آموزش آشپزی / بدون خیساندن حبوبات چگونه آنها را سریع بپزیم؟

دانستن ترفندهای پخت حبوبات می‌تواند علاوه بر داشتن غذایی خوش طعم و مقوی، لذت آشپزی را نیز چند برابر کند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، حبوبات یکی از اجزای مهم تشکیل دهنده غذای ایرانی‌ها است. اما پخت سریع حبوبات می‌تواند برای بسیاری از افراد بسیار دشوار باشد. دانستن ترفندهای پخت حبوبات می‌تواند علاوه بر داشتن غذایی خوش طعم و مقوی، لذت آشپزی را نیز چند برابر کند. در اینجا نکاتی برای پخت گفته خواهد شد تا بتوان در کوتاهترین زمان ممکن حبوباتی مغز پخت و نرم داشته باشید.

آموزش آشپزی / شوری قورمه سبزی را چگونه از بین ببریم؟

پخت سریع حبوبات به صورت جداگانه

حبوبات شامل نحود، لوبیا سفید، عدس و… هر کدام به زمان‌های خاصی برای پخت نیاز دارند. از طرفی استفاده از آن‌ها در غذا ممکن است با زمان پخت مواد غذایی دیگر یکسان نبوده و آشپزی را دشوار کند. از این رو نیاز است حبوبات پیش از اضافه شدن به سایر مواد غذایی و به صورت جداگانه پخته شوند. این کار علاوه بر کوتاه‌تر کردن پخت غذا باعث حفظ مواد مغذی در حبوبات خواهد شد. همچنین هماهنگی بیشتری در پخت همه مواد ایجاد می‌شود.

روش‌های پخت سریع حبوبات

چند راه برای پختن سریع‌ حبوبات قبل از اضافه کردن آن به سایر مواد غذایی وجود دارد. هر کدام از آن‌ها نیز به زمان خاصی نیاز دارد.

پخت سریع حبوبات در آب جوش

یکی از راه‌های پخت سریع‌تر حبوبات جوشاندن آن‌ها درون آب به مدت یک ساعت است. سپس اجازه می‌دهیم یک ساعت دیگر نیز در همان آب جوشیده باقی مانده و خیس بخورند. با این کار حبوبات کاملاً پخته شده و آماده استفاده خواهند شد. البته باید توجه داشت آب گرمی که حبوبات در آن پخته شده مجدداً استفاده نشود. زیرا از این طریق نفخ حبوبات نیز گرفته شده و آب آن باید دور ریخته شود.

استفاده از زودپز برای پخت سریع‌تر

استفاده از ابزارهای مختلف برای پخت حبوبات نیز می‌تواند راهکار دیگری برای پخت سریع آن باشد. زودپز می‌تواند خیلی سریع‌تر از زمان مورد نیاز برای پخت سریع حبوبات، آن‌ها را نرم و مغزپخت کند. البته باید توجه داشت انواع حبوبات را نمی‌توان به طور یک جا درون زودپز قرار داد. زیرا هر کدام از آن‌ها دارای زمان پخت مجزا هستند و این کار باعث نپختن و یا له شدن برخی از آن‌ها می‌شود.

استفاده از فلاکس و آب جوش

این روش تنها زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که زمان کافی برای پخت وجود داشته باشد. قرارگیری حبوبات درون فلاکس پر از آب جوش باعث نرم شدن و پختن حبوبات می‌شود. برای این کار باید حبوبات مورد نظر را به مدت چندین ساعت درون فلاکس آب جوش قرار داده و درب آن را ببندید. با گذشت زمان و هنگامی که آن‌ها را از فلاکس خارج می‌کنید متوجه می‌شوید که حبوبات کاملاً پخته و نرم شده‌اند.

خیساندن حبوبات قبل از پخت

برای اینکه حبوبات زودتر و بهتر پخته شوند نیاز است ابتدا چند ساعت قبل از مصرف درون آب خیس شوند. همچنین برای از بین بردن نفخ آن‌ها نیز باید آب حبوبات هر یکساعت تعویض شود. در این زمان برای پخت سریع حبوبات می‌توان نمک نیز به حبوبات خیس داده شده درون آب اضافه کرد. البته در این هنگام نمک می‌تواند کمک‌کننده باشد و در پختن سریع‌تر حبوبات کمک کند. اما در هنگام قرار دادن حبوبات روی اجاق گاز نباید از نمک استفاده کرد. استفاده زود هنگام از نمک در زمان پخت حبوبات باعث سفت شدن آن می‌شود. به طوری که دیگر نمی‌توان آن را مغز پخت کرد.

قرار دادن حبوبات خیس داده شده در فریزر

در صورتی که حبوبات به طور مداوم مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌توان از روش ساده‌تر و سریع‌تر برای مصرف آن استفاده کرد. برای این کار می‌توانید حبوبات را به همان روش سنتی و درون آب خیس داده و ۱۲ ساعت در این حالت بگذارید. سپس در همین وضعیت آن را درون فریزر قرار دهید. این کار باعث می‌شود تا در زمان خارج کردن از فریزر زمان کمتری را صرف پختن آن بکنید.

چطور نفخ حبوبات را از بین ببریم؟

برخی از انواع حبوبات مانند نخود دارای نفخ هستند که می‌تواند برای افرادی که سیستم گوارشی ضعیفی دارند مشکل ساز شود. از این رو باید قبل از استفاده از حبوبات در غذا نفخ آن را از بین ببریم. خیساندن حبوبات قبل از مصرف و تعویض آب آن می‌تواند علاوه بر پخت سریع حبوبات نفخ موجود در آن‌ها را از بین ببرد. البته آب حبوبات باید چندین بار تعویض شود.

در صورتی که فرصت خیساندن حبوبات وجود نداشته باشد و بطور مستقیم از آن‌ها در غذا استفاده کردید، بهتر است کف ایجاد شده در اثر اضافه کردن حبوبات روی غذا دور ریخته شود. زیرا کف روی غذا همان نفخ حبوبات است که روی غذا جمع می‌شود.

اگر این روش نیز فراموش شده باشد و زمان زیادی از پخت غذا گذشته می‌توان از مقداری زیره برای از بین بردن نفخ استفاده کرد. این ماده ضد نفخ را می‌توان درون کیسه کوچکی درون غذا قرار داد و سپس آن را بیرون کشید. استفاده از یک خیار و قرار دادن آن درون غذا نیز باعث از بین رفتن نفخ حبوبات می‌شود. ‌

علت دیر پختن حبوبات و سفت شدن آن‌ها چیست؟

حبوبات خیس خورده به راحتی پخته می‌شوند. در صورتی که اقدامات لازم برای پخت سریع حبوبات انجام شد اما حبوبات همچنان سفت باقی ماندند این مسئله می‌تواند دلایل دیگری داشته باشد. در صورتی که حبوبات کهنه باشند کیفیت پخت آن‌ها پایین می‌آید و ممکن است هرگز به طور کامل نپزد.

در برخی مواقع نوع آب مورد استفاده و سختی آن نیز باعث دیر پختن حبوبات می‌شود. در این مورد می‌توان از آب معدنی استفاده کرد. استفاده از موادی مانند آبلیمو در زمان پخت حبوبات نیز می‌تواند آن‌ها را ناپز کند.

منبع: برترین ها

انتهای پیام/

کد خبر: 1183203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =