آموزش و پرورش بی‌ثبات‌ترین وزارت‌خانه از اول انقلاب تاکنون / معلمان وزیری از جنس خودشان می‌خواهند

آموزش و پرورش از اول انقلاب تاکنون ۱۶ وزیر و ۱۰ سرپرست به خود دیده و بیشتر وزرا هم بیش از ۲ سال دوام نیاورده و یا خودخواسته یا به اجبار استعفا داده‌اند. حالا رئیسی باید با وسواس بیشتری وزیر جدید را انتخاب کند تا سریال بی‌ثباتی ادامه پیدا نکند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، بررسی تعداد وزرای وزارت‌خانه‌ها از اول انقلاب اسلامی تاکنون نشان می‌دهد که آموزش و پرورش با ۱۶ وزیر و ۱۰ سرپرست، پرتغییرات‌ترین و یا بی‌ثبات‌ترین وزارت‌خانه بوده و اکثریت وزرا بیشتر از ۲ سال دوام نیاورده‌ و با استعفا از سمت خود کناره‌گیری کرده‌اند. حالا در دولت سیزدهم هم همان رسم سابق ادامه پیدا کرده و نوری بعد از ۲ سال مانند وزرای پیشین استعفا داد و رئیس جمهور ماند و وزارت‌خانه‌ای که دوباره باید برای آن وزیر انتخاب کند.

ردپای مافیای مدارس غیرانتفاعی حتی در انتخاب وزیر / تعلیم و تربیت کالا نیست

برخی کارشناسان هم معتقدند که همین بی‌ثباتی در آموزش و پرورش باعث ایجاد مشکلات متعدد شده است. حالا بیش از یک میلیون معلم و ۱۶ میلیون دانش‌آموز منتظرحضور هفدهمین وزیر آموزش و پرورش بعد از انقلاب هستند.

حسین صادقی؛ کارشناس مسائل تعلیم و تربیت و یکی از مدیران سابق این وزارت‌خانه در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز  با اشاره به اینکه انباشت مسائل و مشکلات پیش روی وزارت آموزش و پرورش و حضورمدیران تازه کار و نه چندان کارآشنای متولی امور، باعث شده که انتخاب یک وزیر با کفایت، مقبول و شایسته برای دستگاه‌ تعلیم و تربیت، یکی از مطالبات به حق فرهنگیان در شرایط کنونی باشد، افزود: این قشر خدوم و فرهیخته همواره از سوء مدیریت بالاترین مقام اجرایی این وزارتخانه در سال‌های اخیر،گلایه‌های زیادی  داشته و بازتاب سیل انتقادات‌شان هر روز از طریق رسانه‌ها و شبکه‌های مختلف اجتماعی، در افکار عمومی به گوش رسیده و به چشم، دیده می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش باید از میان معلمان متخصص باشد

اینکه وزریر از میان معلمان باشد یا نه همیشه محل بحث بوده و پای صحبت معلم‌ها که می‌نشینیم، می‌گویند وزیر باید کسی باشد که دستانش گچ کلاس درس را لمس کرده و در اتمسفر مدرسه زیست کرده باشد. صادقی از جمله کسانی است که معتقدند وزیر آموزش و پرورش باید از میان معلمان متخصص تعلیم و تربیت باشد.

رئیس سابق اداره برنامه‌ریزی سنجش صلاحیت‌های حرفه‌ای منابع انسانی عنوان کرد: مقوله آموزش و پرورش، مأموریت‌ها و مخاطبان این نهاد با مأموریت و جنس مخاطبان سایر دستگاه‌ها، فرسنگ‌ها فاصله دارد. کارکنان آن را اغلب متخصصان تعلیم و تربیتی تشکیل می‌دهند که اولین سنگِ بنای شکل‌گیری شخصیت فکری افراد جامعه و نسل‌های آینده را پایه‌گذاری می‌کنند که بالطبع کوچک‌ترین بی‌مهری و کم‌توجهی به این قشر فرهیخته، آثار منفی و نامطلوبی در جامعه برجای می‌گذارد و از این روی، صد البته مشکلات آن نیز بسیار فربه‌تر و فراگیرتر از سایر وزارتخانه‌هاست.

صادقی عنوان کرد که رئیس جمهور باید قدرتمندترین وزیرکابینه‌اش را به عنوان وزیر آموزش وپرورش معرفی کند. وی افزود: بی‌شک هر طرح و برنامه‌ای در مقام عمل بدون در اولویت قرار دادن مسائل آموزش‌وپرورش از سوی دولت، همراه ساختن سایر اعضای کابینه برای حل مسائل آموزش و پرورش، جلب مشارکت و حمایت معلمان محکوم به شکست خواهد شد.

صادقی با انتقاد از روند انتخاب وزیر توسط نمایندگان مجلس گفت: در این میان فقدان الگو و شرایط احراز مدون و خاص هر دستگاه برای انتخاب وزرا، موجب شده است تا نمایندگان مجلس شورای اسلامی، به ناچار براساس معیارهای عرفی، کیفی و شعاری یا توصیه‌های عملی، نسبت به ارزیابی نامزد پست وزارت، پرداخته و بعضاً بر اساس وعده‌هایی که پیش از رأی اعتماد از نامزد مربوط می‌گیرند، یا صرفاً بر اساس برنامه پررنگ و لعاب نامزد وزارت که اغلب از سوی دیگران نوشته می‌شود، اقدام به انتخاب وزیر می‌کنند! که نتیجه آن ناکامی، رکود و افول دستگاه در همه ابعاد خواهد بود، لذا از چنین وزیری با چنین معیارهای انتخابی، نمی‌توان انتظار تغییر، تحول و عملکرد مطلوب داشت.

صادقی بیان کرد: وزیر آموزش و پرورش باید پاسخ دهد که راهکارش برای جبران کمبود نیروی انسانی مورد نیاز آموزش‌وپرورش با وجود خیل عظیم بازنشستگی کارکنان، چیست؟ برای جبران کسری بودجه و پرداخت به هنگام مطالبات و معوقات انباشته شده معلمان و توزیع به موقع سرانه دانش‌آموزی، چه تدابیر و راهکارهای عملیاتی ارائه می‌دهد؟

اغلب مدیران آموزش‌وپرورش با حوزه مسئولیتی خود تعارض منافع دارند

وی ادامه داد: اغلب مدیران آموزش‌وپرورش با حوزه مسئولیتی خود، تعارض منافع دارند؛ وزیر باید پاسخ دهد که برای حل این مسئله، چه تدبیری اندیشیده‌ است؟ باید بداند که برای کاهش تنوّع مدارس و کمک به بسط و عدالت آموزشی در برخورداری از فرصت‌های تعلیم و تربیت باکیفیت چه برنامه‌ای طراحی کرده‌ است؟ برنامه‌اش برای تعیین تکلیف نیروهای حق‌التدریس و نیروهای تعهد خدمتی چیست؟ این موضوع بسیار اهمیت دارد که وزیر پیشنهادی برای تحقق واقعی رویکرد مدرسه‌محوری و کاهش تمرکز در سطوح مختلف مدیریتی، برنامه‌ مشخصی دارد یا خیر؟

وزیر ایجاد سازمان نظام معلمی را در دستور کار قرار دهد

معاون سابق دفتر آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه وزیر جدید باید برای کاهش شکاف دریافتی معلمان در مقایسه با سایر کارکنان دولت برنامه داشته باشد، گفت: وزیر پیشنهادی باید برای جبران خسارت‌های اجرای ناصحیح و غیراصولی قانون رتبه‌بندی معلمان تدبیری بیندیشد و ایجاد سازمان نظام معلمی را در دستور کار قرار دهد. از طرفی صندوق ذخیره فرهنگیان در سال‌های اخیر دچار خسارت‌های فراوانی شده است و وزیر پیشنهادی باید بگوید که برای جبران این خسران، چه برنامه‌ای دارد؟ و احزاب، جناح‌ها و تشکل‌های صنفی در تصمیم‌گیری‌ها و  انتخاب و انتصاب‌های مدیران، چه جایگاهی خواهند داشت؟

۹۳۰ هزار معلم باید وزیر را دوست داشته باشند

ابراهیم سحرخیز معاون سابق آموزش و پرورش هم معتقد است که نباید وزیر آموزش و پرورش را از میان دانشگاهیانی که با ساختار آموزش و پرورش آشنا نیستند، انتخاب کرد. وی در این باره به ایسکانیوز گفت: من همه را به سخنان رهبری ارجاع می‌دهم و هم مجلس و هم دولت باید این موارد را در دستور کار قرار دهند. از آقای رئیسی تقاضا می‌کنم که نیروهای تازه‌ کار را برای وزارت معرفی نکند. معرفی کسانی که با ساختار آموزش و پرورش آشنایی ندارند، باعث بی‌ثباتی در این سازمان می‌شود.

وی افزود: آموزش و پرورش ۹۳۰ هزار معلم دارد در بین این تعداد افرادی با تجربه، دارای تحصیلات عالی هستند که مقبول معلمان هم باشند. ۹۳۰ هزار معلم باید وزیر آموزش و پرورش را دوست داشته و وزیر هم کسی باشد که قد و قواره او به این جایگاه بخورد و دست کمی از معاون اول نداشته باشد.

سحرخیز ادامه داد: وزیر باید فردی شجاع باشد چراکه آموزش و پرورش به افراد ترسو نیاز ندارد. از زمان آقای روحانی تاکنون هر وزیری داشتیم، ترسو بوده و حتی جرئت ملاقات با رئیس جمهور را نداشتند.

کارشناس آموزش و پرورش با انتقاد از عملکرد وزیر سابق، گفت: آقای نوری باید می‌دانست که برای اجرای رتبه بندی به چه هزینه‌ای نیاز دارد تا به مشکل نخورد. این نشان دهنده فقدان برنامه و نداشتن شناخت نسبت به آموزش و پرورش است. وزیر باید ساختار آموزش و پرورش را بشناسد و لکنت نداشته باشد تا بتواند از معلمان دفاع کند.

وی با اشاره به اینکه وزیر باید به آموزش و پرورش تعلق خاطر داشته باشد، عنوان کرد: مثلا اگر از بین دانشگاهیان انتخاب شود، تعلق خاطری نخواهد داشت و بعد از پایان وزارت به دانشگاه بازمی‌گردد. اگر وزیر از بدنه آموزش و پرورش باشد، شهامت دفاع از کیان این سازمان را خواهد داشت و می‌داند که بعد از دوران وزارت به کلاس درس و بین معلمان بازخواهد گشت.

به نظر معلمان احترام بگذاریم

سحرخیز اضافه کرد: ما شهید رجایی و باهنر را داشتیم که در معلمی خوش‌نام بودند. کافی است به چند مدرسه سر زده و از ۱۰۰ معلم بپرسیم که چه وزیری مناسب است و با همین نظرسنجی می‌توان شاخص‍‌های یک وزیر خوب را پیدا کرد. به نظر معلمان احترام بگذاریم. وزیر باید بتواند خوب صحبت کند، زیرا نماینده معلمان است. امیدوارم که ما به قانون اساسی و منشور شهروندی بازگردیم و حرف‌های رهبری را جدی بگیریم. آموزش و پرورش خط قرمز نظام، رهبری و حاکمیت است.  

به گزارش ایسکانیوز، طبیعتا ثبات در وزارت‌خانه‌ای که در سرنوشت فرزندان این کشور تاثیر می‌گذارد، به اندازه‌ای اهمیت دارد که رئیس جمهور برای انتخاب وزیر آن با معلمان، نخبگان و کارشناسان مشورت کند. تغییرات پی در پی به بدنه تعلیم و تربیت کشور ضربه می‌زند و نتیجه آن نارضایتی معلمان و افت کیفیت آموزش در کشور است. یک میلیون معلم و ۱۶ میلیون دانش‌آموز چشم انتظار هستند تا رئیسی بهترین گزینه را برای این وزارت خانه انتخاب کند و سریال بی‌ثباتی و استعفاهای متعدد تکرار نشوند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1180660

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =