کدام مراکز درمانی تهران ناایمن هستند؟ / تاسیس برخی بیمارستان‌ها به جنگ جهانی دوم بازمی‌گردد

در لیست ساختمان‌های ناایمن تهران نام ۶ بیمارستان بزرگ و قدیمی به چشم می‌خورد که سال تاسیس برخی از آن‌ها به جنگ جهانی دوم بازمی‌گردد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، بلاخره دادستان کل کشور لیستی از ساختمان‌های ناایمن تهران اعلام کرد که برای آن‌ها پرونده تشکیل شده است و اقدامات قضایی درحال انجام است. در این لیست نام چند بیمارستان بزرگ و قدیمی تهران به چشم می‌خورد که برخی از آن‌ها در زمان جنگ جهانی دوم ساخته شده‌اند.

بیمارستان حضرت رسول اکرم واقع در خیابان ستارخان یکی از مراکز درمانی معروف تهران است که بیش از ۴۰ سال قدمت دارد. این مرکزاز موقوفات مرحوم مهدی باتمانقلیچ و بزرگترین مرکز بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی ایران است.

بیمارستان امام خمینی (ره) واقع در بلوار کشاورز یکی از قدیمی‌ترین بیمارستان‌های تهران است که سال ساخت آن به جنگ جهانی دوم و حدود ۱۳۲۵ باز می‌گردد و احتمالا شروع ساخت آن درسال ۱۳۰۸ بوده است.  

کدام مراکز درمانی تهران ناایمن هستند؟ / سال تاسیس برخی بیمارستان‌ها به جنگ جهانی دوم بازمی‌گردد

کدام مراکز درمانی تهران ناایمن هستند؟ / سال تاسیس برخی بیمارستان‌ها به جنگ جهانی دوم بازمی‌گردد

بیمارستان لولاگر واقع در خیابان خوش جنوبی در ابتدای تأسیس سال ۱۳۱۲ یک نواخانه بوده که بعد از مدتی به مرکزی برای درمان افراد مبتلا به سل تبدیل می‌شود. این بیمارستان تا قبل از انقلاب اسلامی وابسته به شیرخورشید بوده و بعد از پیروزی انقلاب به بهداری استان تهران و پس از چند سال تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران قرار می‌گیرد.

بیمارستان طرفه واقع در میدان بهارستان در سال ۱۳۱۸ با ظرفیت ۱۸۰ تخت مصوب تحت نظارت وزارت راه و ترابری شروع بکار کرد . در سال ۱۳۳۳ توسط مرحوم دکتر طرفه بصورت بیمارستان تکمیل و تجهیز شد و از سال ۱۳۵۵ تحت پوشش سازمان منطقه‌ای بهداری استان تهران و سپس در سال ۱۳۷۲ تحت نظارت و سرپرستی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی قرار گرفت.

بیمارستان سینا واقع در خیابان امام خمینی یکی از قدیمی‌ترین بیمارستان‌های تهران است. پس از مراجعت ناصرالدین شاه از سفرهای اروپایی در سال ۱۲۴۸ دستور داد، مریضخانه‌ای به سبک اروپایی در مرکز شهر تهران دایر کنند. سه سال بعد و در سال ۱۲۵۱ شمسی اولین مریضخانه ایران در خیابان سپه سابق  (امام خمینی نرسیده به میدان هشت گنبدان (حسن آباد)  تاسیس و نام مریضخانه دولتی را بر آن نهادند. در سال ۱۳۱۹ شمسی به رسم قدردانی از ابوعلی سینا، پدر طب ایران، نام مریضخانه دولتی به بیمارستان سینا تغیر یافت. اکنون بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی سینا با گذشت بیش از ۱۴۰ سال از تاسیس آن، با ۴۷۷ تخت فعال، به عنوان یکی از بزرگترین مراکز آموزشی، پژوهشی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی تهران است.

کدام مراکز درمانی تهران ناایمن هستند؟ / سال تاسیس برخی بیمارستان‌ها به جنگ جهانی دوم بازمی‌گردد

کدام مراکز درمانی تهران ناایمن هستند؟ / سال تاسیس برخی بیمارستان‌ها به جنگ جهانی دوم بازمی‌گردد

بیمارستان بوعلی واقع در میدان امام حسین در دهه  ۱۳۳۰ بعنوان مرکز مسلولین در خارج از شهر تهران ساخته و به بهره‌برداری رسید. پس از تغییرمشکلات بهداشتی جامعه این مرکز بعنوان بیمارستان جنرال و عمومی به فعالیت خود در حیطه  آموزشی و درمانی ادامه داد.

درمانگاه سلیم واقع در محله علی آباد هم از جمله ساختمان‌های ناایمن است که اطلاعات چندانی از زمان ساخت آن در دسترس نیست.

بیمارستان شهدای یافت آباد درسال ۱۳۴۰ه.ق .توسط مرحوم محمدولی فرمانفرماییان درراستای ارائه خدمات درمانی وقف شد.    درسال ۱۳۵۴به عنوان مرکز بازپروری معتادین زیر نظر انجمن توانبخشی ایران شروع به کار کرد. در آن زمان این مرکز دارای ۲ بخش معتادین و روان پزشکی بوده و به بیماران رو به بهبود حرفه‌های مختلف آموزش داده می‌شد.  درسال ۱۳۵۸ به عنوان بیمارستان عمومی زیر نظر سازمان منطقه‌ای بهداشت ودرمان استان تهران ادامه کارداد.

بیمارستان فیاض بخش به عنوان بزرگترین بیمارستان ملکی سازمان تامین اجتماعی و یکی ازمراکزاصلی تروما در شهر تهران است که در سال ١٣٣٥تاسیس شده است.

نمی‌توانیم بیمارستان‌های دولتی را تعطیل کنیم

حسین قناعتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با ایسکانیوز درباره ایمن‌سازی بیمارستان‌ها گفت: امکانات دولت محدود است و تحریم‌ها هم وجود دارند. مشکلات بسیار است و برای اورهال و بروزرسانی بیمارستان‌های دانشگاه تهران حداقل سه تا چهار هزار میلیارد بودجه نیاز داریم.

وی افزود: به تدریج درحال ایمن‌سازی هستیم برای مثال معاونت بهداشت در خیابان حافظ قرار داشت که اخطار گرفت و جای جدیدی برای آن درنظر گرفتیم.

قناعتی عنوان کرد: بیمارستان‌هایی هستند که اخطار گرفته باشند اما چاره‌ای جز استفاده نداریم. نمی‌توانیم سرویس‌دهی را تعطیل کنیم وبا قیمت‌هایی که در بخش خصوصی وجود دارد، تنها امید مردم به بیمارستان‌های دولتی است.

غلامعباس ترکی معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستانی کل کشور گفته که کارشناسان کارگروه پیگیری وضعیت ساختمان های ناایمن با سرپرستی اداره راه و شهرسازی استان تهران از این ساختمان‌ها بازدید کردند و تیم های ارزیابی ساختمان های مهم و بلندمرتبه، چک لیست‌های ۴۵ ساختمان را تاکنون تکمیل و برای جمع بندی نهایی در اسفند ۱۴۰۱ به مرکز تحقیقات وزارت راه ارسال کردند که البته این مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی تاکنون گزارش نهایی خود را از نظر جمع بندی اعلام نکرده است و تا پایان خرداد مکلف به اعلام نظرات کارشناسی شده است.

معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستانی کل کشور افزود: لازم است شهرداری به محض رفع موارد ناایمنی با رعایت حقوق مالکان و متصرفان موضوع را اطلاع رسانی کند.

به گزارش ایسکانیوز، البته باید در نظر داشت که لیست اعلام شده بر مبنای ایمنی از نظر آتش‌نشانی است اما این بیمارستان‌ها ساختمان‌های قدیمی دارند که ممکن است نیاز به ایمن‌سازی داشته باشند و باید این موضوع هم در دستور کار گروه‌های نظارت قرار گیرد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1182790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =