معرفی راهکارهایی برای رهایی از موهای زیر پوستی

موهای زیر پوستی زمانی تشکیل می شوند که مو نتواند از منافذ مسدود شده پوست عبور کند و مجبور می شود تا دوباره به سمت داخل برگردد و حلقه شود.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، موهای زیرپوستی موهایی هستند که در جهت اشتباه رشد می کنند. خلاص شدن از شر آنها می تواند حتی چالش برانگیزتر از خلاص شدن از شر جوش هایتان باشد، اما چند درمان طبیعی عالی وجود دارد که می توانید امتحان کنید.

بیشتر بخوانید:

خوردن کدام غذاها مستقیما روی پوست اثر می‌گذارد؟

موهای زیر پوستی چگونه ایجاد می شوند؟

موهای زیر پوستی زمانی تشکیل می شوند که مو نتواند از منافذ مسدود شده پوست عبور کند و مجبور می شود تا دوباره به سمت داخل برگردد و حلقه شود.

موهای زیر پوستی معمولاً یک برآمدگی قرمز ملتهب یا مجموعه ای از برجستگی ها هستند که شبیه به جوش های کوچک دیده می شوند. گاهی اوقات، شما می توانید به وضوح رشد مو را در جهت اشتباه مشاهده کنید، اما نه همیشه. موی رشد کرده همچنین می تواند به زخم دردناک و پر از چرک تبدیل شود.

برخی از شرایطی که ممکن است با موهای زیر پوستی اشتباه گرفته شوند عبارتند از آکنه، اگزما، کیست، کراتوز پیلاریس، بثورات حرارتی، زرد زخم، پسوریازیس پوسچولار و مولوسکوم کونتاژیوزوم

علائم موی زیر پوستی

موهای زیر پوستی بیشتر در صورت، به ویژه در اطراف ناحیه ریش برای مردان دیده می شود. مناطقی که اغلب تراشیده می‌شوند مانند چانه، گونه‌ها و گردن به‌عنوان مکان‌های رایج موهای زیر پوستی شناخته می‌شوند. هم برای مردان و هم برای زنان، موهای زیر پوستی اغلب در زیر بغل، ناحیه شرمگاهی و پاها نیزدیده می‌شوند، مناطقی که معمولاً حذف موهای زائد به طور منظم انجام می‌شود.

علائم و نشانه های موهای زیر پوستی عبارتند از:

پوست تحریک شده

برجستگی های کوچک با مو در وسط که اغلب روی صورت و گردن ظاهر می شوند
برجستگی های کوچک پر از چرک که اغلب روی صورت و گردن ظاهر می شوند (کیست مویی رشد کرده)
درد
خارش
آیا برجستگی موی زیر پوستی خونریزی می کند؟ آنها ممکن است ملتهب و یا عفونی شده باشند.

علل و عوامل خطر موی زیر پوستی

هنگامی که بخشی از فولیکول مو در زیر سطح پوست باقی می ماند، با موچین کشیدن مو می تواند منجر به رشد موهای زائد شود. کشیدن پوست در حین اصلاح نیز می تواند باعث رشد موهای زائد شود زیرا این عمل به موهای بریده شده اجازه می دهد تا به داخل پوست کشیده شوند و بدون رشد مجدد دوباره وارد پوست شوند. در موارد دیگر، سلول‌های مرده پوست باعث مسدود شدن فولیکول‌های مو می‌شوند که در نتیجه آن موی زیر پوستی ایجاد می شود.

موی رشد کرده که در جهت اشتباه رشد می کند به عنوان یک مهاجم خارجی توسط بدن شناخته می شود و برای از بین بردن آن التهاب شروع می شود.

هر کسی ممکن است موهای زیر پوستی را تجربه کند، اما افرادی که موهای خود را اصلاح می‌کنند، با موچین می‌کنند و یا اپیلاسیون می کنند، بیشتر در معرض خطر رشد موهای زیر پوستی هستند.

طبق گفته کلینیک مایو، داشتن موهایی ضخیم و فر، اولین عامل خطر برای تجربه موهای زیر پوستی است. هنگامی که موهای فر شده کوتاه می شوند و دوباره شروع به رشد می کنند، به جای رشد طبیعی، به احتمال زیاد دوباره وارد پوست می شوند. تراشیدن موهای فر شده به صورت خشک احتمال رشد موهای زیر پوستی را بیشتر می کند.

تشخیص و درمان موی زیر پوستی

تشخیص موهای زائد توسط پزشک معمولاً با نگاه کردن به پوست شما دشوار نیست. او ممکن است به شما توصیه کند که تمام تکنیک های حذف موهای زائد (تراشیدن، بل موچین کندن ویا اپیلاسیون) را متوقف کنید تا زمانی که موها یا موهای زیر پوستی خود به خود بهبود یابند. این روند ممکن است چند هفته یا چند ماه طول بکشد.

اگر امکان خودداری از اصلاح و سایر اشکال حذف موهای زائد وجود ندارد، لیزر درمانی یکی دیگر از گزینه‌های مرسوم برای خلاص شدن از شر موهای زیر پوستی است. لیزر موهای زائد با قرار گرفتن در معرض پالس های نور لیزر که فولیکول مو را از بین می برد و از رشد مجدد جلوگیری می کند، موها را تا حد عمیق تری از بین می برد. خطرات لیزر موهای زائد شامل تحریک پوست، تغییر رنگدانه های پوست، پوسته پوسته شدن، تاول، زخم یا سایر تغییرات در بافت پوست است.

به عنوان بخشی از درمان مرسوم موهای زیر پوستی، پزشک ممکن است داروهای خاصی مانند رتینوئیدها، کرم استروئیدی یا پماد آنتی بیوتیکی را برای موهای زیر پوستی تجویز کند. برای خلاص شدن از شر کیست مویی به داخل رشد کرده با یک عفونت جدی، او ممکن است یک دوره آنتی بیوتیک خوراکی را نیز توصیه کند.

اگر موهای زیر پوستی درمان نشود چه اتفاقی می افتد؟ تا زمانی که آلوده نشود، جای نگرانی نیست.

چگونه موهای زیر پوستی را از بین بیریم؟

اگر موهای زائد روی پا، صورت یا هر جای دیگری دارید، مطمئنم که می‌خواهید سریع از بین برود. بیایید در مورد چگونگی خلاص شدن از شر موهای زیر پوستی به طور طبیعی صحبت کنیم.

۱. شستشوی دایره ای

نحوه خلاص شدن از شر برآمدگی های مو نباید فرآیند پیچیده ای داشته باشد. طبق گفته کلینیک مایو، یک راه حل بسیار آسان برای حذف موهای زیر پوستی وجود دارد. به سادگی ناحیه اطراف موهای زیر پوستی را با یک مسواک نرم یا پارچه با حرکات دایره ای به مدت چند دقیقه بشویید تا موهای زیر پوستی آزاد شوند. این کار بهتر است قبل از اصلاح و قبل از خواب شبانه انجام شود.

۲. حذف مو به روش استریل

شما نباید سعی کنید ناحیه آسیب دیده را فشار دهید زیرا نه تنها می تواند به پوست شما آسیب برساند، بلکه می تواند منجر به عفونت نیز شود.

بسیاری از متخصصان می گویند که می توانید از یک سوزن یا موچین استریل برای آزاد کردن آرام موهای زیر پوستی در صورتی که نزدیک سطح پوست هستند استفاده کنید. این روش برای رفع موهای زائد عمیق توصیه نمی شود.

۳. صبر کنید

یکی دیگر از گزینه‌های حذف موهای زیر پوستی، صبر کردن است. موهای زیر پوستی ممکن است خوشایند نباشند، اما بسیار رایج هستند و بدون انجام کاری، خود به خود برطرف می شوند. هر کاری که انجام می‌دهید، موهای زیر پوستی را با انگشتان خود فشار ندهید یا سعی نکنید آن را بچینید، زیرا این کار می‌تواند عفونت و همچنین خطر ایجاد زخم را افزایش دهد.

بنابراین اگر می‌پرسید چگونه با تلاش صفر به طور طبیعی از شر موهای زیر پوستی خلاص شوید، فقط صبر کنید. تا زمانی که عفونتی وجود نداشته باشد، جای نگرانی نیست.

۴. یخ

برای کاهش التهاب موهای زیر پوستی، می توانید از یخ یا کمپرس سرد استفاده کنید. این کار همچنین برای هر درد یا خارشی که ممکن است در نتیجه این فولیکول مو زیر پوستی ایجاد شده باشد مفید است.

‌۵. روغن درخت چای

روغن‌های ضروری نیز می‌توانند به رفع موهای زیر پوستی کمک کنند. یک انتخاب عالی که باید در نظر بگیرید روغن درخت چای است. این روغن ضروری از گیاه Melaleuca alternifolia تهیه می شود که به دلیل توانایی آن در بهبود سلامت پوست مشهور شده است. تحقیقات نشان می‌دهد که روغن درخت چای «فعالیت ضد میکروبی وسیع الطیف علیه عفونت‌های باکتریایی، ویروسی و قارچی» دارد و همچنین می تواند بهبود زخم را تسریع کند.

به سادگی یک یا دو قطره روغن خالص درخت چای را یک بار در روز روی موهای زیر پوستی بمالید تا از عفونت و التهاب جلوگیری کنید و در عین حال بهبودی را بهبود بخشید.

۶. از پوشیدن لباس های تنگ خودداری کنید

اگر می‌خواهید از شر موهای زائد زیر پوستی روی پاها یا هر ناحیه دیگری از بدن خود خلاص شوید، بهتر است از پوشیدن لباس‌های تنگ و یا غیر قابل تنفس اجتناب کنید. پوشیدن چنین لباس هایی در ناحیه ای که موهای زائد در آن رشد کرده اند فقط می تواند وضعیت را بدتر کند. بنابراین، لباس‌های نخی و گشاد را انتخاب کنید که به ناحیه ساییده نشود.

چگونه از رشد موهای زیر پوستی جلوگیری کنیم؟

نحوه جلوگیری از رشد موهای زیر پوستی عمدتاً حول تکنیک های صحیح حذف موهای زائد می چرخد. اگر می خواهید از رشد موی زیر پوستی یا حتی بدتر از آن، رشد موی عفونی جلوگیری کنید، هرگز نباید هیچ قسمتی از بدن خود را به صورت خشک اصلاح کنید. همیشه محل را به خوبی با آب گرم خیس کنید تا موها نرم شوند. همچنین می توانید قبل از اصلاح از کمپرس گرم استفاده کنید تا از رشد موهای زائد جلوگیری کنید.

در جهت رشد طبیعی موهایتان بتراشید و بعد از هر ضربه تیغه را بشویید. در هنگام اصلاح از کشیدن پوست خود خودداری کنید. مطمئن شوید که برای مدت طولانی از تیغ استفاده نمی کنید. هرچه بیشتر تیغه را تعویض کنید، کمتر احتمال دارد که بریدگی ها و تحریکاتی مانند موهای زیر پوستی را تجربه کنید. برخی از کارشناسان همچنین استفاده از یک تیغ یک تیغه را برای جلوگیری از رشد موهای زائد به خصوص روی صورت توصیه می کنند. همیشه صورت خود (یا سایر قسمت های بدن خود) را بشویید و پس از اتمام اصلاح از یک مرطوب کننده طبیعی استفاده کنید.

موهای زائد زیر پوستی معمولاً نیازی به مراجعه به پزشک ندارند، اما اگر موهای زیر پوستی عفونی دارید، یا اگر موهای زیر پوستی به یک مشکل مزمن تبدیل می‌شوند، باید به پزشک مراجعه کنید.

عوارض رشد موی مزمن می تواند شامل عفونت باکتریایی (به دلیل خاراندن)، جای زخم دائمی، تیره شدن پوست (هیپرپیگمانتاسیون) و پسودوفولیکولیت باربا باشد که به عنوان برآمدگی های تیغ نیز شناخته می شود.

منبع:سلامت نیوز

انتهای پیام/

کد خبر: 1221332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =