60 درصد تشکل‌های فعال دانشگاه آزاد انتخابات خود را برگزار کردند/ ترس دانشجویان از انتقاد به مسئولان واحدهای دانشگاهی

رئیس اداره کل تشکل‌های سیاسی-اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در حال حاضر حدود 60 درصد تشکل‌های فعال دانشگاه آزاداسلامی انتخابات خود را برگزار کردند و حدود 95 درصد تشکل ها عضو سامانه «امتداد» شدند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، شاید بتوان گفت تشکل‌های دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی برای فعالیت بیشتر و رقابت با سایر تشکل‌های دانشجویی دانشگاه‌ها و سایر اتحادیه‌های دانشجویی نیازمند حمایت بیشتر مسئولان دانشگاه هستند. در این میان دانشجویان عضو تشکل‌های دانشجویی نیز مشکلات و گلایه‌هایی دارند که به نظر خودشان مانع فعالیت بیشتر آنها شده است.

برای پاسخ به سوالات و مشکلات دانشجویان با محمد روزبهانی رئیس اداره کل تشکل‌های سیاسی-اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی به گفت‌وگو پرداخته‌ایم.

علت اینکه اداره کل تشکل‌های سیاسی-اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی نسبت به سایر معاونت‌ها یا بخش‌های این دانشگاه در تعامل با رسانه ضعیف عمل می‌کند، چیست؟

بنده از مردادماه که آغاز به فعالیت کردم خیلی به چارت و مسئولیت‌ها و ماموریت‌های اتحادیه‌ و تشکل‌های دانشجویی و مدیریت واحدها آشنایی نداشتم برای همین نیز زمانی لازم بود تا با شناخت بهتری از فضا با رسانه‌های تعامل داشته باشم.

اداره کل تشکل‌های سیاسی-اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی در روزهای نخستین آغاز به فعالیت تیم مدیریتی جدید جلساتی با دبیران اتحادیه‌های دانشجویی به صورت ویدئو کنفرانس برگزار کرد. همچنین به دلیل بیماری کرونا و مهیا نبودن سفرهای استانی با تشکل‌های دانشجویی و استادی واحدها نیز به همین صورت ارتباط‌گیری انجام شد. شناخت و ارزیابی از عملکرد تشکل‌ها تا پایان آذرماه به طول انجامید.

جلساتی را با تشکل‌های دانشجویی و استادی 24 استان به صورت مجزا برگزار کردیم. همچنین با نمایندگان ریاست دانشگاه آزاد اسلامی در هیئت نظارت استانی، درخصوص برنامه‌ها و ماموریت‌ها صحبت‌های کارشناسی انجام شد.

شناسایی نقاط قوت و ضعف، مشکلات و موانع برای فعالیت تشکل‌های دانشجویی دانشگاه آزاداسلامی یکی از جدی‌ترین ماحصل‌های اداره تشکل‌ها از جلسات مداوم  برگزار شده بود.

نمایندگان کم‌کار، برکنار شدند

 برخی از دانشجویان از کم‌کاری برخی از نمایندگان ریاست دانشگاه آزاد اسلامی در هیئت نظارت واحدها گلایه‌هایی دارند. در حال حاضر وضعیت فعالیت این نمایندگان به چه صورت است؟

آخرین بار 3 سال گذشته  این نمایندگان منصوب شده بودند.  هیئت نظارت شامل رئیس استان، مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در واحد و نماینده دکتر مهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی است. نمایندگان معمولا از اعضای هیئت علمی یا فعالان فرهنگی و اجتماعی هستند.

در اولین گام این نمایندگان را مورد ارزیابی قرار داده‌ایم که برخی از این نمایندگان به دلیل کارایی کم و ارتباط گیری نامناسب با دانشجویان نمرات قابل توجهی دریافت نکردند. در نهایت پالایش نمایندگان انجام شد و حکم افراد با نمرات بالا تکرار و افراد جدید را نیز جایگزین نمایندگان با نمرات پایین کرده‌ایم.

نمایندگان ریاست دانشگاه آزاد در هر استان باید کاملا بر فضای دانشجویی و تشکل‌ها اشراف داشته باشد تا بتواند سیاست‌ها و ماموریت‌ها دانشگاه را بین دانشجویان به درستی تبیین کند.

 به نظر می‌رسد اتاق فکری برای احصا مشکلات دانشجویان یا هدف گذاری برای فعالیت تشکل‌های دانشجویی در اداره کل تشکل‌های سیاسی-اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی وجود ندارد چراکه نوعی سردرگمی در این تشکل‌ها برای فعالیت وجود دارد. برای رفع این مشکل اقداماتی انجام داده‌اید؟

در زمان مسئولیت بنده شورای اندیشه‌ورز برای شناسایی مشکلات و موضوعات مرتبط با دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی در این اداره تشکل‌ شد. این شورا تنها به موضوعات تشکل‌های دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی نمی‌پردازد بلکه کل معضلات و مشکلات جریان دانشجویی را مد نظر دارد. روسای استانی، معاونان و فعالان دانشجویی که حدود 50 نفر می‌شوند عضو این شورا هستند.

ارتباط و نسبت بین تشکل‌ها با اتحادیه‌های دانشجویی در وظایف و کارکردها، جایگاه هر کدام در واحدها، در شوراهای اندیشه‌ورز انجام شد. همچنین از بیانیه گام دوم  انقلاب و سخنرانی رهبر انقلاب با تشکل‌های دانشجویی در ماه رمضان سال 99 برای هدف گذاری در فعالیت تشکل‌های دانشجویی استفاده شد.

اداره کل تشکل‌های سیاسی-اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی از ابتدا اجباری برای برگزاری انتخابات تشکل ها به صورت مجازی نداشته است.

تشکل‌های دانشجویی دانشگاه‌ها در ایام کرونا انتخابات خود را با اندکی تاخیر زمانی برگزار کردند. چرا تشکل‌ها و اتحادیه‌های دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی برای برگزاری انتخابات خود دچار مشکلات و چالش‌های بسیار هستند؟

بیماری کرونا و نبود دانشجویان در دانشگاه‌ها علت اصلی به چالش کشیده شدن انتخابات تشکل‌های دانشجویی و اتحادیه‌های دانشگاه آزاد اسلامی بود. همچنین بسیاری از اعضای این تشکل‌ها فارغ التحصیل می‌شدند و شورای مرکزی تشکل یا اتحادیه با مشکل جدی برای فعالیت یا تصمیم‌گیری مواجه بود.

اداره کل تشکل‌های سیاسی-اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی از مهرماه آغاز به طراحی سامانه «امتداد» برای برگزاری مجازی انتخابات تشکل‌های دانشجویی کرد و در پایان آذرماه به واحدها ابلاغ شد که این سامانه قابل بهره‌وری است.

این سامانه علاوه بر برگزاری انتخابات، به تشکل‌ها این امکان را می‌دهد که کلیه امور ساختاری و ارتباط گیری با اعضا یا جذب افراد جدید را از طریق مجازی انجام دهند.

همچنین این سامانه در واقع بانک اطلاعاتی درست می‌کند و در اختیار دبیران اتحادیه‌های دانشجویی قرار می‌دهد تا اطلاعات اعضا با تغییر دبیران از بین نرود.

معاونان فرهنگی-دانشجویی تمام واحدها یعنی بالغ بر 260 نفر در این سامانه ثبت نام شدند و بعد از آن تشکل‌های واحد خود را ثبت و اطلاعات آنها را وارد کردند. دبیران نیز اعضای تشکل مربوطه را ثبت و در گام آخر تایید کاندیدا و برگزاری انتخابات بود.

در حال حاضر حدود 60 درصد تشکل‌های فعال دانشگاه آزاداسلامی انتخابات خود را برگزار کردند و حدود 95 درصد تشکل‌ها عضو سامانه «امتداد» شدند. تشکل فعال یعنی تشکلی که در 2 سال گذشته انتخابات خود را برگزار کرده است.

در یکسال گذشته تشکل‌ها نتوانستند خود را به دانشجویان ورودی جدید معرفی کنند در نتیجه میانگین آمار 32 الی 33 نفر در هر واحد در انتخابات شرکت داشتند.

اداره کل تشکل‌های سیاسی-اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی از ابتدا اجباری برای برگزاری انتخابات تشکل ها به صورت مجازی نداشته است؛ اما در واقعیت تشکل‌ها فرصت دیگری به علت حاضر نبودن دانشجویان در دانشگاه برای برگزاری انتخابات نداشتند.

دانشجویان از سامانه «امتداد» گلایه‌های بسیاری از جمله در دسترس نبودن، امکان پذیر نبودن ثبت اطلاعات دانشجویان خارجی و طولانی شدن زمان معرفی سامانه دارند. در حالی که این سامانه قبلا توسط معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد برای نشریات طراحی شده بود. در این خصوص نیز توضیحاتی می‌فرمائید؟

 بله می‌پذیرم که سامانه «امتداد» نقص‌هایی دارد؛ اما این نقص‌ها غیرقابل پیش‌بینی بودند. این سامانه مانند طراحی سایر سامانه‌های دیگر نیازمند زمان و کار کارشناسی بود و قابل مقایسه با سامانه نشریات نیست.

البته تشکل‌ها می‌توانستند انتخابات خود را به صورت غیر مجازی برگزار کنند و معطل سامانه نباشند. به عنوان مثال 7 واحد ازجمله تبریز، دماوند و همدان انتخابات خود را به صورت حضوری برگزار کردند.

اصلاحات سامانه امتداد از جمله حدنصاب نفرات شرکت کننده و ثبت اطلاعات دانشجویان خارجی انجام شده است. البته برخی از مشکلات به دلیل نا آشنایی دانشجویان با سامانه بوده به گونه‌ای که فرد اطلاعات خود را ثبت می‌کرده؛ اما نوع تشکل خود را انتخاب نکرده است در نتیجه دبیر یا معاون نمی‌تواند اطلاعات دانشجو را ببیند.

در حال حاضر انتخابات هیچ تشکل دانشجویی به علت تعداد کم اعضا و به حد نصاب نرسیدن افراد، ملغی نشده است. به عنوان مثال انتخابات تشکل‌های‌ استادی با 15 رای و دانشجویی با 20 رای نیز تایید شده است.

در حال حاضر سامانه امتداد در حال متصل شدن به سامانه آموزشیار است. به عنوان مثال دانشجویی اسم و فامیل و کد ملی خود را در امتداد ثبت می‌کند و سایر اطلاعات فرد از طریق سامانه آموزشیار تکمیل می‌شود. این اتصال سامانه‌ها از تخلفات انتخاباتی نیز جلوگیری می‌کند.

تشکل‌های دانشجویی باید تا آخر بهمن‌ماه انتخابات خود را برگزار می‌کردند تا اتحادیه‌ها نیز اسفندماه اقدام به برگزاری انتخابات کنند؛ اما به علت مشکلات پیش آمده به تشکل‌ها تا پایان اردیبهشت فرصت مجدد داده شده است.

اگر مسئولان واحدها اعلام کنند بازهم تشکلی در حین فعالیت، نتوانسته انتخابات خود را برگزار کند باز هم نیز امکان تمدید مجدد فرصت وجود دارد.

اتحادیه‌ها نیز با مجوز هیئت نظارت دانشگاه تا 45 روز بعد از اتمام انتخابات تشکل‌ها یعنی نیمه تیرماه، فرصت برگزاری انتخابات را دارند.  

تشکل‌های استادی بعد از تاسیس به یک اتحادیه صنفی تقلیل یا به انجمن علمی تغییر می‌کنند و از رسالت اولیه خود فاصله می‌گیرند.

شاید گاهی شاهد فعالیت تشکل‌های دانشگاه آزاد اسلامی باشیم؛ اما متاسفانه تشکل‌های استادی هیچ زمانی ظهور و بروز رسانه‌ای یا فعالیت در دانشگاه نداشتند. توضیحاتی در خصوص این تشکل‌ها می‌فرمائید؟

تشکل‌های استادی دانشگاه آزاد اسلامی در 5 یا 6 سال گذشته تاسیس شده‌اند. در حال حاضر حدود 180 تشکل اساتید وجود دارد که تقریبا حدود 40 تشکل فعال است که از این تعداد حدود 20 تشکل استادی انتخابات خود را برگزار کردند. تشکل فعال استادی یعنی از آذرماه سال 97 به بعد انتخابات خود را برگزار کرده باشد. بسیاری از تشکل‌های استادی آخرین انتخابات شورای مرکزی را در سال 90 برگزار کردند. 

ما به هیئت نظارت واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی بخشنامه کردیم که این 140 تشکل استادی غیر فعال اگر تا اسفند 99 انتخاب خود را برگزار نکنند، لغو مجوز خواهند شد. اعداد و ارقام تشکل‌ها برای مدیریت نباید افتخار باشد بلکه کنشگری تشکل‌ها و فعالیت آنها باعث کارنامه درخشان مدیریت خواهد شد.

اهداف، وظایف و کارکرد تشکل‌های دانشجویی نسبت به تشکل‌های استادی مشخص‌تر است. تشکل‌های استادی نه تنها در دانشگاه آزاد اسلامی بلکه در سایر دانشگاه‌های دولتی نیز عملکرد قابل دفاعی ندارند چراکه این تشکل‌ها بعد از تاسیس به یک اتحادیه صنفی تقلیل یا به انجمن علمی تغییر می‌کردند.  

اداره کل تشکل‌های سیاسی-اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی برای مشکلات تشکل‌های استادی و فعال‌ کردن آنها در حال تهیه و تنظیم برنامه کلان با قواعد و قوانین مجزا از تشکل‌های دانشجویی است. در این برنامه تلاش کردیم مشوق‌های لازم برای فعالیت استادان را لحاظ کنیم چراکه تشکل‌های استادی برخلاف تشکل‌های دانشجویی انگیزه لازم برای فعالیت را ندارند.

حضور تشکل‌های استادی در جلسات شورای فرهنگی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی بزرگترین انگیزه برای دیده شدن استادان و فعالیت‌ تشکلی آنها است. 

داشتن نگاه مدیریتی به تشکل‌های دانشویی متاسفانه در دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد.

تشکل‌های دانشگاه آزاد اسلامی نسبت به سایر تشکل‌های دانشگاه‌ها این مزیت را دارند که می‌توانند از مرکز رسانه این دانشگاه استفاده کنند. اما در واقعیت این تعامل و همکاری خیلی برقرار نشده است. شما ایده یا طرحی برای استفاده بهینه از رسانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی برای دیده شدن فعالیت دانشجویان دارید؟

تشکل‌های دانشجویی تمایل دارند که خود برنامه ریزی کننده و مجری فعالیت باشند. آنها فعالیت دانشجویی را محصول کار خود می‌دانند و حفظ استقلال برای تشکل‌ها اهمیت بسیاری دارد. داشتن نگاه مدیریتی به تشکل‌های دانشجویی متاسفانه در دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد. برخی از تشکل‌های دانشجویی هنوز ترس دارند نسبت به عملکرد رئیس واحد خود مصاحبه انتقادی انجام دهند. 

در حال حاضر دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی هنوز جسارت لازم برای استفاده از رسانه‌های این دانشگاه را ندارند. همچنین بنده از سمت مجموعه فرهیختگان و خبرگزاری آنا تمایلی برای همکاری ندیده‌ام؛ اما با باشگاه خبرنگاران دانشجویی گفت‌وگوهایی برای همکاری بیشتر انجام شده است.

دانشجویان برای بیان دغدغه‌ها یا انتقادات خود حضور در شبکه‌های اجتماعی را نسبت به خبرگزاری ترجیح می‌دهند چرا که اعتقاد دارند اثرگذاری بیشتری خواهد داشت. همچنین مصاحبه با خبرگزاری‌ها دیگر جذابیت گذشته را برای دانشجویان ندارد. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1093894

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =