حدس می‌زنم ایران رتبه یک راندمان نظام علمی در سطح بین المللی را دارد!

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم با بیان این که حدس می‌زنم ایران رتبه یک راندمان نظام علمی در سطح بین‌المللی را دارد، گفت: اگر مجموع اعتبارات آموزش عالی تقسیم بر برونداد سیستم علمی شود، عددی که به دست می‌آید بسیار کم خواهد بود یعنی ایران با حداقل هزینه، بیشترین بازدهی را دارد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، غلامحسین رحیمی معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم در نشست خبری دوشنبه 14 مهرماه که به صورت مجازی برگزار شد گفت: ایران رتبه یک راندمان نظام علمی در سطح بین المللی را دارد. چرا که اگر مجموع اعتبارات آموزش عالی تقسیم بر برونداد سیستم علمی شود، عددی که به دست می‌آید بسیار کم خواهد بود یعنی ایران با حداقل هزینه، بیشترین بازدهی را دارد. البته این را باید با عدد و رقم نشان داد و این حدس من است.  

رحیمی تعداد مقالات سال 98 را 62 هزار عنوان کرد و گفت: امسال در اسکوپوس 65 هزار مقاله در کشور منتشر شد که سبب حفظ رتبه کمّی شد.

معاون پژوهشی وزیر علوم با بیان این که همیشه یکی از اتهامات توجه به رشد کمی و غفلت از رشد کیفی بوده است، گفت: در چند سال اخیر رشد کیفی مقالات ایران در بالاترین سطح جهانی بود به طوری که میزان مقالات کشور به 16 رسید و این افتخاری برای کل کشور است.

وی با اشاره به این که مقام معظم رهبری بر مرجعیت علمی کشور تاکید دارند، گفت: وصول به مرجعیت علمی در آینده قابل دستیابی است. اکنون سهم ایران از کل مقالات برتر دنیا 3 درصد است و ایران به نسبت جمعیت 2 درصد مقاله به چاپ می‌رساند.

رحیمی با اشاره به این که مقاله یکی از مولفه‌های تولید علم است، گفت: تولید کتب معتبر آموزشی و مرجع، تعداد محققان و عالمان، تعداد گزارش‌های علمی و فنی و تعداد اختراعات ثبت شده از دیگر مولفه‌های تولید علم هستند. مقاله مهم‌ترین مولفه در تولید علوم است.

معاون پژوهشی وزیر علوم درباره تولید کتب معتبر آموزشی و مرجع به عنوان یکی از مولفه‌های تولید علم گفت: تولید کتب درسی به این معناست که کتاب‌های درسی در دانشگاه‌ها تالیف محققان داخل کشور باشد. برخی کشورها کتاب و مقاله سفارش می‌دهند و به نام خودشان منتشر می‌کنند اما ایران تاکنون چنین کاری نکرده است.

وی تعداد اختراعات ثبت شده توسط محققان کشور رو به کاهش عنوان کرد و گفت: باید برای آن فکر اساسی کرد که چرا نوآوری‌ها تبدیل به اختراع نمی‌شود. ثبت اختراع در کشور وضعیت خوبی ندارد و باید برای آن برنامه‌ریزی کرد.

رحیمی به تصدی‌گری قوه قضائیه در زمینه ثبت اختراعات اشاره کرد و گفت: ثبت اختراعات به قوه قضاییه واگذار شده در حالیکه این قوه تنها باید مدافع حقوق مخترعان باشد اما تصدی اختراعات نباید بر دوش قوه قضائیه باشد. باید برنامه‌های ویژه داشت تا نوآوری2های شرکت‌های دانش بنیان ثبت رسمی شود.

معاون پژوهشی وزیر علوم تدوین استانداردهای بومی را دیگر مولفه تولید علم دانست و گفت: اگر این مولفه‌ها همزمان فعال باشند، تولید علم اتفاق می‌افتد. ایران در زمینه مقاله قابل قبول است اما در تالیف کتاب نه.

وی در ادامه بر اهمیت تبدیل مقالات به محصول تاکید کرد و گفت: پیشبرد علمی در همه جهان وابسته به تبدیل مقالات به محصول است و همه جوامع پیشرو این نقش را ایفا می‌کنند که بخشی از فعالیت‌های علمی خود را به محصول تبدیل کنند.

رحیمی با بیان این که نهادهایی فناورانه متصل به دانش با مدیریت وزارت علوم شکل گرفته‌اند، گفت: 43 پارک جامع در کشور وجود دارد که 40 پارک مستقیم وابسته به وزارت علوم است. همچنین 195 مرکز رشد شامل 7 هزار شرکت وجود دارد که هزار و 700 شرکت دانش بنیان زیر مجموعه آن هستند.

معاون پژوهشی وزیر علوم تعداد فناوران کشور را 54 هزار نفر عنوان کرد و گفت: تعداد ایده‌های تبدیل به محصول شده بیش از 2 هزار ایده است.

وی درباره تامین احتیاجات کشور در دوران شیوع کرونا گفت: ایران بعد از چند ماه توانست احتیاجات خود را در زمینه کرونا تامین کند چرا که دانش فنی بومی آن در کشور وجود داشت در غیر این صورت در این مدت کوتاه نمی‌شد پاسخگوی نیازها بود.

رحیمی با بیان این که ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت مورد تاکید مقام معظم رهبری است، گفت: به همین دلیل در دانشگاه‌ها کارگاه کارورزی برگزار شد. همچنین در سال گذشته بیش از 2 هزار میلیارد تومان قرارداد بین دانشگاه ها و صنایع بسته شد.

معاون پژوهشی وزیر علوم با اشاره به این که سامانه ساتع امکان ارتباط دانشگاه و صنعت را برقرار می‌کند، گفت: در این سامانه شرکت‌ها اولویت‌های پژوهشی خود را ثبت می‌کنند و دانشجویان تحصیلات تکمیلی هم با پایان‌نامه‌ها و رساله‌های خود را در راستای نیازهای شرکت‌‎ها فعالیت می‌کنند. 

وی با تاکید بر این که دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها توانمندی خود را برای پاسخگویی نیاز صنعت اعلام می‌کنند، گفت: اگر همسویی اتفاق بیفتد، قرارداد منعقد می‌شود. 

رحیمی زمینه ارتباطی بین دانشگاه‌ها و دستگاه‌ها و نهادهای اجتماعی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: 40 درصدی اعتبارات پژوهشی شرکت‌های دولتی به دانشگاه‌ها اختصاص یافته است.  این اعتباری صادر شده، نقد است. 

معاون پژوهشی وزیر علوم با بیان این که 40 میلیون یورو به تجهیز دانشگاه‌های کشور اختصاص پیدا کرده است، گفت: پس از ارسال، این اعتبار بر اساس نیاز توزیع می‌شود. در زمینه زیرساخت‌های علمی دولت به مجلس طرح داده است. 

وی سیاست وزارت علوم را احداث یا تقویت آزمایشگاه‌های مرکزی دانشگاه‌ها عنوان کرد و گفت: بودجه آزمایشگاه‌ها امسال، 30 میلیون یورو است که 20 میلیون آن برای وزارت علوم و 10 میلیون برای وزارت بهداشت است. البته این مبلغ با توجه به شرایط نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. 

رحیمی به مشکلات در تامین پایگاه اطلاعات علمی کشور اشاره کرد و گفت: دانشگاه‌های ایران باید به صورت رسمی به پایگاه های اطلاعات بین المللی دسترسی پیدا کند. 

معاون پژوهشی وزیر علوم با اشاره به این که وزارت علوم برنامه ویژه‌ای برای ارتقای علوم پایه، علوم انسانی و علوم اسلامی دارد، گفت: این برنامه شامل علوم اسلامی‌ می‌شود که با مجوز وزارت علوم تاسیس شده‌اند. در این حوزه‌ها به دنبال رشد شتابنده‌ای هستیم. 

وی با بیان این که وزارتخانه برنامه جدی برای گسترش و ملی کردن پذیرش دستیاران پژوهشی و جذب پژوهشگران پسا دکتری دارد، گفت: دوره‌های دکتری هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی در کشور رشد یافته اند به طوری که 100 هزار دانشجوی دکتری وجود دارد و هر سال حدود 20 هزار نفر جدید وارد دانشگاه می‌شوند. 

رحیمی با تاکید بر این که دیگر گسترش کمی ادامه نخواهد داشت، گفت: نیروهای دکتری فعلی باید جذب شوند اما در حال حاضر و به صورت بالافعل نمی‌توان 20 هزار نفر را جذب کرد. نهایتا 3 هزار نفر را می‌توان جذب دانشگاه‌ها کرد. برخی باید جذب شرکت‌های دانش‌بنیان شوند و برخی دیگر جذب شرکت‌های تحقیقاتی.

معاون پژوهشی وزیر علوم با بیان این که بخشی از این افراد باید به عنوان دستیار پژوهشی یا پسادکتری جذب شوند، گفت: دانشگاه‌ها میتوانند بر اساس اعتبارات‌شان جذب را انجام دهند.

وی با اشاره به این که یکی از نشانه‌های مرجعیت علمی تعداد محققان و دانش‌پژوهان است، گفت: مرجعیت علمی باید از علوم اسلامی آغاز شود و بعد از آن به سراغ علوم انسانی مانند روانشناسی و جامعه شناسی برویم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1075250

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =