سریال «سنجرخان» روایت قهرمانان کردستان از تلویزیون

«سنجرخان» جدیدترین سریال تاریخی شبکه سه سیماست که به روایت مبارزات کردها و معرفی قهرمانان ملی این دیار می‌پردازد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، به تصویر کشیدن رویدادهای تاریخی که هنوز از حافظه‌ مردم پاک نشده‌اند، وجه بصری ویژه‌ای را می‌طلبد و این روایت بسته به ارزش ماجرا که می‌تواند بازگویی داستان زندگی یک قهرمان باشد یا قصه یک پادشاه و یا حتی رسوایی‌های سیاسی متفاوت است و از طرفی، یکی از جذاب‌ترین و یا حتی چالش‌برانگیزترین ژانرها در سینما و تلویزیون ژانر تاریخی است که طرفداران خاص خود را دارد.

بیشتر بخوانید:

سرزمین مادری از سریال‌های کنونی تلویزیون یک سر و گردن بالاتر است / عدم انطباق وقایع با حقیقت نقطه ضعف سریال

از آنجایی که رویدادها در واقعیت رخ داده‌اند و کتاب‌های گوناگونی نیز ممکن است درباره آنها نوشته شده باشد پس، اهتمام ویژه ای را جهت ساخت می‌طلبند، چرا که نباید به‌گونه‌ای باشند که تاریخ را تحریف کنند.

سنجرخان

تلویزیون و سینما همواره به ساخت اثر در این ژانر توجه ویژه‌ای داشته‌اند و آثار گوناگونی نیز در این زمینه تولید شده است.

«سنجرخان» جدیدترین سریال تاریخی شبکه یک سیما به کارگردانی محمدحسین لطیفی و تهیه‌کنندگی حسین جلالی است که پس از کش و قوس‌های فراوان و مشکلاتی که در تامین هزینه‌اش داشت، چند روزی است روانه آنتن شده است.

«سنجرخان» به روایت مبارزات کردها و معرفی قهرمانان ملی این دیار پرداخته و داستانی واقعی از ۱۰۰ سال پیش را روایت می‌کند و سنجر نام مبارز معروف و شناسنامه‌دار کردستان است که به مبارزه با روس‌ها برمی‌خیزد.

متن «سنجرخان» را پیش‌تر زنده‌یاد ضیاء‌الدین دری، کارگردان و نویسنده سریال‌های «کلاه پهلوی» و «کیف انگلیسی» در ۲۶ قسمت نوشته بود اما پس از درگذشت این کارگردان، تهیه‌کننده سریال را به کارگردان دیگری واگذار کرد و این مجموعه به کارگردانی محمدحسین لطیفی تولید شد.

سنجرخان

شخصیت اصلی این سریال را فرشید گویلی که یک بازیگر محلی کُردزبان است ایفا می‌کند. محمود پاک‌نیت، احمد نجفی، جلیل فرجاد، علی اوسیوند و پیام دهکردی از دیگران بازیگران این سریال تاریخی هستند.

اسماعیل زارعی کوشا استاندار کردستان در بازدید از مراحل تولید سریال سنجرخان گفت: تولید سریال سنجرخان و پخش آن از رسانه ملی می‌تواند بُعد تازه‌ای از غنای فرهنگی مردم کردستان را به نمایش بگذارد و بیش از گذشته وطن دوستی و ایثار مردم این دیار را جلوه‌گر کند.

وی با بیان اینکه کردستان در طول تاریخ پرافتخار خود شخصیت های بزرگ و کم نظیری پرورش داده است، افزود: یکی از این شخصیت‌های بزرگ که در تاریخ معاصر ایران علیه ظلم و استعمار شوریده، سنجرخان وزیری بود که متاسفانه چندان برای مردم کشورمان شناخته شده نیست.

سنجرخان

درباره کارگردان

محمدحسین لطیفی کارگردان، نویسنده، مجری و تهیه‌کننده متولد سال ۱۳۴۱ است. او ابتدا فعالیت خود را از دستیاری کارگردان شروع کرد و سپس در سال ۱۳۷۵ با فیلم سرعت اولین تجربه کارگردانی مستقل خود را داشت. او دو سال بعد سریال پرمخاطب کت جادویی را کارگردانی کرد و به شهرت رسید.

لطیفی آثار شاخصی همچون فیلم‌های خوابگاه دختران، روز سوم، به وقت خماری، سریال‌های سفر سبز، وفا، دودکش، تنهایی لیلا و فصل اول و دوم قلب یخی را کارگردانی کرده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1222268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 1
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علیرضا نیک کار IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      0 1
      به نظر من باید به آقای لطیفی، دکتر صادقی، بازیگران بسیار حرفه ای مطرح و کرد تبار عزیزمان تبریک گفت بابت به تصویر کشیدن این برهه تاریخی و رشادت یک خان آزاده کردتبار. اینکه به خوبی و بسیار دقیق آن برهه تاریخی که همزمان با میرزا کوچک خان بوده را به تصویر کشیده است. به نظر من در تمام این سرزمین، دلیر مردانی بوده اند که برای این سرزمین جنگیده اند و بی نام و نشان به تاریخ پیوسته اند. من به شخصه از هموطنان کرد تبارم ‌ممنونم که سنجرخان وزیری که از هموطنان سنی این سرزمین بوده و برای ایران رشادت کرده را به تصویر کشیدند تا من به عنوان یک شیعه به غیرت هموطنان سنی خودم در این سرزمین غبطه بخورم و بگم زنده باد ایرانی، زنده باد مسلمان آزاده چه شیعه باشد و چه سنی.