دانشجویان برای کنشگری به ساختار درستی نرسیده‌اند/ غفلت از مطالعه، مشکل اصلی فعالیت تشکل‌ها

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی با تصریح بر اینکه عدم شناخت کافی از موضوعات روز و مطالعه درباره آنها مشکل اصلی فعالیت‌های تشکل‌های دانشجویی است، گفت: اگر دانشجویان اشراف کافی بر موضوعات مختلف داشته باشند، مسئولان نمی‌توانند با کلی گویی، پاسخ دقیق ندهند.

محمد امین برغمدی دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره کم اثر شدن فعالیت‌های دانشجویی و رکود در جریان دانشجویی بعد از دوران کرونا اظهار کرد: پاسخگو نبودن مسئولان به مطالبات تشکل‌ها را می‌توان از زوایا مختلف بررسی کرد. 

بیشتر بخوانید: 

برگزاری طرح حامیم در همدان با هدف شبکه‌سازی فعالان دانشجویی

وی اضافه کرد: رابطه بین مسئولان و تشکل‌های دانشجویی دوطرفه است. به این معنا که اگر تشکل‌ها از ظرفیت‌ها و ابزارهایی که در اختیار دارد، نتواند به درستی از آن استفاده کند. مسئول هم با بهانه‌های مختلفی از جمله پرکاری و مشغله پاسخگوی آنان نیستند. هم اکنون شاهد عدم توجه در پاسخگویی مسئولان به دانشجویان به عنوان حلقه میانی هستیم. این موضوع بعد از دوران کرونا نیز ضریب بیشتری داشته است. 

برغمدی گفت: دانشجویان بعد از مجازی شدن آموزش در دوران کرونا تا خواستند با محیط حضوری دانشگاه آشنا شوند، اغتشاشات پاییز ۱۴۰۱ رقم خورد. مسیر مطالبه‌گری دقیق، مسئله محور و پیگیری وعده‌های مسئولان به حاشیه کشیده شد. یعنی جریان دانشجویی خود را در جایگاهی تعریف کرد که صرفا باید از نظام و آرمان و ارزش‌ها دفاع کند. این حوادث که کاملا سازمان یافته و هدایت شده از بیرون بود، نتوانست برای کشور مشکلی ایجاد کند؛ اما بر دانشگاه و تشکل‌های دانشجویی تاثیرات نامطلوبی گذاشت.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به روند تکاملی فعالیت‌های دانشجویی یادآور شد: رهبر انقلاب بارها تاکید کردند که جنس، ادبیات و محتوای مطالبات دانشجویان در حال رشد است. بنابراین باید با تردید گفت که جنبش دانشجویی منفعل شده یا مسئولان اهمیت چندانی به آنها نمی‌دهند. به عنوان مثال سال گذشته انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبایی درباره پایانه‌های فروشگاهی و فرار از مالیات بر ارزش افزوده به سازمان امر مالیاتی کشور نامه نوشت و مطالباتی را بیان کرد. بعد مدتی مسئولان این سازمان پاسخ نامه و درخواست‌های ما را دادند.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های جریان دانشجویی به دو دسته نقطه‌زنی و مستمر تقسیم می‌شوند، گفت: به عقیده بنده، وقتی‌که دانشجویان فعالیت متمرکز بر یک موضوع خاص( نقطه‌ای) انجام می‌دهند، نتیجه بهتری دریافت می‌کنند و مسئولان پاسخ‌دهی مناسب‌تری دارند. اگر مطالبات دانشجویان به صورت کلی گویی و نقد پردازی باشد، پاسخ مسئولان هم کلی خواهد شد. مثلا جملاتی مانند «خوب است بشود» یا «بله خوب این نقص وجود دارد». 

برغمدی با تصریح بر اینکه عدم شناخت کافی از موضوعات روز و مطالعه درباره آنها مشکل اصلی فعالیت‌های تشکل‌های دانشجویی است، گفت: اگر دانشجویان اشراف کافی بر موضوعات مختلف داشته باشند، مسئولان نمی‌توانند با کلی گویی، پاسخ دقیق ندهند.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی گفت: برخی نقدها مبنی بر اینکه جریان دانشجویی عافیت طلب شده و در موضوعی مطالبه‌گری می‌کند که برای آنها  نفع داشته باشد. برای پاسخ دادن به این سوال باید ریشه تاریخی - اجتماعی مردم را هم مورد توجه قرار دهیم. اگر با نگاه کلان این موضوع را بررسی کنیم، مردم اقشار مختلف هم در سال ‌های گذشته قدری عافیت طلب شده‌اند. به این معنا که سیر تکاملی جامعه به گونه‌ای بوده که موضوعات مورد بحث و مطالبه نسبت به سال‌های نخست پیروزی انقلاب اسلامی تغییر کرده است. در نتیجه به عقیده بنده، این جریان در ظاهر عافیت طلب شده است.

وی عنوان کرد: در سال‌های گذشته به ویژه تا دهه ۸۰ و دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد مطالبات و موضوعات مورد نقد به صورت چهره به چهره و بیشتر میدانی مطرح و حل پیگیری می‌شد؛ اما از دوره ریاست جمهوری حسن روحانی تا کنون میدان فعالیت و مطالبه‌گری تغییر کرده است. 

برغمدی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر دانشجویان برای کنشگری به ساختار درستی نرسیده‌اند. برای همین گاهی فعالیت آنان ملموس نیست. البته قیاس جنبش دانشجویی با فعالیت‌های این جنیش در اوایل پیروزی انقلاب صحیح نیست. با عوض شدن میدان فعالیت، نوع کنشگری آنان نیز تغییر کرده است. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1199611

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =