیگی در رفتاری نمایشی در آستانه انتخابات نظام پرستاری و فرار به جلو برای گریز از پاسخگویی به پرستاران و  کتمان بی‌عملی خود  می‌کوشد که دستاوردهای دولت مردمی را از یک سو تخریب کرده و اندک جلوه دهد و  همزمان از سوی دیگر تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری را که کمترین نقشی در فرایندهای حقوقی و اجرایی آن نداشته،  به نام خود فاکتور کند.

در بخش دیگری از این نامه آمده: میرزا بیگی پس  از ۱۵ سال سکوت در قبال اجرا نشدن «قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری » –که اتفاقا وی  در این ۱۵ سال یا معاون پرستاری وزارت بهداشت و یا رییس سازمان نظام پرستاری بوده–  و با آن که  عملکرد مؤثری در احقاق حقوق  پرستاران  نداشته؛  همزمان با اجرای قانون مصوب سال ۱۳۸۶ در سال ۱۴۰۱ توسط وزارت بهداشت دولت مردمی، ادعای  میانداری دارد و می‌گوید ما سه نفر را کجا  می‌برید؟ در نیمه نخست سال ۱۴۰۱ زیر ساخت‌های اولیه اجرای قانون تأمین شد و در نیمه دوم  همین سال با حداقل ۲ نوبت پرداخت به همکاران عزیز به اجرا در آمد. بدیهی است اجرای هر قانونی در بدو امر با چالش‌هایی رو به روست که دریافت بازخورد از ذینفعان و سنجش ساز و کارهای عملیاتی شدن آن  به اصلاح و تکمیل فرایندها خواهد انجامید.

روند کند اجرای تعرفه‌گذاری

کوهساریان رئیس هیات‌ مدیره نظام پرستاری تهران معتقد است که برای اجرای درست قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری زمان لازم است تا برخی اصلاحات در مسیر اجرایی شدن اتفاق بیفتد. وی در این باره اظهار کرد: روند اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری با این روش فعلی حرکت زیرساخت‌سازی و اصلاحات را بسیار کند کرده و این انتقاد به قسمت‌های مرتبط وزارت بهداشت وارد است که باید در این زمینه سرعت عمل بیشتری برای مراکز فراهم کنند. البته پرستاران و مسئولین پرستاری نیز باید بر روش درست ثبت موارد مرتبط دقت و اهتمام لازم را داشته باشند. بدون ثبت با کیفیت، تحقق بودجه دریافتی با چالش جدی مواجه خواهد شد.

بدنه پرستاری کشور اساس تعرفه‌گذاری را قبول ندارند

محمد شریفی‌مقدم دبیرکل خانه پرستار در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز با انتقاد از نحوه اجرای تعرفه‌گذاری پرستاری گفت: بدنه پرستاری کشور اساس تعرفه‌گذاری را قبول ندارند. آنچه اجرا شد با قانونی که در سال ۸۶ به تصویب رسید تفاوت بسیای دارد. ما یک سال پیش هم پیش‌بینی کرده بودیم که این شکل از اجرای تعرفه‌گذاری مشکل‌ساز خواهد بود.

وی افزود: تعرفه‌گذاری براساس شاخص‌هایی است که باید مشخص شود خدمت ارائه شده چقدر برای فرد و بیمار خطر دارد، چقدر زمان می‌برد و ارائه دهنده خدمت چه تخصصی دارد.

شریفی‌مقدم عنوان کرد: قانونی که سال ۸۶ به تصویب رسیده براساس همین شاخص‌ها تعرفه را مشخص کرده بود اما یک سال پیش از اجرای تعرفه‌گذاری فعلی مدل سال ۸۶ را به طور کلی کنار گذاشتند و چیزی را اجرا کردند که براساس قانون نبوده و کارشناسی شده نیست.

وی ادامه داد: چیزی حدود ۶۰۰ خدمت برای پرستاران تعریف شده که نزدیک به ۳۰۰ خدمت را چون تعرفه‌گذاری نشده است، پزشکان دریافت می‌کنند. تعرفه‌گذاری که امروز اجرا می‌شود به این شکل است که در ازای هر تختی که توسط بیمار اشغال می‌شود، ۹۰ هزار تومان به پرستار تعلق می‌گیرد. نحوه توزیع هم نامناسب بوده است. بهتر بود که بعد از ۱۵ سال حداقل قانون را اجرا می‌کردند. این‌ها همه حاصل تلاش مافیای پزشکی است.

به گزارش ایسکانیوز، به نظر می‌رسد که پرستاران از نحوه اجرای تعرفه‌گذاری راضی نیستند و انتظار دارند که وزارت بهداشت و نظام پرستاری به جای بیانیه دادن‌های متعدد با کارشناسی‌ نحوه اجرا کاستی‌ها را پیدا کنند و در پی رفع آن باشند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1176907

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =