آخرین تحولات اوکراین| گمانه زنی درباره قصد نظامیان اوکراینی برای برکناری زلنسکی

سرهنگ داگلاس مک گرگور، مشاور سابق رئیس پنتاگون اعلام کرد که در صفوف بلندپایه نیروهای مسلح اوکراین، آنها در مورد امکان "کنار گذاشتن" رئیس جمهور این کشور ولادیمیر زلنسکی بحث می کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، شبکه خبری ای.بی.سی نیوز (ABC News) شب گذشته به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که دولت جو بایدن در حال بررسی ارسال موشک‌های دوربرد ATACMS به اوکراین است.

بیشتر بخوانید:

آخرین تحولات اوکراین/ پیش‌بینی تلفات نیم‌میلیونی ارتش اوکراین تا پایان سال

یکی از منابع این شبکه یادآور شد که امکان ارسال سیستم‌های دوربرد ATACMS از قبل روی میز قرار داشته و احتمالاً در بسته کمک‌های نظامی آتی گنجانده خواهند شد. البته به گفته وی،  هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده، ضمن اینکه ممکن است ماه‌ها طول بکشد تا اوکراین ATACMS را دریافت کند.

در همین رابطه روز گذشته، میخائیل پودولیاک، رئیس دفتر رئیس جمهور اوکراین،  از نیاز این کشور به انواع سلاح‌های دوربرد برای نیروهای مسلح خبر داد. وی معتقد است که این امر می تواند نیاز به نیروی انسانی را کاهش داده و تلفات در میدان نبرد را کاهش دهد.

پودولیاک گفت: «در نهایت، برای کاهش نیاز به افزایش بسیج در کشور و به حداقل رساندن تلفات، ما به سلاح های دوربرد نیاز داریم.»

به عقیده وی، تسلیحات دقیقی شامل موشک‌های Taurus ، موشک‌های  ATACMS، گلوله های مضاعف برای سامانه‌های پرتاب چندگانه HIMARS و مواردی از این دست مورد نیاز شدید ارتش اوکراین است.  او تاکید کرد که کی‌یف فشار بر شرکای خود در زمینه تامین سلاح های دوربرد را افزایش خواهد داد.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به پانصد و شصت و سومین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

رئیس اف.بی.آی: تهدید افسران اطلاعاتی روسیه همچنان جدی است

کریستوفر رای، مدیر اف.بی.آی، در رویدادی در موزه بین المللی جاسوسی در واشنگتن هشدار داد که تعداد افسران اطلاعاتی روسیه در ایالات متحده علیرغم تلاش‌ها برای تغییر آن "بسیار زیاد" شده است.

وی گفت: «تهدید مرسوم ضد جاسوسی روسیه همچنان جدی است. نفوذ سرویس اطلاعاتی روسیه -  منظورم افسران اطلاعاتی روسیه است - هنوز در ایالات متحده بسیار زیاد است. و این همان چیزی است که ما دائماً با آن روبرو هستیم و سعی می کنیم به هر طریق ممکن مانع، جلوگیری و نابودی آن شویم.»

این مقام در عین حال تاکید کرد که ایالات متحده در سال‌های اخیر "پیشرفت قابل توجهی" در کاهش حضور "بی تناسب"  ماموران اطلاعاتی روسیه داشته است.

زلنسکی: برتری روسیه در آسمان، ضد حمله اوکراین را متوقف کرده است

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین اعتراف کرد که برتری روسیه در آسمان مانع از هر گونه پیشروی ضد حمله نیروهای مسلح اوکراین شده است.

زلنسکی در جریان میزگردی در نشست استراتژی اروپایی یالتا (YES) توضیح داد:  «تأثیر خاصی از سلاح‌های خاص وجود دارد. هرچه قدرتمندتر و دوربردتر باشد، ضد حمله سریعتر پیش می رود. اگر ما در آسمان حضوری نداریم، اما روسیه از این لحاظ بر ما برتری دارد و این مسئله است که ضد حمله ما را متوقف کرده است.»

وی از این مسئله شکایت کرد که همه فرآیندها در حال کند شدن هستند - از تحریم‌ها گرفته تا تامین تسلیحاتی. روی همچنین از غرب خواست که جت های جنگنده خود را زودتر به کی‌یف تحویل دهد.

گمانه زنی درباره قصد نظامیان اوکراینی برای "برکناری" زلنسکی

 سرهنگ داگلاس مک گرگور، مشاور سابق رئیس پنتاگون اعلام کرد که در صفوف بلندپایه نیروهای مسلح اوکراین، آنها در مورد امکان "کنار گذاشتن" رئیس جمهور این کشور ولادیمیر زلنسکی بحث می کنند.

مک گرگور، در صفحه خود در شبکه اجتماعی X (توئیتر سابق) نوشت: «طبق اخبار رسیده از اوکراین، بحث‌های زیادی در میان مقامات نظامی اوکراینی درباره کنار گذاشتن زلنسکی وجود دارد.»

این سرهنگ بازنشسته آمریکایی توضیح داد:  از آغاز درگیری نظامی، نیروهای مسلح اوکراین تاکنون حدود 400 هزار کشته داشتند. در چنین شرایطی جستجو برای راه هایی برای گفتگو با روسیه ضروری است، در حالی که سیاست زلنسکی مانع از این کار می شود.

گفتگوی فرمانده کل ارتش اوکراین با مقام ناتو درباره وضعیت منطقه درگیری با روسیه  

والری زالوژنی، فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین در کانال تلگرامی خود  از گفتگوی تلفنی با کریستوفر کاولی، فرمانده کل نیروهای متحد ناتو در اروپا خبر داد.

زالوژنی نوشت: "من با ژنرال کریستوفر کاولی، فرمانده عالی نیروهای متحد ناتو در اروپا و  فرمانده نیروهای مسلح آمریکا در اروپا گفتگوی تلفنی داشتم. مسائل مربوط به جبهه نبرد را با هم بررسی کردیم. من وضعیت خط تماس و جزئیات عملیات پدافندی و تهاجمی خود را به ژنرال توضیح دادم. ما در مورد برنامه‌های احتمالی دشمن تبادل نظر کرده و همچنین درباره نیازهای دفاعی ارتش اوکراین صحبت کردیم."

مشاور دفتر زلنسکی سازمان ملل را سازمانی ساختگی خواند

میخائیل پودولیاک، مشاور رئیس دفتر رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد که کی‌یف انتظار دارد که موضع گیری سازمان ملل در مورد وضعیت این کشور تغییر کند و معتقد است که سازمان ملل متحد به طور کلی یک سازمان ساختگی است.

وی در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: «سازمان ملل به عنوان نهادی که بتواند بر چیزی  تأثیر بگذارد، اصلاً وجود ندارد. این یک تخیل است، یک توهم.»

به گفته پودولیاک، ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، جلسات مجمع عمومی و شورای امنیت سازمان ملل را تنها به عنوان بستری برای ارتباط با رسانه‌های جهانی می داند، ولی سخنان او بر موضع گیری سازمان بین المللی تأثیر قابل توجهی نداشته است.

یک روز قبل، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل ابراز عقیده کرد که او واقعاً امیدوار نیست که درگیری در اوکراین بتواند در آینده نزدیک به طور مسالمت آمیز حل شود، چرا که هر دو طرف مصمم به ادامه درگیری نظامی هستند.

آغاز اجرای طرح تامین غلات روسیه برای کشورهای نیازمند

سرگئی ورشینین، معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که روند اجرای ابتکار مسکو برای تامین یک میلیون تن غلات برای کشورهای نیازمند آفریقایی آغاز شده است. به گفته وی، نشست کارشناسان روسیه، ترکیه و قطر در دستور کار قرار دارد.

او به خبرگزاری تاس گفت: «فرآیند عملی تحقق این طرح از طریق تماس با طرف‌هایی که باید در این توافقنامه سه جانبه گنجانده شوند، آغاز شده است.»

ورشینین همچنین یادآور شد که پروژه فرآوری غلات روسیه در خاک ترکیه و سپس ارسال آن به کشورهای آفریقایی، جایگزینی برای توافق غلات نیست، بلکه نشان دهنده اراده مسکو برای کمک به کشورهای نیازمند است.

پیش از این، الکساندر گروشکو، معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که مسکو و آنکارا بر سر تامین 1 میلیون تن غله به توافق اصولی دست یافته‌اند.

سفیر ارمنستان به نشانه اعتراض به وزارت خارجه روسیه احضار شد

سفیر جمهوری ارمنستان روز جمعه به وزارت امور خارجه روسیه احضار شده و پیامی تندی در زمینه اقدامات غیردوستانه ایروان دریافت کرد.

این وزارتخانه یادآور شده، رهبری ارمنستان در روزهای اخیر یک سری اقدامات غیردوستانه انجام داده است: آغاز روند تصویب اساسنامه رم دادگاه کی‌یفری بین المللی (ICC)، سفر همسر نخست وزیر کشور به اوکراین با هدف انتقال کمک‌های انسان دوستانه به مقامات کی‌یف و همچنین انجام تمرینات نظامی در خاک ارمنستان با مشارکت ایالات متحده. در همین راستا، و. هاروتونیان، سفیر ارمنستان در مسکو به وزارت خارجه روسیه احضار شده و به او شدیداً اعتراض شد.

در رابطه با اظهارات آلن سیمونیان رئیس مجلس ملی ارمنستان خطاب به ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، نیز یادداشت اعتراضی به سفیر ارمنستان ارائه شد.

علاوه بر این، سفیر از نگرانی مسکو در مورد بازداشت چند روز قبل میکائیل بادالیان، وبلاگ نویس طرفدار روس در ارمنستان و ستون نویس رادیو "اسپوتنیک ارمنستان" آشوت گئورکیان مطلع شد.

این وزارتخانه یادآور شد که روسیه به تلاش خود برای اطمینان از اجرای تمامی توافقات بین مسکو و ایروان در جهت منافع مردم دو کشور ادامه خواهد داد.

نبنزیا سیاست کی‌یف را تهدیدی واقعی برای مردم اوکراین خواند

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل شب گذشته در نشست شورای امنیت اعلام کرد که اکثر اوکراینی‌ها به خوبی می‌دانند که تهدید واقعی برای آنها نه از جانب روسیه، بلکه ناشی از سیاست‌های جنایتکارانه مقامات کی‌یف است.

این دیپلمات گفت: «این مسئله به ویژه به قانون بسیج عمومی مربوط است که مدتهاست در اوکراین ادامه دارد. واقعیت این است و دیگر مشخص شده که ناتو در حال اجرای یک جنگ ترکیبی در خاک اوکراین با روسیه تا آخرین فرد اوکراینی است و اوکراینی‌ها پس از عملیات ضد حمله ناموفق، در حال حاضر به آخر خط رسیده و دیگر نمی خواهند "گوشت دم توپ" باشند. طبق اطلاعات رسیده، کمیسرهای نظامی اوکراینی در تلاش هستند تا هر کسی را در خیابان‌ها دستگیر کرده و به جبهه بفرستند.»

نبنزیا ابراز تاسف کرد که حتی کشورهای اتحادیه اروپا آماده هستند مردان اوکراینی که در سن نظامی هستند را به کی‌یف تحویل دهد و بدین ترتیب به اصول و ارزش‌های  خود پشت پا می زنند.

این دیپلمات گفت: «مردان اوکراینی به سرعت متوجه این موضوع شده و کمپین انتقال پناهندگان به روسیه، جایی که چندین میلیون اوکراینی تاکنون در آن پناه گرفته‌اند، در شبکه‌های اجتماعی شتاب بیشتری گرفته است.»

دیپلمات روس: همه پرسی در منطقه دونباس مطابق با قوانین بین المللی برگزار شد

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در نشست شورای امنیت همچنین یادآور شد که همه پرسی در منطقه دونباس با رعایت کامل هنجارها و اصول حقوق بین الملل برگزار شد، صرف نظر از اینکه مخالفان غربی تا چه حد تلاش کردند خلاف این مسئله را ثابت کنند.

واسیلی نبنزیا با اشاره به نتایج بدست آمده در این همه پرسی که نشان دهنده تمایل مردم ساکن دونتسک، لوهانسک، زاپروژیا و خرسون است، تاکید کرد: تصمیم گرفته شده در همه‌پرسی حق تعیین سرنوشت مردم را منعکس می‌کند. <...> بیش از صد ناظر بین‌المللی از ایتالیا، آلمان، ونزوئلا، لتونی و سایر کشورهایی که بر روند رای‌گیری نظارت داشتند نیز نتایج آن را مشروع و مورد تایید قرار داده است.

سه پهپاد تهاجمی اوکراینی در آسمان منطقه بریانسک منهدم شدند

وزارت دفاع روسیه روز جمعه گزارش داد که سه پهپاد اوکراینی توسط سامانه‌های پدافند هوایی این کشور بر فراز منطقه بریانسک رهگیری شدند. این تلاش حوالی ساعت 5:30 بعد از ظهر، به وقت مسکو خنثی شد و دو فروند آنها در هوا منهدم شدند.

به گفته الکساندر بوگماز، فرماندار منطقه بریانسک، بر اثر سقوط قطعات یکی از پهپادها، یک مرکز صنعتی در این شهر آتش گرفت. این حادثه تلفات جانی نداشت.

سرگئی آکسنوف، رئیس منطقه کریمه نیز روز جمعه اعلام کرد که در شمال شبه جزیره، سامانه پدافند هوایی روسیه یک پهپاد اوکراینی را سرنگون کرد. اطلاعاتی در مورد تلفات و خسارات وارده ارائه نشده است.

ده تانک نخست لئوپارد از دانمارک وارد اوکراین شد

وزارت دفاع دانمارک روز جمعه اعلام کرد که اوکراین ده تانک نخست لئوپارد -1 دانمارکی را دریافت کرده است.

در این بیانیه یادآور شده که تعداد بیشتری از این نوع تانک در راه است. نیروهای نظامی اوکراینی برای کار با این تانک در آلمان آموزش دید اند.

ژنرال آرپه نیلسن، فرمانده کل نیروهای مسلح پادشاهی دانمارک، که از پایگاه آموزشی تانک لئوپارد بازدید کرد، گفت: دانمارک تعدادی از بهترین مربیان تانک خود را به آلمان فرستاد تا نظامیان اوکراینی را آموزش دهند تا از این سیستم تسلیحاتی حداکثر استفاده را ببرند. مربیان دانمارکی مسئول بخش اول آموزش اوکراینی‌ها هستند و پس از آن همکاران آلمانی آنها کار را ادامه می دهند.

انتقاد از انفعال اتحادیه اروپا در مورد انتقال مهمات حاوی اورانیوم به کی‌یف

تیری ماریان، نماینده فرانسوی پارلمان اروپا، به سکوت اتحادیه اروپا در خصوص ارسال گلوله‌های آمریکایی حاوی اورانیوم ضعیف شده به کی‌یف انتقاد کرد.

او در مطلبی در شبکه اجتماعی X (توئیتر سابق) خود، به "استانداردهای دوگانه همیشگی" اروپا اشاره کرد که اجازه می دهد همه چیز قابل توجیه باشد، "حتی در خصوص مسائل غیرقابل بخشش"، از جمله تامین مهماتی که در بسیاری از کشورها ممنوع است.

این سیاستمدار تاکید کرد: آمریکا گلوله‌های حاوی اورانیوم ضعیف شده را به اوکراین می فرستد و اتحادیه اروپا هم در این باره سکوت کامل کرده است.

تلاش اتحادیه اروپا برای بازگرداندن روسیه به توافق غلات

پیتر استانو، سخنگوی رسمی دفتر سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اعلام کرد که کمیسیون اروپا در حال کار با شرکای بین المللی در خصوص یافتن راه‌هایی برای تمدید توافقنامه صادرات غلات با مشارکت روسیه است. وی بدین ترتیب در یک نشست خبری به سؤال خبرنگاران در مورد اینکه آیا اتحادیه اروپا آماده است تا خواسته های مسکو برای از سرگیری طرح غلات دریای سیاه را برآورده کند، پاسخ داد.

او گفت: ما  در این خصوص با شرکای خود همکاری داشته و از تلاش‌های سازمان ملل، ترکیه و دیگر شرکای خود برای یافتن راه هایی برای بازگرداندن روسیه به توافق غلات حمایت می‌کنیم.

پیش از این، آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل تاکید کرد که در حال حاضر احیای توافق غذایی یکی از مهمترین وظایف این سازمان است. وی تاکید کرد که برای اینکه این توافقنامه به نتیجه برسد، لازم است سیستمی از ضمانت های متقابل ایجاد شود که در آن روسیه نیز از امکان صادرات مواد غذایی و کودهای شیمیایی خود اطمینان حاصل کند.

 تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه شش شهروند روس

اتحادیه اروپا شش شهروند روسیه را به اتهام نقض حقوق بشر در منطقه کریمه تحریم کرده است. این مسئله روز جمعه در مجله رسمی این اتحادیه منتشر شد. بدین ترتیب شش روس از جمله قضات و افسران سرویس امنیت فدرال روسیه به لیست تحریم‌ها اضافه شدند.

در این پیام اشاره شده است: اتحادیه اروپا "نگران ادامه بدتر شدن وضعیت حقوق بشر در شبه جزیره کریمه است."

اتحادیه اروپا مدعی شد که احترام به کرامت انسانی، آزادی، دموکراسی، برابری، حاکمیت قانون و حقوق بشر ارزش های اساسی این اتحادیه و سیاست خارجی و امنیتی مشترک آن است.

آمریکا از سرنوشت تسلیحات ارسال شده به اوکراین اطلاعی ندارد

جاش هاولی، سناتور آمریکایی از این مسئله ابراز تاسف کرد که واشنگتن نمی داند سلاح های ارسال شده به کی‌یف چگونه مورد استفاده قرار می گیرند.

این سیاستمدار آمریکایی روز جمعه در گفتگو شبکه فاکس نیوز اعلام کرد: «بیایید حقیقت را بگوییم، <...> ما نمی‌دانیم چگونه از آنها [سلاح‌ها] در اوکراین استفاده می‌شود، زیرا ما ناظری نداریم که بر پول داده شده به این کشور نظارت داشته باشند. ما نمی دانیم این پول چگونه مصرف می شود.»

هاولی تاکید کرد که دولت ایالات متحده باید نظارت کند که اوکراین دقیقا چگونه کمک‌های نظامی ارائه شده را مدیریت می کند. این سناتور همچنین تاکید کرد که هیچ کس بر این موضوع نظارت نخواهد کرد، زیرا "هیچ کس مایل نیست حقیقت را بگوید."

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1197341

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =