نامه تشکل‌های دانشجویی به جبلی و اسماعیلی در حوزه جمعیت/ تولیدات صدا و سیما پیوست خانواده محوری ندارند

33 تشکل دانشجویی طی نامه‌ای به رئیس سازمان صداوسیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به عملکرد این دو دستگاه در حوزه جمعیت گلایه‌هایی مطرح کردند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، در راستای فرهنگ‌سازی در حوزه جمعیت، 33 تشکل دانشجویی طی نامه‌ای به رئیس سازمان صداوسیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متذکر شدند: "اگرچه برنامه‌ها و تولیدات صدا و سیما بعضا رنگ و بوی جمعیت پیدا کرده‌اند اما هنوز بسیاری از تولیدات، تبلیغات و گزارش‌ها، پیوست خانواده محوری ندارند و عملا رویه‌های قبلی را ترویج می‌کنند."

عین‌الهی: ۳۰ درصد جمعیت کشور تا ۳۰ سال آینده سالمند می‌شوند

مشروح این نامه به این شرح است:

...بار دیگر تأکید می‌کنم که تلاش برای افزایش نسل، و جوان شدن نیروی انسانی کشور و حمایت از خانواده، یکی از ضروری‌ترین فرائض مسئولان و آحاد مردم است. این فریضه درباره‌ی افراد و مراکز اثرگذار و فرهنگ‌ساز، تأکید بیشتر می‌یابد.  1401/02/28

جناب آقای دکتر پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما و جناب آقای دکتر محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

سلام علیکم:

هماهنطور که مستحضرید، لازمه‌ی تغییرات گسترده در کشور، همراهی و همکاری عموم مردم با آن تغییرات است و لازمه این همراهی، فرهنگ‌سازی در جامعه است. یکی از تغییراتی که باید با سرعت و جدیت دنبال شود، مسئله فرزندآوری و تغییر ساختار سنی جمعیت کشور است که جز با همراهی عموم مردم و فرهنگ‌سازی در جامعه اتفاق نخواهد افتاد همچنین طبق تاکیدات مقام معظم رهبری، فرهنگ‌سازی در مسئله جمعیت مانند بسیاری از مسائل دیگر حرف اول را می‌زند.

اما متاسفانه بررسی عملکرد دستگاه‌های مختلف که در قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده تکالیف مهمی به عهده دارند، نظیر صداوسیما و وزارت فرهنگ‌ و ارشاد، نشان می‌دهد اهتمام ویژه‌ای نسبت به این مسئله وجود ندارد و یا اقدامات انجام شده، ظرافت‌های فرهنگی و هنری لازم جهت اثرگذاری ندارند.

در قانون مذکور مواد مختلفی نظیر 32،29،28،25،20 و.... با هدف فرهنگ سازی قید شده است که در صورت اجرای صحیح و دلسوزانه این مواد می‌توان به تغییرات محسوس در جامعه امید داشت. متاسفانه تا کنون شاهد اجرای صحیح این مواد قانون نبوده‌ایم.

سازمان صداوسیما، به عنوان بزرگ‌ترین نهاد رسانه‌ای کشور با میلیون‌ها مخاطب، تاکنون در موارد متعددی پیوست جمعیتی برنامه‌های‌ خود را رعایت نکرده است. بر اساس ماده 28 این قانون، اگرچه برنامه‌ها و تولیدات بعضا رنگ و بوی جمعیت پیدا کرده‌اند اما هنوز بسیاری از تولیدات، تبلیغات و گزارش‌ها، پیوست خانواده محوری ندارند و عملا رویه‌های قبلی را ترویج می‌کنند.

از طرف دیگر این سازمان به عنوان مهم‌ترین تریبون مطالبه‌گری کشور، تاکنون به طور جد مسائل مرتبط با جمعیت را از مسئولان کشور مطالبه نکرده‌ است همچنین نمی‌توان حتی اجرایی شدن یک بند از قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را بطور مشخص با پیگیری رسانه‌ای و مطالبه‌گری از سوی این سازمان دانست.

در بخش بودجه، طبق ماده 29، صداوسیما موظف است 10 درصد بودجه برنامه‌های تولیدی خود را به بخش جمعیت اختصاص دهد. بودجه‌ای که شاید بتواند مرهمی بر زخم سیاست‌های جمعیتی غلط باشد. باوجود اینکه طبق قانون این مقدار بودجه برای صداوسیما در نظر گرفته شده است، مشخص نیست چه مقدار بودجه و برای چه برنامه‌هایی خرج شده‌است؟

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز علی‌رغم نقش مهم خود در تولیدات محصولات شبکه خانگی، عملاً در این زمینه در جهت تحدید نسل عمل می‌کند و نهاد خانواده جایی در تولیداتِ تحت نظر این وزارت‌خانه ندارد همچنین در اجرای سایر تکالیف محوله به این وزارتخانه نظیر ماده 25 که شامل تخفیف‌های ویژه برای مادران در استفاده از مراکز فرهنگی و گردشگری می‌شود و عملا هزینه اندکی جهت اجرا نیاز دارد نیز با کوتاهی‌های قابل توجهی مواجه هستیم.

در ماده 28 قانون یاد شده، برای جلوگیری از پخش محصولات خلاف سیاست‌های جمعیتی در شبکه خانگی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف به لغو مجوز است اما گزارشی در این مورد از سوی این نهاد داده نشده است.

همچنین طبق بند ج ماده28 نیز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف است نسبت به تهیه عبارات، نمادها یا تصاویر با محتوای حمایت از خانواده، مادران ایرانی و ارزشمندی تعدد فرزندان اقدام کند اما هیچ شعار، نماد یا محتوای کارشناسی قوی و یکپارچه‌ای در جامعه دیده نمی‌شود.

لذا جمعی از تشکل‌های دانشجویی سراسر کشور صریحا از دستگاه‌های مکلف فرهنگ‌سازی بویژه سازمان صداوسیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطالبه دارد با در پیش گرفتن رویکرد دلسوزانه بیش از پیش، برنامه‌های لازم در زمینه‌های مذکور را در دستور کار خود قرار دهند تا ان‌شاءالله شاهد تغییرات جدی در عرصه فرهنگ‌سازی جوانی جمعیت باشیم همچنین این تشکل‌ها از جناب آقای دکتر جبلی و جناب آقای دکتر اسماعیلی می‌خواهد در سریع‌ترین زمان ممکن برای تشکیل جلسه با اعضای این تشکل‌ها جهت تشریح عملکردهای خود در این زمینه اقدامات لازم را مبذول فرمایند.

والسلام علی من اتبع الهدی

امضاکنندگان نامه:

دفتر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبایی (ره)

دفتر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تربیت مدرس

دفتر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه بیرجند

دفتر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شیراز

دفتر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا همدان

دفتر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه پیام‌نور مرکز اصفهان

دفتر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان

دفتر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی دزفول

دفتر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه شهرکرد

دفتر انجمن اسلامی دانشجو یان مستقل دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز

دفتر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه صنعتی شریف

دفتر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه قم

دفتر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه ارومیه

دفتر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تربت حیدریه

دفتر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه یزد

دفتر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر

دفتر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاه

دفتر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان

دفتر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه اصفهان

دفتر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی

دفتر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علوم پزشکی قم

دفتر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه خوارزمی

دفتر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه آیت‌الله بروجردی

دفتر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی

دفتر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علوم پزشکی یاسوج

دفتر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات

دفتر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز

دفتر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد

بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق تهران

بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان ساری

بسیج دانشجویی دانشگاه ولیعصر رفسنجان

بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان باهنر تهران

انتهای پیام/

کد خبر: 1182297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =