ایرادات حکم دیوان عدالت اداری درباره افزایش سن پذیرش دانشجو معلمان/ قوانین خاص برای ورود به دانشگاه‌های تربیت معلم وضع شود

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان به تشریح ایرادات حکم دیوان عدالت اداری درباره افزایش سن پذیرش دانشجو معلمان پرداخت.

عرفان گلزاده دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره رای دیوان عدالت اداری مبنی بر افزایش سن ورودی‌های دانشگاه فرهنگیان یا استخدام نیرو در آموزش و پرورش اظهار کرد: مدتی پیش شکایتی به دیوان عدالت اداری مبنی بر مناسب نبودن سن پذیریش در دانشگاه فرهنگیان ارسال شد. دیوان عدالت نیز به بررسی و نهایتا افزایش سن پذیرش دانشجویان رای داد. 

بیشتر بخوانید: 

۷۰ دفتر بسیج دانشجویی به رای دیوان عدالت اعتراض کردند/ تاکید بر آثار مخرب افزایش سن پذیرش دانشجومعلمان

وی با بیان اینکه دانشگاه‌های تربیت معلم قانون خاصی برای پذیرش دانشجویان ندارند، گفت: به همین منظور دیوان عدالت اداری حکم داده که جذب معلم از قانون استخدام کشوری تبعیت کند. براساس قانون استخدام کشوری، افرادی که بین ۲۰ تا ۴۰ سال دارند، می‌توانند استخدام نهادهای دولتی شوند. 

گلزاده ادامه داد: البته بند «ج» یعنی پایان خدمت دوره ضرورت یا معافیت قانونی و بند «و» یعنی دارا بودن مدرک تحصیلی دانشگاهی و یا مدارک همتراز در حکم دیوان عدالت اداری ایرادات بسیاری دارد. البته این مشکلات برای پسران بیشتر است. 

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان اضافه کرد: مقام معظم رهبری بارها  بر اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تاکید کردند و دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی را محوری ترین مرجع  پرورش هویت و تربیت معلم تراز انقلاب اسلامی دانستند. حال موضوع این است که فرد چهل ساله که وارد دانشگاه می‌شود، چگونه می‌توان هویت وی را شکل داد؟

گلزاده درباره ایرادات حکم دیوان عدالت اداری درباره افزایش سن پذیرش دانشجویان دانشگاه فرهنگیان عنوان کرد: دانش آموزان ۱۸ ساله بعد از دبیرستان و کنکور قصد ورود به دانشگاه دارند، برنامه مشخصی ندارند. به  این معنا که تکلیف این افراد از ۱۸ تا ۲۰ سالگی چیست؟ اگر قرار است که به خدمت سربازی بروند، سپس وارد دانشگاه فرهنگیان شوند، که ساز و کار متفاوتی از نظر تحصیل ایجاد می‌شود.

این دانشجو معلم اضافه کرد: علاوه بر آن، فردی ۳۰ ساله می‌تواند وارد دانشگاه فرهنگیان یا آموزش و پرورش شود و بر اساس قانون ماده ۲۸ یک سال تعلیم ببیند و سپس معلم شود. حالا سوال پیش می‌آید که آیا فرد ۳۰ یا ۴۰ ساله قابل تربیت است؟ آیا این فرد شخصیت شکل گرفته‌ای ندارد؟ آیا تضمینی است که فرد بعد از ۳۰ سال خدمت، یعنی در ۶۰ سالگی بازدهی لازم را داشته باشد؟ 

گلزاده با تاکید بر سیاست‌های تحول آفرین در حوزه تعلیم و تربیت بیان کرد: اگر با دید تحولی به موضوع سن پذیرش دانشجومعلمان نگاه کنیم، این سوال اساسی مطرح می‌شود که چگونه فردی در آستانه چهل سالگی، قصد دارد که معلم شود؟علاوه بر آن، آیا فردی که ۴۰ سال دارد یا بعد از گذشت ۲۰ سال خدمت یعنی در ۶۰ سالگی چگونه می‌خواهد کار تحولی در آموزش و پرورش انجام دهد؟

این فعال دانشجویی در پایان خاطرنشان کرد: از قوه قضائیه درخواست داریم تا با ورود به این پرونده، رای دیوان عدالت اداری را باطل کند. همچنین ساز و کاری برای دانشگاه فرهنگیان طراحی شود تا پذیرش دانشجو در آن مانند دانشگاه‌ افسری خاص شود. به این معنا که قوانین ویژه برای پذیرش در این دانشگاه وضع شود. بنابراین تقاضا داریم تا پرونده شرایط سنی دانشگاه فرهنگیان مجدد به هیئت عمومی دیوان عدالت ارجاع داده شود تا کارشناسان با اهتمام بیشتری موضوع را بررسی کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1195707

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =