تعطیلی ۳۶۰ واحد دانشگاه پیام‌نور در برنامه هفتم توسعه/ اعلام رتبه داوطلبان کنکور ۱۴۰۲ جمعه ۲۷ مردادماه

«تعطیلی ۳۶۰ واحد دانشگاهی در برنامه هفتم توسعه، اعلام رتبه داوطلبان کنکور ۱۴۰۲ جمعه ۲۷ مردادماه و پیگیری انفصال از خدمت پورعباس از سوی وزیر علوم» مهم‌ترین خبرهای آموزش عالی در هفته گذشته بودند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، «تعطیلی ۳۶۰ واحد دانشگاهی در برنامه توسعه، لغو پذیرش دانشجوی بدون آزمون ارشد در دانشگاه فرهنگیان و پیگیری انفصال از خدمت پورعباس از سوی وزیر علوم» مهم‌ترین خبرهای آموزش عالی در هفته گذشته بودند.

بیشتر بخوانید:

سهم ۸ درصدی دانشگاه‌های کشور از درآمدهای ارتباط با صنعت

از دیگر خبرهای آموزش عالی هفته ایران و جهان در گذشته می‌توان به «اعلام برنامه مجلس برای دانشگاه پیام‌نور، ابلاغ تخلفات وزارت بهداشت در تعیین ظرفیت پزشکی و دندانپزشکی و پایان مهلت ثبت‌نام آزمون‌های دانش‌آموختگان خارج از کشور» اشاره کرد.

مطابق هفته‌های گذشته، ایسکانیوز در گزارش زیر مهمترین و گزیده‌های اخبار آموزش عالی را در هفته‌ گذشته آورده است:

کلاس های سال تحصیلی جدید حضوری خواهد بود

علی شمسی پورسخنگوی وزارت علوم اعلام کرد: هیچ مکاتبه ای با وزارت علوم برای مجازی شدن کلاس ها در ترم جدید انجام نشده و کلاس ها به محض شروع سال تحصیلی جدید حضوری خواهد بود.

پیگیری انفصال از خدمت پورعباس از سوی وزیر علوم

محمد علی زلفی گل وزیر علوم درباره انفصال از خدمت رییس سازمان سنجش آموزش کشور از سوی دیوان عدالت اداری واکنش نشان داد و گفت: این موضوع پیگیری می‌شود. ان شالله در اثر تعاملی که بین قوه قضاییه، وزارت علوم و سازمان سنجش آموزش کشور وجود دارد به نفع مردم بررسی و تصمیم گیری خواهد شد. ما همه در یک تیم هستیم و به منافع ملی و مردم فکر می کنیم امیدوارم این موضوع بررسی شود.

اعلام برنامه مجلس برای دانشگاه پیام‌نور

علی کریمی فیروزجائی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: وزارت علوم مکلف است دانشگاه پیام نور را محور و متولی آموزش باز، از راه دور و ترکیبی در مقاطع تحصیلی مورد تایید شورای گسترش آموزش عالی بر اساس دانشگاه‌های مبتنی بر فناوری‌های نرم در سطح ملی و بین المللی کند.

رئیس دانشگاه پیام‌نور: ۳۶۰ واحد دانشگاهی تعطیل می‌شود

براهیم تقی‌زاده رئیس دانشگاه پیام نور گفت: براساس تبصره ۳ ماده ۹۵ برنامه هفتم توسعه پیشنهاد شده، دانشگاه پیام نور محور آموزش مجازی و خودخوان شود که در صورت تصویب آن ۳۶۰ واحد پیام نور تعطیل می‌شود.

وی ادامه داد: این درحالی است که آموزش دانشگاه پیام نور، تنها آموزش مجازی نیست نوع نظام آموزشی پیام نور، نظام آموزشی باز، از راه دور و ترکیبی است.

ابلاغ تخلفات وزارت بهداشت در تعیین ظرفیت پزشکی و دندانپزشکی

علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی از ارائه شکایاتی به این کمیسیون درباره اجرا نشدن مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی توسط وزارت بهداشت خبر داد و گفت: موارد تخلفات وزارت بهداشت در تعیین ظرفیت پزشکی و دندانپزشکی طی نامه‌ای به این وزارتخانه ابلاغ شد.

مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی خلاف قانون اساسی است

مجتبی ذوالنور نایب رییس مجلس شورای اسلامی گفت: مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی خلاف قانون اساسی و عدالت و همچنین آرمان های انقلابی است که این همه شهید برای احقاق حق جان خود را از دست دادند. 

۳ هزار پارسا توسط دانش‌آموختگان خارج از کشور ثبت شد

در چهار سال نخست و از ۲۸ آبان ۱۳۹۷ تا ۲۸ آبان ۱۴۰۱، سه هزار و ۸۳ پارسا با تأیید سازمان امور دانشجویان در سامانه ملی ثبت پیشنهاده‌ها، پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها (در نشانی SABT.IRANDOC.AC.IR) ثبت شد که هزار و ۸۰۳ رساله دکتری (۵۸.۴۸ درصد) و هزار و ۲۸۰ پایان‌نامه کارشناسی ارشد (۴۱.۵۲ درصد) را در بر دارند. از میان دانش‌آموختگان در این بازه زمانی ۴۰۲ نفر (۱۳.۰۴ درصد) زن و ۲.۶۸۱ نفر (۸۶.۹۶ درصد) مرد بوده‌اند.

از این تعداد پایان‌نامه و رساله ثبت شده در سامانه ملی پیشنهاده‌ها، پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها، رشته مهندسی برق پیشرو است.

صدور کارنامه برای دانشگاه‌های علوم پزشکی بر اساس تحقق قانون جوانی جمعیت

بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت با اشاره به تسهیلات ویژه فرزندآوری برای دانشجویان علوم پزشکی گفت: قانون جوانی جمعیت را برای دانشگاه های علوم پزشکی به‌ عنوان یک شاخص عملکردی در نظر گرفته ایم و بر اساس برای هر دانشگاه کارنامه صادر می‌کنیم.

دریافت تسهیلات فاینانس ۱۵۰ میلیون یورویی دانشگاه تهران برای تجهیز آزمایشگاه

سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران در دیدار با مدیرعامل بانک کشاورزی و مدیرعامل بانک تجارتی ایران و اروپا (E.I.H)، املاک و دارایی‌های این دانشگاه در اقصی نقاط کشور را تضمین مناسبی برای دریافت تسهیلات فاینانس ۱۵۰ میلیون یورویی و تضمین بازپرداخت ارزی آن دانست و اظهار کرد: با توجه به اینکه بر اساس توافق‌های صورت‌گرفته، ۱۵ درصد این تسهیلات خرید باید از سوی وام‌گیرنده تأمین شود؛ دانشگاه تهران می‌تواند این سهم را از طریق تهاتر اموال و دارایی‌ها فراهم کند.

وی افزود: رؤسای برخی دانشگاه‌ها تمایل دارند تا در راه‌اندازی آزمایشگاه مرکزی دانشگاه تهران مشارکت داشته باشند و به نوعی در این پروژه ملی سهامدار شوند. در این راستا به وزیر علوم پیشنهاد شد تا بخشی از اعتبار ویژه‌ای که سازمان برنامه و بودجه قرار است برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاه‌ها اختصاص دهد، به پروژه راه‌اندازی آزمایشگاه مرکزی توسط دانشگاه تهران اختصاص یابد و سایر دانشگاه‌ها نیز به تناسب مشارکت مالی خود این فرصت را پیدا کنند که در این پروژه سهام دار شوند.

صدور دستور موقت بازگشت به تحصیل ۵ داوطلب فاقد صلاحیت علمی

 محمدحسین حاجیلو قائم مقام سازمان سنجش آموزش کشور از صدور ۵ دستور موقت جدید در روزهای اخیر برای بازگشت به تحصیل داوطلبان شبهه‌دار سال ۱۴۰۰ و قبل از آن که در هیئت بدوی و تجدیدنظر قانون رسیدگی به تخلفات آزمون‌های سراسری با رأی قطعی به عنوان مردود علمی شناخته شدند، توسط دیوان عدالت اداری خبر داد.

حضور ۱۰ دانشگاه ایرانی در رتبه بندی جهانی شانگهای

 رتبه بندی شانگهای یکی از معتبرترین رتبه بندی‌های جهانی است که نتایج آن توسط دانشگاه شانگهای ژیائوتنگ منتشر می‌شود. این رتبه بندی برای اولین بار در سال ۲۰۰۳، در سطح بین‌المللی منتشر شد و از آن سال به بعد به‌طور سالانه به روز می‌شود. رتبه بندی سال ۲۰۲۳ شانگهای منتشر شد و ۱۰ دانشگاه ایرانی در جمع ۱۰۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار گرفتند.

خبرهای آزمونی هفته گذشته

اعلام رتبه داوطلبان کنکور ۱۴۰۲ جمعه ۲۷ مردادماه

 عبدالرسول پورعباس رییس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: رتبه داوطلبان روز جمعه اعلام خواهد شد و پس از آن داوطلبان می‌توانند برای انتخاب رشته اقدام کنند. امسال اعمال سوابق تحصیلی، ۴۰ درصد به صورت قطعی است. از زمان اعلام نتایج ۱۵ روز عقب افتادیم به دلیل دقت و کنترلی که می‌خواستیم بر آزمون داشته باشیم. در گام اول نمره خام را اعلام کردیم تا داوطلبان فرصت داشته باشند سوالات خود را مطرح کنند.

پایان مهلت انتخاب رشته در آزمون دکتری تخصصی داروسازی ۱۴۰۲

فرصت انتخاب رشته برای داوطلبان مجاز آزمون ورودی دوره دکتری تخصصی (Ph.D) رشته های داروسازی سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ دوشنبه ۲۳ مرداد به پایان رسید.

آزمون دکتری تخصصی رشته‌های داروسازی سال تحصیلی ۱۴۰۳ - ۱۴۰۲ روز ۲۹ تیر ۱۴۰۲ در ۱۰ قطب کلان مناطق آمایشی علوم پزشکی برگزار شد. نتایج مرحله کتبی آزمون ۲۰ مرداد اعلام شد و داوطلبان مجاز اجازه یافتند نسبت به نتخاب رشته به صورت اینترنتی اقدام کنند. پذیرش دانشجو در این آزمون بر اساس نمرات آزمون کتبی و مصاحبه است.

پایان مهلت ثبت‌نام آزمون‌های دانش‌آموختگان خارج از کشور

فرصت مجدد ثبت‌نام دانش‌آموختگان خارج از کشور متقاضی شرکت در آزمون‌های پیش‌کارورزی و علوم‌پایه دندان‌پزشکی از روز شنبه، ۲۱ مرداد آغاز شد و سه‌شنبه، ۲۴ مرداد ماه به پایان رسید.

هزینه شرکت در این آزمون‌ها ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار ریال (۶۳۰ هزار تومان) است که داوطلبان باید آن را به صورت اینترنتی پرداخت کنند و با در دست داشتن پرینت پرداخت هزینه، یک قطعه عکس و کارت ملی به یکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی برگزارکننده آزمون‌های جامع مراجعه و نسبت به ثبت‌نام در آزمون مذکور اقدام کنند.

لغو پذیرش دانشجوی بدون آزمون ارشد در دانشگاه فرهنگیان

معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان اعلام کرد؛ با توجه به طولانی شدن روند کسب مجوز ردیف استخدامی مربوط به پذیرش استعداد درخشان و محدودیت زمانی در اعلامی اسامی به سازمان سنجش آموزش کشور، به منظور جلوگیری از تضییع حقوق داوطلبان شرکت کننده در سایر دانشگاه‌ها امکان پذیرش متقاضیان استعداد درخشان مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه فرهنگیان برای سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ وجود ندارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1194184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =