پیش‌بینی از افزایش‌ قیمت جهانی طلا تا پایان ۲۰۲۳

بانک سرمایه‌گذاری سوئیس (UBS) پیش بینی کرد که تقاضای بانک‌های مرکزی جهان برای طلا همچنان قوی باشد.

به گزارش گروه  اقتصادی ایسکانیوز، بانک سرمایه گذاری سوئیس (UBS) روز دوشنبه پیش بینی کرد که تقاضای بانک‌های مرکزی جهان برای طلا حتی پس از یک سال که رکورد خرید این فلز گرانبها شکسته شده بود، همچنان قوی باشد.

قیمت طلای جهانی در سراشیبی

در سال ۲۰۲۲، بانک‌های مرکزی ۱۰۷۸ تن طلا خریداری کردند که بالاترین سطح تقاضای سالانه برای این فلز زرد از آغاز ثبت داده‌ها در سال ۱۹۵۰  و بیش از دو برابر میزان ثبت شده در سال ۲۰۲۱ بوده است.

بر اساس برآوردهای بانک سوئیس، خرید این فلز گرانبها توسط بانک های مرکزی به رکورد ۷۰۰ تن در سال جاری می‌رسد.

اگرچه این میزان کمتر از میزان ثبت شده در سال ۲۰۲۲ است، اما همچنان ۵۰۰ تن بالاتر از میانگینی است که از سال ۲۰۱۰ ثبت شده است.

این بانک در یادداشتی اعلام کرد: ما معتقدیم که روند خرید طلا توسط بانک‌های مرکزی با افزایش ریسک‌های ژئوپلیتیکی و تورم بالا ادامه خواهد یافت.

بانک سوئیسی افزود: شاید تصمیم آمریکا برای مسدود کردن ذخایر خارجی روسیه در پی آغاز جنگ بین مسکو و کی‌یف تأثیر بلندمدتی بر رفتار بانک های مرکزی داشته باشد.

 داده های شورای جهانی طلا نشان می‌دهد که بانک‌های مرکزی جهان در سه ماهه اول ۲۲۸ تن طلا خریداری کرده‌اند که بیشترین میزان خرید بانک‌های مرکزی در سه ماهه اول هر سال از زمان شروع ثبت داده ها در سال ۲۰۰۰ است.

UBS همچنین معتقد است که قیمت طلا ممکن است تا پایان سال جاری میلادی به ۲۱۰۰ دلار در هر اونس افزایش یابد و تا مارس ۲۰۲۴ به ۲۲۰۰ دلار برسد.

این بانک این انتظارات را به ضعف دلار نسبت داد که انتظار می‌رود با آماده شدن فدرال رزرو برای توقف چرخه انقباض پولی، ارزش دلار کاهش بیشتری پیدا کند در حالی که سایر بانک‌های مرکزی دنیا نیز همچنان به افزایش نرخ‌های بهره ادامه می‌دهند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1182410

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =