اُفت رتبه فناوری ایران در جهان/ رسانه‌ها یقه مسئولان را به دلیل ضعف ایران در فناوری بگیرند

رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران از اُفت رتبه فناوری ایران در جهان خبر داد و گفت: رسانه‌ها باید یقه مسئولان را به دلیل ضعف ایران در فناوری بگیرند.

حسن زمانیان رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره اختلاف رتبه علمی و فناوری ایران در جهان اظهار کرد: رتبه علمی ایران در جهان ۱۵ و رتبه فناوری ۵۴ است. رتبه فناوری کشورمان اخیرا اُفت داشته است. اختلاف رتبه علمی و فناوری ایران در جهان به دلیل متمرکز نبودن سیاست‌ها بر رشد فناوری بوده است. ریاضی مادر همه علوم است و توانمندی افراد در زمینه فناوری و تولید به درک از ریاضی وابسته است.

بیشتر بخوانید:

افت ۱۰۰ درصدی رتبه ایران در آزمون تیمز در ۲۴ سال گذشته

وی افزود: تاکنون تمرکز چندانی بر رشد فناوری در کشور نداشتیم؛ اما هم‌اکنون در کشور حدود ۱۰ هزار شرکت دانش‌بنیان فعال هستند. رسالت این شرکت‌ها تبدیل دانش فنی به محصول رقابت‌پذیر است. راه‌اندازی پارک‌های علم و فناوری، نام‌گذاری سال‌ها متناسب با تولید و دانش‌بنیان از سوی رهبری و تاسیس معاونت فناوری و نوآوری در وزارت علوم نشان‌دهنده تلاش حاکمیت برای کاهش فاصله بین رتبه علمی و فناوری یا رسیدن به پژوهش‌های نافع است.

زمانیان با بیان این که رشد شرکت‌های دانش‌بنیان مفید است، خاطرنشان کرد: کشورهایی که به توسعه صنعتی و اقتصادی دست یافتند، چهار مرحله را پشت سر گذاشتند. مرحله اول توسعه آموزش است. به این معنا که همه افراد مستعد و متقاضی آموزش ببینند، چرا که جامعه به افراد آموزش‌دیده نیاز دارد. پایه و اساس پیشرفت هر کشور آموزش است. به همین دلیل، ایران در یک برهه تاریخی توسعه دانشگاه‌ها را در دستور کار قرار داد.

رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران تصریح کرد: توسعه پژوهش مرحله دوم است. به همین دلیل، تشویق به مقاله‌نویسی در یک دوره مورد توجه قرار گرفت. در آن دوره می‌گفتیم هر چقدر می‌توانید مقاله بنویسید، اگر کیفیت نداشت هم اشکال ندارد. هدف از این کار، آشنایی افراد با پژوهش و مقاله‌نویسی بود.

وی تاکید کرد: کیفی‌سازی پژوهش‌ها مرحله سوم بود. در این دوره گفتیم مقاله‌ای ارزشمند است که Q۱ و اچ‌ایندکس بالایی داشته باشد. در نتیجه این سیاست، هم‌اکنون ۲ درصد دانشمندان ۲ درصد جهان، ایرانی هستند. در حالی که ایران یک درصد جمعیت جهان را دارد. همچنین ایران با تولید ۷۸ هزار مقاله، ۲ درصد تولیدات علمی جهان را در اختیار دارد. به علاوه، ۳.۷ رفرنس‌های مقالات دنیا متعلق به ایران است.

زمانیان افزود: فناوری مرحله آخر است. هم‌اکنون کشورمان وارد این مرحله شده است. کشورهای پیشرفته دنیا، این مراحله را در ۱۵۰ تا ۲۰۰ سال گذرانده‌اند؛ اما ایران به یمن انقلاب اسلامی این مراحل را در حدود ۴۰ سال به مرحله آخر رسانده است. رسالت رسانه‌ها این است که یقه مسئولان را به دلیل ضعف ایران در رتبه فناوری بگیرند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1225293

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =