دانشکده‌های موضوعی با هدف حل مشکلات کشور تاسیس می‌شود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی گفت: قصد داریم دانشکده‌های موضوعی تاسیس کنیم. این دانشکده‌ها مجموعه چند دانشکده مانند دانشکده بین‌الملل، دانشکده عمران و زمین هستند که هدف از آن‌ها حل مشکلات کشور است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، توحید پور رستم رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی در مراسم گرامیداشت هفته روابط عمومی که ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ برگزار شد، اظهار کرد: یکی از نشانه‌های جامعه مترقی، داشتن دانشگاه کارآمد است. منظور از کارآمد دانشگاهی است که مسئله‌محور است و مشکلات جامعه خودش را حل می‌کند، نه دانشگاهی که فقط به صدور مدرک اکتفا می‌کند.

مرکز جامع سلامت و جذب پزشک خانواده تأسیس می‌شود

وی افزود: دانشگاه نقش بسیار پررنگی در علم و فرهنگ جامعه دارد. دانشگاه نه تنها بر پیرامون خود بلکه باید برای کشور و جهات موثر باشد. برقراری اقتدار جمهوری اسلامی از جهت فرهنگی و علمی بر عهده دانشگاه است.

پور رستم گفت: در این مسیر دانشگاه‌های دولتی رسالتی ویژه خود را دارند و دانشگاه آزاد، رسالت دیگری. دانشگاه تهران مرکز، نخستین واحد دانشگاهی آزاد است که در سال ۶۱ تاسیس شد. این واحد با ۵۲ هزار دانشجوی فعال، بزرگترین واحد دانشگاهی کشور است.۹۲۷ عضو هیئت علمی فعال در ۱۵ دانشکده فعالیت دارند. همه رشته‌های وزارت علوم به غیر از کشاورزی و پزشکی در این واحد دانشگاهی وجود دارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی خاطرنشان کرد: دانشکده علوم اجتماعی و رسانه تنها دانشکده تخصصی در حوزه رسانه در کشور است. دانشکده هنر این واحد هم تعداد زیادی از رشته‌های هنر را دارد. واحد تهران مرکزی پتانسیل بسیار بالایی برای فعالیت در حوزه فرهنگ کشور دارد.

وی افزود: اطلاعات در دنیای امروز حرف اول را می‌زند. دانشگاه جدا از شهر و کشور نیست. نمی‌توان به صورت تبلیغاتی به تعامل دانشگاه و شهر اشاره کرد، بلکه باید محصول منحصر به فرد ارائه داد. دانشگاه قبلا به دنبال دانایی بود؛ اما امروز به دنبال توانایی است. دانشگاه در کشورهای پیشرفته بخشی از شهر است و دیوار ندارد. شهروندان می‌توانند در دانشگاه تردد کنند. این بهترین نحوه ارتباط دانشگاه و جامعه است.

پور رستم گفت: رسالت دانشگاه آزاد حرکت به سمت دانشگاه مسئله‌محور و پیشرو است. دانشگاهی که مشکلات جامعه را حل کند و شرایط جامعه را بهبود ببخشد. در این راستا، قصد داریم دانشکده‌های موضوعی تاسیس کنیم. این دانشکده‌ها مجموعه چند دانشکده هستند که هدف از آن‌ها حل مشکلات کشور است، مانند دانشکده بین‌الملل، دانشکده عمران و زمین.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی یادآور شد: سه محور در دانشگاه داریم؛ دانشجو، استاد و کارمند. اگر این سه محور تعامل خوبی داشته باشند و دانشگاه و جامعه هم در تعامل با هم کار کنند، دانشگاه کارآمد می‌شود.  دوره‌های کوتاه مدتی در طول ترم در دانشگاه آزاد برگزار می‌شود که به تعامل بهتر این سه محور کمک می‌کند.

وی تاکید کرد: فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد می‌توانند به عنوان مدرس و دانش‌پذیر در این دوره‌ها شرکت کنند. این دوره‌ها شامل دوره‌های فرهنگی و تخصصی‌ مربوط به رشته‌های تحصیلی می‌شود. سراهای نوآوری و کانون‌های دانشگاهی هم در این زمینه فعالیت می‌کنند.

پور رستم خاطرنشان کرد: شوراهای صنفی بخش دیگری از دانشگاه هستند که با انتخابات انتخاب شده و ارتباط مستقیم با رئیس دانشگاه و رئیس واحد دارند. ۳۰ نفر از این شوراها با مسئولان دانشگاه ارتباط دارند. این نوع تعامل دانشگاه را به سمت دانشگاه مسئله‌محور می‌برد.

وی گفت: سازمانی موفق است که تعداد بخشنامه‌هایش کم باشد و فاصله زمانی بخشنامه‌ها زیاد. تبصره هم کم داشته باشد. خانواده دانشگاه آزاد اسلامی، مهم‌ترین شعار ماست. به این معنا که اعضای خانواده در کنار هم کار می‌کنند و هیچ کس بر دیگری تقدم ندارد.

وی اظهار کرد: مدیرانی موفق هستند که کار می‌کنند، تبعیض قائل نمی‌شوند و با همه ارتباط دارند. یکی دیگر از اقدامات واحد تهران مرکزی، استفاده از ظرفیت دانشگاه تحت عنوان آزمایشگاه و کارگاه است. در این زمینه به دنبال استانداردسازی فضاهای آزمایشگاهی و کارگاهی هستیم. آزمایشگاه‌های تحقیقاتی هم برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دسترس خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1181412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =