650 هزار معلم تا 1404 بازنشسته می‌شوند/پذیرش دانشگاه فرهنگیان از کنکور 25 هزار نفر است

رئیس دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه تا سال 1404 نزدیک به 650 هزار معلم بازنشسته می‌شوند، گفت: ظرفیت دانشگاه در حال حاضر 45 هزار نفر است که 25 هزار نفر آن از طریق کنکور جذب می‌شوند

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ دانشگاه فرهنگیان در سال‌های اخیر به یکی از دانشگاه‌های پر جاذبه برای داوطلبان ورود به دانشگاه تبدیل شده است. بسیاری از داوطلبان که رتبه‌های خوبی در کنکور به دست می‌آورند؛ ترجیح می‌دهند به جای انتخاب یک رشته مهندسی که از آینده شغلی آن اطمینانی ندارند؛ دانشگاه فرهنگیان و معلم شدن را انتخاب کنند. از طرفی، تعداد معلمان در آستانه بازنشستگی هم، توجه بیشتر به این دانشگاه را الزامی می‌سازد.

حسین خنیفر در گفت‌وگو با ایسکانیوز درباره میزان پذیرش دانشگاه فرهنگیان گفت: سال 97 پذیرش دانشجو حدود 3 هزار نفر بود و در حال حاضر 45 هزار نفر شده است که 25 هزار نفر از طریق کنکور جذب می‌شوند و مابقی هم از طریق ماده 28 (جذب از طریق آزمون استخدامی) پذیرفته می‌شوند.

رئیس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به تعداد بالای معلمانی که در سال‌های آینده بازنشسته خواهند شد، گفت: 320 هزار معلم در یکی دو سال آینده بازنشسته می‌شوند و این رقم تا سال 1404 به 650 هزار نفر خواهد رسید که باید برای آن فکری شود.

وی درباره استفاده از ظرفیت دانشگاه پیام‌نور و دانشگاه آزاد اسلامی برای تربیت معلم بیان کرد: در این باره رایزنی کردیم اما دانشگاه پیام‌نور حاضر نیست؛ فضای آموزشی در اختیار ما بگذراد. آنها می‌گویند که ما به جای شما آموزشی دهیم و این با رسالت دانشگاه فرهنگیان منافات دارد.

خنیفر با تاکید بر اینکه کار دانشگاه فرهنگیان تربیت معلم است نه آموزش ریاضی یا فیزیک، عنوان کرد: دانشجو_معلم آموزش می‌بیند که چگونه فیزیک، ریاضی و یا سایر دروس را به دانش‌آموز آموزش بدهد؛ اما در دانشگاه پیام‌نور، آزاد و یا دانشگاه‌های دیگر این علوم را صرفا به دانشجو یاد می‌دهند. کسی که نحوه آموزش دادن علوم را یاد گرفته باشد از کسی که شیمی یا فیزیک محض خوانده باشد برای معلمی مناسب‌تر است.

رئیس دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: دانشگاه پیام‌نور می‌خواهد از دانشجو شهریه بگیرد در حالی که ما به دانشجو شهریه می‌دهیم.

خنیفر درباره شائبه لابی‌گری دانشگاه پیام‌نور برای جذب دانشجو_معلم تصریح کرد: این موضوع منتفی شده است و وزیر آموزش و پرورش در جلسه‌ ریاست جمهوری به رئیس دانشگاه پیام‌نور گفت که به این موضوع دل نبندند؛ چرا که ما تربیت معلم را با هیچ چیزی عوض نخواهیم کرد.

وی درباره اعتراض برخی دانشجو_معلمان نسبت به پذیرش معلم از طریق آزمون استخدامی گفت: این نگرانی خوبی است چرا که برای آنها مهم است معلمان بعدی چه کسانی خواهند بود اما چنین چیزی در اختیار دانشگاه فرهنگیان نیست و از طریق دولت، سازمان امور استخدامی و آموزش و پرورش صورت می‌گیرد.

خنیفر در پایان با تاکید بر اینکه دانشگاه فقط مجری آموزش است و در سایر مراحل دخالتی ندارد، بیان کرد: پذیرش، گزینش، تعیین تعداد، غربالگری، آزمایشات و توزیع نیرو در اختیار آموزش و پرورش است؛ آزمون را هم سازمان سنجش می‌گیرد و در واقع ما حلقه آخر هستیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1097208

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • Fa FR ۰۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۸
      1 0
      سلام وقت بخیر چرا انقد مخالف علیه ماده 28 هست ولا ماهم مثل دانشجو معلم ها در دانشگاه درس میخونیم و فارغ التحصیل میشم و علاقه به معلمی داریم آیا تمام کسانی که در دانشگاه فرهنگیان تحصیل کرده اند همه معلمان خوبی هستن یا برعکس تمام فارغ التحصیلان دانشگاههای دیگر معلمانی هستن آموزش رو بلد نیستن تو رو خدا این فکر های متناقض رو بریزید دور جوانان توانمندی زیادی در جامعه از بیکاری دارن رنج میبرن سربار خوانواده هاشونن یا متاهلن شغل مناسب و درآمدی کافی و بیمه ندارن من واقعا علاقه زیادی به تدریس دارم. ولی با شرایطی که خواستن در دو أزمون آموزگاری و دبیری نتونستم شرکت کنم چون تربیت بدنی خوندم آزمون اول کلا نمیخواستن و آزمون دوم کلا مرد میخواستن من شخصا تحصیل بچه برام مهمه روش تدریس درست ادامه تحصیل بدم اطلاعتم به روز باشه ولی کو شرایط شکوفایی کنکور سراسری هم تا 24 سال میگیرن تکلیف ما جوانان چیه چیکار باید بکنیم