مسیر دلار پس از تعطیلات به کدام سمت و سو می‌رود؟

کارشناسان اقتصادی، معتقد هستند که تعدیل نرخ ارز رسمی و غیررسمی با کاهش میزان رانت بازار به بهبود شرایط بازار ارز کمک می‌کند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، نرخ ارز در بازار روزهای تعطیل هفته گذشته فعالیتی افزایشی داشت. به نظر می‌رسد در فضای کم عمق معاملات روزهای تعطیل برخی از فعالان بازار با تشدید ریسک‌های سیاسی موجود در منطقه اقدام به نرخ‌دهی در سطوح قیمتی بالاتر کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

قیمت طلا، سکه و دلار پنجشنبه ۲۳ فروردین‌ ۱۴۰۳

به گزارش دنیای اقتصاد، به عقیده تحلیلگران در صورتی که پاسخ ایران به تحولات منطقه تا پیش از شروع هفته جدید رخ ندهد، احتمال افت نرخ ارز با شروع بازار در روز شنبه وجود دارد.

تب و تاب اخبار منفی مجددا در بازار بالا گرفته است. در حالی که در روزهای ابتدایی هفته گذشته هیجانات بازار ارز تخلیه شده بود، با شروع تعطیلات عید فطر فضای خلوت بازار دست معامله‌گران برای رشد قیمت را بازگذاشت.

مهم‌ترین عاملی که در راستای این رشد قیمت به معامله‌گران افزایشی کمک کرد موضوع ریسک‌های سیاسی و نظامی بود. انتشار اخبار و بررسی احتمالات نحوه پاسخگویی ایران به اتفاقات اخیر منطقه با تشدید ریسک‌های سیاسی سبب رشد انتظارات تورمی شد. اما باید در نظر گرفت که حجم کلی معاملات نقدی صورت گرفته در نیمه دوم هفته گذشته بسیار کمتر از آن بوده که بتواند پشتوانه‌ای برای تعیین نرخ باشد. در نتیجه می‌توان گفت که بی‌نتیجه ماندن اخبار مذکور در روزهای پیش‌رو سبب تخلیه این فشار بر بازار و بازگشت نرخ خواهد شد.

روزهای آرام دلار رسمی

نرخ اسکناس و حواله پول‌های خارجی از جمله دلار، در معاملات مرکز مبادله ارز و طلای کشور بسیار کم نوسان است. به نظر می‌رسد بازارساز تمایلی جهت تعدیل این نرخ‌ها با قیمت بازار آزاد ندارد و سیاست نادیده گرفتن بازار غیررسمی مجددا در دستور کار قرار گرفته است. رئیس‌کل بانک مرکزی کشور در یکی از آخرین اظهارنظرهای ارزی خود از واردات کالاها با نرخ ارز رسمی سخن گفت و به مرجع قرار دادن نرخ ۶۰ هزار تومانی انتقاد کرد.

بررسی‌های به عمل آمده از بخش‌های مختلف تجارت کشور نیز گویای آن است که این تخصیص ارزی نه با کیفیت مطلوب، اما به صورت کارآ در حال انجام است. اما به عقیده فعالان اقتصادی هر اندازه که به صورت رسمی به واردات کالا ارز اختصاص داده شود نیز نمی‌توان منکر اثرپذیری بازار غیررسمی شد. بازار ارز غیررسمی برخلاف عمق کم خود لیدر بازار کشور و معیار اصلی قیاس‌های اقتصادی محسوب می‌شود. کارشناسان همچنین معتقدند که تعدیل نرخ ارز رسمی و غیررسمی با کاهش میزان رانت بازار به بهبود شرایط بازار ارز کمک می‌کند.

بازار نامتعادل سکه

سکه طلا در بازار هفته گذشته پس از ۲ افت قیمت ۴ درصدی، رشد قیمتی ۶ درصدی را تجربه کرد. قیمت هر قطعه سکه طلا طرح جدید در بازار روز شنبه تا دوشنبه هفته گذشته از کانال ۴۴ میلیون تومانی به کانال ۴۱ میلیون تومانی افت کرد، اما در روز سه‌شنبه با رشد قیمتی ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی در کانال ۴۳ به استقبال تعطیلات رفت.

کد خبر: 1226880

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =