پژوهش‌های معارف اسلامی باید به تصمیم‌سازی در حکمرانی دانشگاه برسد

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر ضرورت پیوند پژوهش‌های معارف اسلامی با فرآیند حکمرانی دانشگاه، گفت: نتایج پژوهش‌ها باید به شوراهای تصمیم‌سازی منتقل شود تا مبنای سیاست‌گذاری در حوزه آموزش عالی قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، آیین تجلیل از پژوهشگران برتر معارف اسلامی کشور روز شنبه ۶ دی‌ماه در دانشگاه تهران برگزار شد، عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این مراسم با اشاره به اهمیت پژوهش‌های مسئله‌محور در حوزه معارف اسلامی، بر ضرورت پیوند نتایج پژوهشی با فرآیندهای تصمیم‌سازی و حکمرانی دانشگاهی تأکید کرد.

وی با قدردانی از نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برای برگزاری این آیین، اظهار کرد: تکریم سالانه پژوهشگران حوزه معارف اسلامی، انگیزه‌ای جدی برای تولید پژوهش‌های روزآمد، روشمند و اثربخش ایجاد می‌کند؛ پژوهش‌هایی که علاوه بر ارتقای علمی اساتید و مدرسان دروس معارف، به افزایش اعتماد و اثربخشی آموزشی در میان دانشجویان نیز منجر می‌شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: مسائل حوزه معارف اسلامی صرفاً محدود به مباحث سنتی مانند اثبات خدا، نبوت و معاد نیست، بلکه امروز با پرسش‌ها و چالش‌های جدیدی در میان دانشجویان مواجه هستیم که باید با استنطاق متون دینی و بهره‌گیری از قرآن، نهج‌البلاغه و منابع کلامی به آن‌ها پاسخ داده شود.

خسروپناه با اشاره به انواع چالش‌های موجود در فضای دانشگاهی تصریح کرد: برخی از این چالش‌ها دانشی هستند، برخی ریشه در ضعف‌های بینشی و اعتقادی دارند و برخی نیز به نگرش، منش یا کنش دانشجویان بازمی‌گردند. از این رو، پژوهش‌ها باید با متدولوژی دقیق و متناسب، این ساحت‌ها را شناسایی و هدف‌گذاری کنند.

وی ادامه داد: یکی از ضرورت‌ها در ارزیابی پژوهش‌ها این است که مشخص شود هر تحقیق تا چه میزان توانسته مشکلات دانشی، بینشی، نگرشی یا کنشی دانشجویان را برطرف کند؛ چراکه هدف نهایی پژوهش، حل مسئله و کمک به تصمیم‌سازی در حوزه حکمرانی است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به طرح «نشان دانشگاه» خاطرنشان کرد: این طرح با تعیین قلمرو موضوعی، مخاطب و مکانی مشخص، بستر مناسبی برای مشارکت مدرسان دروس معارف و اساتید دانشگاه‌ها فراهم کرده است تا نتایج پژوهش‌ها به‌صورت علمی و قابل استفاده در فرآیندهای کلان تصمیم‌گیری ارائه شود.

وی در پایان تأکید کرد: حلقه نهایی این زنجیره، ورود نتایج پژوهش‌ها به شوراهای تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری، به‌ویژه شورای اسلامی شدن دانشگاه‌هاست. اگر این فرآیند به‌درستی تکمیل شود، می‌توان بر اساس یافته‌های علمی، سیاست‌گذاری مؤثر و کارآمدی برای ارتقای وضعیت علمی، فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها و دانشجویان انجام داد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1291951

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =