دلایل درد پهلو و کمردرد در دوران بارداری و راه درمان

بسیاری از زنان در دوران بارداری درد سمت چپ و کمردرد را تجربه می‌کنند که ممکن است علل و دلایل متعددی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز به نقل از مدیسن نت، بسیاری از زنان در دوران بارداری درد سمت چپ را تجربه می‌کنند. در اوایل بارداری، این درد نشانه‌ای از کشش بدن شما است تا جایی برای کودک شما باز کند، یا ممکن است ناشی از مشکلات گوارشی مانند بیماری ریفلاکس معده یا یبوست باشد.

آیا می‌دانید مصرف قرص‌های ضد بارداری موجب افسردگی می‌شود؟

در سنین بالاتر بارداری، درد سمت چپ ممکن است به دلیل کشش رباط‌های شکم شما ایجاد شود. همچنین می‌تواند نشانه‌ای از اختلال عملکرد سمفیز پوبیس (SPD) یا درد کمربند لگنی (PGP) باشد. این موارد زمانی رخ می‌دهند که رباط‌های حمایت کننده از استخوان‌های لگن به دلیل هورمون بارداری به نام ریلکسین، شل می‌شوند.

علاوه بر این موارد عفونت‌های دستگاه ادراری یا عفونت‌های کلیه هم می‌توانند باعث درد در سمت چپ شما در هر سن از بارداری شوند. زنان باردار به دلیل تغییرات هورمونی و ساختاری در دوران بارداری بیشتر در معرض ابتلا به عفونت ادراری قرار دارند.

انواع مختلف درد سمت چپ که در دوران بارداری شامل این موارد است:

· درد گرفتگی شبیه دردهای قاعدگی

· فشار در ناحیه لگن

· گرفتگی در سمت چپ پایین شکم

· درد در ناحیه شرمگاهی

· درد در قسمت پایین کمر

· دردی که از ران به سمت پایین می‌آید

· احساس ضربان در لگن

· درد همراه با ادرار

درد پهلو در سه ماهه اول بارداری

درد سمت چپ در سه ماهه اول معمولاً ناشی از تغییرات طبیعی بدن در دوران بارداری است. همچنین ممکن است مربوط به مشکلات گوارشی مانند ریفلاکس معده و یبوست باشد که در دوران بارداری بدتر می‌شوند.

همچنین درد سمت چپ در اوایل بارداری ممکن است ناشی از سقط جنین باشد. جدی‌ترین علت درد پهلوی چپ در اوایل بارداری حاملگی خارج از رحم است که نیاز به درمان اورژانسی دارد. به جز این موارد، عفونت‌های مجاری ادراری و کلیه‌ها هم می‌توانند در هر مرحله از بارداری باعث درد سمت چپ شوند.

درد پهلو در سه ماهه دوم بارداری

درد در ناحیه رباط شکم شایع‌ترین علت درد در هر دو طرف در سه ماهه دوم بارداری است. رباط‌های گرد از رحم حمایت می‌کنند. آنها در طول بارداری کشیده می‌شوند تا کودک در حال رشد شما را در خود جای دهند. این نوع درد شدید است و در شکم یا ناحیه لگن، در هر دو طرف احساس می‌شود. هر حرکت ناگهانی که باعث جمع شدن سریع این رباط‌ها شود، می‌تواند احساس درد ایجاد کند. این درد فقط چند ثانیه طول می‌کشد و به طور کلی در سه ماهه سوم بهتر می‌شود.

درد زیر دندها در سمت راست ممکن است نشانه پره اکلامپسی (مسمومیت بارداری) یا فشار خون بالا مرتبط با بارداری باشد. پره اکلامپسی بعد از هفته بیستم بارداری شروع می‌شود. اگر این بیماری پس از زایمان شروع شود، پره اکلامپسی پس از زایمان نامیده می‌شود.

جدا شدن جفت هم یکی دیگر از علل بالقوه جدی درد در دوران بارداری است. این به جدا شدن جفت از دیواره رحم اشاره دارد و هر زمانی بعد از هفته بیستم بارداری ممکن است اتفاق بیفتد.

درد پهلو در سه ماهه سوم بارداری

درد کمربند لگنی (PGP) که گاهی به آن اختلال عملکرد سمفیز پوبیس (SPD) می‌گویند، می‌تواند در هر مرحله از بارداری رخ دهد، اما در اواخر بارداری شایع‌تر است. این درد ممکن است در استخوان شرمگاهی، تقریباً در سطح باسن، در دو طرف پایین کمر، یا در پرینه، که ناحیه بین واژن و مقعد شما است، رخ دهد و ممکن است به ران شما نیز سرایت کند. همچنین ممکن است در ناحیه شرمگاهی احساس ساییدن یا ضربان داشته باشید. PGP برای کودک شما مضر نیست، اما می تواند برای شما بسیار ناراحت کننده باشد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر هر یک از علائم زیر را همراه با درد سمت چپ خود دارید، باید به پزشک مراجعه کنید:

· تب یا لرز

· خونریزی واژن

· غش یا سبکی سر

· درد شدید

· مشکل در حرکت کردن

· نشت مایعات از واژن

· کمتر شدن حرکت کودک

· حالت تهوع یا استفراغ

· اسهال مکرر

· مشکل در ادرار کردن یا درد همراه با ادرار

برخی دلایل دیگری که به بارداری ربط ندارند هم ممکن است که باعث درد سمت چپ شوند.

یبوست: درد سمت چپ شکم گاهی می‌تواند نشانه یبوست باشد.  داشتن یک رژیم غذایی سالم، ورزش و حفظ آب بدن می‌تواند به مهار یبوست کمک کند.

 دیورتیکولیت: به التهاب کیسه‌های روده بزرگ دیورتیکولیت می‌گویند. این مشکل می‌تواند باعث درد سمت چپ شکم شود که با آنتی بیوتیک و استراحت قابل درمان است.

 التهاب آپاندیس: درد ۲ اینچ سمت چپ ناف ممکن است به دلیل التهاب آپاندیس باشد. این درد از مرکز نزدیک ناف شروع می‌شود و به سمت راست پیش می‌رود.

 زخم معده: زخم‌ معده ممکن است در اثر برخی عفونت‌ها یا استفاده بیش از حد از داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) ایجاد شود. این درد از بالای سمت چپ شکم  شروع می‌شود که ممکن است با استفراغ، حالت تهوع، استفراغ، مدفوع سیاه یا خونی همراه باشد.

 سنگ کلیه: کمر درد یا درد سمت چپ ممکن است از علائم سنگ کلیه باشد. این بیماری همچنین باعث تهوع، تب، استفراغ و ادرار دردناک می‌شود.

تشخیص درد سمت چپ در دوران بارداری

 پزشک از شما شرح حال می‌گیرد، به علائم شما گوش داده و یک معاینه فیزیکی انجام می‌دهد. در صورت لزوم، پزشک ممکن است برای تعیین علت دقیق درد سمت چپ، سونوگرافی یا تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) را تجویز کند. علاوه بر این معمولا آزمایش خون یا ادرار را برای بررسی  سایر مسائل مانند عفونت دستگاه ادراری (UTI) درخواست می‌کند.

درمان درد سمت چپ در دوران بارداری

درمان درد سمت چپ به علت آن بستگی دارد و ممکن است شامل ترکیبی از درمان‌های خانگی و دارو باشد.

تغییرات طبیعی بارداری

برای درمان درد سمت چپ که مربوط به تغییرات طبیعی بارداری است، موارد زیر ممکن است مفید باشند:

· اجسام سنگین بلند نکنید

· سعی کنید در زمان خواب یک بالش بین زانوهایتان قرار دهید

· آهسته‌تر اما بیشتر حرکت کنید

· از یک پد گرم کننده استفاده کنید، اما زمان استفاده بیش از ۱۰ دقیقه نباشد

· بیشتر اوقات استراحت کنید

· تمرینات کگل را انجام دهید (تمرینات برای خون رسانی به کف لگن)

· از کمربند بارداری استفاده کنید

درد رباط گرد

اگر درد سمت چپ شما ناشی از درد رباط گرد است، برخی از این گزینه‌ها را امتحان کنید:

· استراحت اضافی داشته باشید

· حرکت کنید و موقعیت را به آرامی تغییر دهید

· در هنگام سرفه یا عطسه باسن خود را خم کنید

· برای  درمان درد مداوم، پزشک ممکن است تمرینات کششی را توصیه کند

درد کمربند لگنی

درد کمربند لگنی (PGP) می‌تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد. برای تسکین می‌توانید گزینه‌های زیر را امتحان کنید:

· از انجام فعالیت‌های سنگین یا بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید

· از پد گرم کننده یا کیسه یخ در مناطق دردناک استفاده کنید، اما هر بار بیش از ۱۰ دقیقه نباشد.

· از کمربند پشتیبانی لگن استفاده کنید

· تمرینات کگل را انجام دهید

· با یک بالش بین پاهای خود بخوابید

· اگر درد شدید است، در مورد داروهای مسکن با پزشک خود صحبت کنید

· اگر اقدامات خانگی کمکی نکرد، در مورد فیزیوتراپی با پزشک خود صحبت کنید

عفونت دستگاه ادراری (UTI) یا عفونت کلیه

عفونت دستگاه ادراری و عفونت کلیه علائم مشابهی دارند و عفونت دستگاه ادراری درمان نشده می‌تواند منجر به عفونت کلیه شود. اگر پزشک شما به یکی از این شرایط مشکوک باشد، ممکن است درمان‌های زیر را امتحان کند:

· ممکن است آنتی بیوتیک تجویز کند.

· برای درمان عفونت‌های کلیه ممکن است بستری شده و برای شما آنتی بیوتیک‌های داخل وریدی (IV) تجویز شوند.

علت کمردرد در بارداری

کمردرد یک مشکل شایع در دوران بارداری است. بیش از دو سوم زنان باردار این مشکل را دارند. کمردرد معمولاً در حدود هفته ۲۲ بارداری گزارش می‌شود، اگرچه برخی از زنان زودتر آن را تجربه می‌کنند.

در دوران بارداری، درد معمولاً در ناحیه گودی کمر یا کمر رخ می‌دهد، اما ممکن است در برخی از زنان به قسمت پشت ران و باسن نیز سرایت کند. شدت و مدت کمردرد متفاوت است، اما یک مطالعه نشان داد که حدود یک سوم زنان باردار احساس می‌کنند کمردرد مشکل مهمی است.

خوشبختانه کمردرد معمولاً بلافاصله پس از زایمان از بین می‌رود. اکثر زنان مشکلات مداوم را تجربه نمی‌کنند. برخی دلایل کمردرد در دوران بارداری نیاز به توجه پزشک دارد. شناخت علائم و نشانه‌های رایج کمردرد در بارداری به شما کمک می‌کند تا بدانید که نیاز به پزشک دارید یا خیر.

علائم کمردرد در بارداری

برای برخی از زنان، کمردرد ممکن است یکی از اولین علائم بارداری باشد. برخی هم این درد را تا اواخر بارداری خود تجربه نمی‌کنند. هر زنی سطح متفاوتی از درد را تجربه می‌کند اما شایع‌ترین علائم کمردرد در بارداری عبارتند از:

· محدودیت حرکت و گرفتگی کمریا پاها

· افزایش درد با گذشت روز

· افزایش درد در شب که خوابیدن را سخت می‌کند

علل کمردرد در بارداری

بدن زنان در طول بارداری دچار تغییرات متعددی می‌شود؛ این تغییرات می‌توانند در زمان‌های مختلف باعث ایجاد کمردرد شوند.

زنانی که در بارداری قبلی کمردرد را تجربه کرده‌اند، احتمالاً در بارداری‌های بعدی نیز کمردرد خواهند داشت. زنان مبتلا به کمردرد مزمن یا کسانی که قبل از باردار شدن سبک زندگی کم تحرکی داشتند نیز در معرض خطر ابتلا به کمردرد هستند.

سایر علل شایع کمردرد در دوران بارداری عبارتند از:

تغییرات هورمونی: سطح پروژسترون از هفته نهم تا هفته سی و دوم بارداری به آرامی افزایش می‌یابد. این هورمون ماهیچه‌ها و رباط‌های نزدیک لگن شما را شل می‌کند. هورمون دیگری به نام ریلکسین که توسط تخمدان و جفت در دوران بارداری تولید می‌شود، بر مفاصل و رباط‌های لگن تأثیر می‌گذارد تا آنها را برای زایمان انعطاف‌پذیرتر کند. این تغییرات می‌تواند باعث کمردرد شود.

تغییرات در عضلات شکم: عضلات شکم به تثبیت ستون فقرات و حمایت از کمر کمک می‌کنند. در بارداری فشاری که جنین در حال رشد بر روی عضلات شکم وارد می‌کند، باعث کشیده شدن و گاهی جدا شدن این عضلات به نام دیاستاز رکتی شود. عضلات با کشش یا جدا شدن ضعیف‌تر می‌شوند و این امر فرد را در معرض کمردرد قرار می‌دهند.

تغییر وضعیت بدن: تغییرات در رحم و جنین در حال رشد می‌تواند مرکز ثقل بدن شما را تغییر دهد. در نتیجه اکثر خانم‌ها حالت خود را تغییر می‌دهند. اغلب، زنان باردار به عقب خم می‌شوند که می‌تواند فشار بیشتری بر عضلات کمر وارد کند و باعث گرفتگی عضلات و کمردرد شود.

چه زمانی برای کمردرد در بارداری به پزشک مراجعه کنیم؟

در ویزیت‌های منظمی که دارید با پزشک خود در مورد هر گونه کمردرد کم یا متوسط صحبت کنید. اگر کمردرد شدید یا غیرعادی دارید، یا دردی که بیش از ۲ هفته طول می‌کشد، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید.

کمردرد شدید یا غیرعادی می‌تواند نشانه‌ای از زایمان زودرس یا عفونت دستگاه ادراری (UTI) باشد. عفونت دستگاه ادراری در بارداری جدی است و باید توسط پزشک معالجه شود. علائم عفونت دستگاه ادراری می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

· کمر درد

· تب

· سوزش هنگام ادرار کردن

· خونریزی واژن

تشخیص کمردرد در بارداری

تشخیص کمردرد در بارداری اساساً بر اساس علائم گزارش شده است. پزشک شرح حال دقیقی از علائم شما می‌گیرد و سپس یک معاینه فیزیکی برای ارزیابی عملکرد عضلات ستون فقرات، مفاصل و اعصاب شما انجام می‌دهد. تاجایی که امکان دارد، بهتر است که از انجام تصویربرداری مانند اشعه ایکس یا سی تی اسکن اجتناب شود.

درمان کمردرد در بارداری

اکثر زنان در بارداری کمی کمردرد را تجربه خواهند کرد. خوشبختانه روش‌های موثری وجود دارد که می‌تواند به پیشگیری و مدیریت درد کمک کند. برخی از درمان‌های رایج عبارتند از:

وضعیت بدن را خوب حفظ کنید

از آنجایی که مرکز ثقل شما با رشد کودک تغییر می‌کند، باید به وضعیت و نحوه ایستادن خود توجه بیشتری داشته باشید. خم شدن به عقب رایج است اما می‌تواند عضلات پشت شما را تحت فشار قرار دهد. در عوض، سعی کنید صاف بایستید و بنشینید، در هنگام ایستادن از یک حالت راحت و صاف استفاده کنید و شانه‌های خود را به سمت عقب و آرام نگه دارید.

از وسایل حمایتی استفاده کنید

برای کمک به مدیریت کمردرد، سعی کنید از کفش‌های مناسب با پاشنه کوتاه که قوس پا را پر کند، بپوشید. از پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند اجتناب کنید زیرا این کفش‌ها می‌توانند تغییرات بیشتری در مرکز ثقل شما ایجاد کنند.

برخی از زنان از کمربند حمایتی برای بارداری استفاده می‌کنند، اما تحقیقات محدودی در مورد اثربخشی آن وجود دارد. با پزشک خود صحبت کنید تا ببینید آیا کمربند حمایتی بارداری ممکن است انتخاب خوبی برای شما باشد یا خیر.

به پهلو بخوابید

سعی کنید به پهلو بخوابید و یک یا هر دو زانو را خم کنید. همچنین ممکن است بخواهید برای حمایت بیشتر یک بالش در پشت خود قرار دهید.

فعالیت بدنی ملایم داشته باشید

با پزشک خود در مورد اینکه چه نوع فعالیت بدنی برای شما و کودک در حال رشدتان مناسب است، صحبت کنید. در صورت تایید پزشک، فعالیت بدنی ملایم و منظم می‌تواند به شما کمک کند که کمر خود را قوی نگه دارید و از کمردرد پیشگیری کرده یا به حداقل برسانید.

از کیسه‌های آب گرم یا سرد استفاده کنید

کیسه آب گرم یا سرد ممکن است به کاهش درد و شل شدن عضلات شما کمک کند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1182243

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =