عملکرد دولت عامل اصلی کاهش مشارکت در انتخابات/ رد یا تایید صلاحیت کسی که رای ندارد بی تاثیر است

محمدکاظم انبارلویی معتقد است ردصلاحیت کاندیداهایی که کمترین محبوبیت را بر اساس آمار دارند تأثیری بر میزان مشارکت در انتخابات ندارد و عامل اصلی کاهش مشارکت عملکرد دولت بوده و عملکرد شورای نگهبان تأثیر چندانی بر این موضوع ندارد.

محمدکاظم انبارلویی معاون سیاسی حزب مؤتلفه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی ایسکانیوز؛ با بیان اینکه مسئله مشارکت و ابعاد آن بسیار مهم است اظهار کرد: در حال حاضر دولت به دلیل نداشتن توفیق در پاسخگویی به مطالبات معیشتی مردم و ناتوانی در عمل به وعده‌های خود درباره تنظیم رروابط خارجی با اروپا و آمریکا و خسارت‌هایی که به اقتصاد و صنعت هسته‌ای کشور زده، نامحبوب‌ترین دولت پس از انقلاب است.

وی با بیان اینکه کسانی که در دو دوره انتخابات از این دولت حمایت می‌کردند نامزدی برای معرفی ندارند افزود: آقای «اسحاق جهانگیری» که گفتمان دولت را نمایندگی می‌کند در نظرسنجی‌ها پایین‌ترین میزان رأی را دارد و مردم وی را با ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی می‌شناسند که باعث غارت ذخایر ارزی کشور شده است و مردم وضع اقتصادی کشور را نتیجه عملکرد وی و تیم دولت می‌دانند.

انبارلویی با بیان اینکه شورای نگهبان نمی‌تواند در جریان احراز صلاحیت‌ها مدیر و مدبر بودن چنین شخصی را طبق قانون اساسی تأیید کند ادامه داد: این فرد در هشت سال گذشته نشان داده که نمی‌تواند کشور را اداره کند و حتی اگر صلاحیت این شخص احراز می‌شد، باز هم رأی نداشت بنابراین نمی‌تواند اثری بر مسئله مشارکت بگذارد.

معاون سیاسی حزب مؤتلفه با اشاره به اینکه شورای نگهبان یک نهاد ناظر بر انتخابات است گفت: اگر این شورا شخصی که مدیر و مدبر نیست را تأیید کند مردم از عملکرد او شکایت خواهند کرد.

وی با اشاره به نامزدی «سید مصطفی تاجزاده» به عنوان یکی از نامزدهای اصلاح‌طلب در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری گفت: وی به صراحت اعلام می‌کند که قانون اساسی را قبول ندارد و آمدم رئیس جمهور شوم تا حکم الهی حجاب را به رفراندوم بگذارم. در حالی رئیس جمهور نمی‌تواند راجع‌به احکام الهی رفراندوم برگزار کند.

انبارلویی با بیان اینکه کسی که قانونی اساسی را قبول نداشته و تنها آمده است تا حجاب را به رفراندوم بگذارد اصلا درکی از مشکلات مردم ندارد اظهار کرد: نگرانی مردم کاهش جدی ارزش پول ملی به یک دهم درصد است و این موضوع به عملکرد اقتصادی ضعیف دولت برمی‌گردد که اصلاح‌طلبان آن را اداره کردند.

وی با بیان اینکه رئیس جمهور باید در قالب قانون اساسی کشور را اداره کند و شورای نگهبان نمی‌تواند صلاحیت فردی که آن را قبول ندارد تأیید کند تأکید کرد: اصلاح‌طلبان می‌خواهند ناتوانی خود در تربیت رجل سیاسی و نداشتن کاندیدا را گردن شورای نگهبان بیندازند.

معاون سیاسی حزب مؤتلفه با اشاره به حضور «آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی» در انتخابات ریاست جمهوری گفت: رئیسی به عنوان یک رجل سیاسی در زمان حضور خود در سمت ریاست قوه قضاییه نشان داده است که می‌تواند کارخانجات را مجددا فعال کرده و چرخ تولید را به حرکت درآورد و با مفسدان مبارزه کند و طبیعی است که مردم اگر بخواهند مشکلشان حل شود باید به سمت نامزدی می‌روند که کارآمدی خود را نشان داده است.

شرکت در انتخابات رأی به امنیت ملی است

انبارلویی موضوع مهم انتخابات را غیر از انتخاب شخص مسئله منافع و امنیت ملی دانست و افزود: برای مثال در سوریه ۷۵ درصد مردم در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرده و ۹۵ درصد آن‌ها به «بشار اسد» و در حقیقت به امنیت خود رأی داده‌اند.

معاون سیاسی حزب مؤتلفه با اشاره به سرنگونی حکومت داعش در سوریه گفت: رأی مردم به بشار اسد رأی به امنیت خود بود زیرا شاهد حمله وحشیانه داعش به کشور خود و قتل عام مردم بودند و کسی که مقابل داعش ایستاده و تسلیم نشد بشار اسد بود.

وی با بیان اینکه مردم ایران با آمدن پای صندوق رأی در درجه اول به امنیت ملی رأی می‌دهند ادامه داد: در این انتخابات افراد کافی از همه دیدگاه‌ها برای جلب نظر مردم تأیید شده‌اند بنابراین به نظر من کسانی که با بهانه‌هایی چون نداشتن کاندیدا در انتخابات یا بیهوده بودن رأی دادن به دنبال قهر کردن مردم با صندوق‌های رأی هستند، تأثیری بر روی ملت نخواهند گذاشت.

انبارلویی با اشاره به کاهش مشارکت در انتخابات بر اساس آمارها گفت: کاهش مشارکت به دلیل عملکرد ضعیف دولت کنونی و پشیمانی افرادی است که به «حسن روحانی» رأی داده بودند. اگر مشارکت افزایش پیدا کند نیز علت این است که نیروهای جبهه انقلاب و اصولگرایان نشان دادند که کارآمدتر بوده و به دنبال دعوا نیستند و آمده‌اند تا مشکلات مردم را حل کنند.

عملکرد دولت عامل کاهش مشارکت است

وی اظهارات دولتی‌ها مبنی بر مقصر دانستن جریان مقابل در مشکلات کشور و همچنین صحبت‌های اخیر «عبدالناصر همتی» کاندیدای ریاست جمهوری و رئیس بانک مرکزیدر دولت روحانی در این باره را فرافکنی دانست و گفت: این دولت هشت سال گذشته را در حال مذاکره بوده و تا کنون حتی یک تحریم را نتوانسته بردارد و صحبت کردن علیه برخی در داخل که هیچ مسئولیتی در زمان مذاکرات و اجرای برجام نداشتند غیرمنصفانه است.

انبارلویی با بیان اینکه دولت روحانی در این هشت سال هر امتیازی که اروپا و آمریکا خواسته از جمله بستن رآکتور اراک، جمع کردن سانترفیوژها و متوقف کردن غنی‌سازی ۲۰ درصد داده است افزود: با این وجود کشور امکان فروش حتی یک بشکه نفت یا جابجا کردن پول در سیستم بانکی بین‌المللی را ندارد.

معاون سیاسی حزب مؤتلفه با بیان اینکه این دولت در مذاکرات تمام شروط رهبری و شورای عالی امنیت ملی را زیر پا گذاشت و به توافق رسید ادامه داد: این دولت به اندازه‌ای اختیار داشت که برخلاف شروط عمل کرد تا بتواند یک تحریم را بردارد اما نتوانست.

وی افزود: صداقت حکم می‌کند مسئولان دولت در مقابل مردم قرار گرفته و و بگویند که آمریکا به تعهدات خود عمل نکرده و دشمن اصلی ملت ایران است و تنها زبان زور می‌فهمد، مشکلات کشور با مذاکره حل نمی‌شود و باید در اقتصاد روی پای خود بایستیم.

انبارلویی با بیان اینکه مقصر ناکام ماندن برجام و مذاکرات، ایالات متحده آمریکاست اظهار کرد: تمام این هشت سال را صرف مذاکره کردند و نتیجه نگرفتند و هنوز هم حاضر نیستند بپذیرند اعتماد کردن به آمریکا اشتباه بوده و نمی‌توان به این کشور اعتماد کرد.

معاون سیاسی حزب مؤتلفه با بیان اینکه زمان مذاکره باید محدود و مشخص باشد ادامه داد: مذاکره یک هفته، یک ماه یا نهایتا یک سال طول می‌کشد و هشت سال وقت صرف مذاکره کردن بی‌معناست. در مذاکرات پس از صحبت‌ها اگر طرف مقابل با خواسته‌های شما موافقت کرد که کار به سرانجام می‌رسد اما زمانی که موافقت نمی‌کند چرا پشت در نشسته و خواستار مذاکره هستید؟ 

وی به نقل خاطره‌ای از شهید سلیمانی پرداخت و گفت: شهید حاج قاسم سلیمانی در سفری به روسیه در یک مذاکره چهار ساعته با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور این کشور، او را برای حضور و همراهی در جنگ سوریه متقاعد کرد. 

انبارلویی ادامه داد: ایشان باوجود آنکه دیپلمات نبود، اما به اندازه‌ای قدرت و اثرگذاری داشت که توانست یک قدرت جهانی را با خود همراه کند به طوری که در جریان مذاکرات برجام «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا به «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه گفته بود که روسیه به اندازه‌ای سقوط کرده که تبدیل به نیروی هوایی قاسم سلیمانی شده است.

معاون سیاسی حزب مؤتلفه با بیان اینکه تیم مذاکره‌کننده در دولت روحانی هیچ قدرت دیپلماتیکی نداشت و تنها هرچه طرف آمریکایی خواست قبول کرده و به خواست ملت توجهی نکرد افزود: به همین دلیل است که این دولت در نظرسنجی‌ها پایین‌ترین میزان محبوبیت و اعتبار را دارد و کاهش مشارکت در انتخابات نیز به خاطر عملکرد آنهاست اما می‌خواهند تمام تقصیر و کوتاهی خود را گردن اصولگرایان بیندازند.

وی در پایان با بیان اینکه روحانی در همان ابتدا گفته بود ملاک تورم جیب مردم است نه آمار و اکنون وضعیت جیب مردم کاملا مشخص است گفت: این دولت در افکار عمومی متهم به ناکارآمدی، کارنابلدی و آشنا نبودن به فنون و تکنیک‌های مذاکره و همچنین آشنایی نداشتن با مسائل و مشکلات اقتصادی کشور است و هیچکس حرفشان را قبول ندارد. تنها راه حل مشکلات نیز آمدن دولتی است که نظام اجرایی کشور را متحول کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1097598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =