تحلیل تکنیکال شاخص‌های بورس / شاخص کل به مقاومت اصلی نزدیک می‌شود

کارشناس بازار سرمایه گفت: برای مشخص شدن مسیر بورس باید منتظر قیمت‌های جهانی، کامودیتی‌ها و قیمت دلار در هفته پیش رو باشیم.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری ایسکانیوز، هادی سیدپور کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که، در حال حاضر شاخص کل بورس در چه وضعیتی قرار دارد؟، اظهار کرد: شاخص کل بورس که رشد خود را از ابتدای خرداد ماه آغاز کرده، در پایان معاملات روز چهارشنبه به شاخص یک میلیون و پانصد و پنجاه هزار واحد رسید.

او بیان کرد: در روز معاملاتی چهارشنبه، نمادهای فارس، شستا و فولاد هرکدام به ترتیب ۱۷۱۸، ۷۷۹، ۷۳۱ واحد تاثیر منفی و نمادهای پارسان، وامید، تاپیکو، کگل بیشترین تاثیر مثبت را بر روی شاخص کل داشتند که در مجموع شاخص کل ۶۷۶۰ واحد مثبت شد.

سیدپور در پاسخ به این پرسش که، شاخص کل از نظر تحلیل تکنیکال در چه وضعیتی به سر می‌برد؟، گفت: شاخص کل توانسته از محدوده مقاومتی یک میلیون و ۴۲۰ هزار تا یک میلیون و ۴۵۰ هزار واحد عبور کند و در حال حاضر این محدوده به عنوان حمایت استاتیک شاخص کل در نظر گرفته می شود.

او بیان کرد: در ذیل نمودار اندیکاتور RSI وجود دارد. شاخصی که قدرت نسبی و در واقع نوعی میانگین از نسبت قدرت خریداران به فروشندگان است که در حال حاضر توانسته بالای سطح ۷۰ در تایم روزانه قرار بگیرد.

کارشناس بازار سرمایه افزود: اندیکاتور RSI با توجه به نزدیک شدن شاخص از نظر عددی به محدوده مقاومت یک میلیون و ۶۵۰ هزار واحد تا یک میلیون و ۷۲۰ هزار واحد در تایم فریم هفتگی، در نزدیکی سطح ۷۰ است که نشان از نزدیک شدن شاخص کل به محدوده اشباع خرید است.

او بیان کرد: پیش‌بینی می‌کنم در هفته آینده، شاخص کل بورس به محدوده مقاومتی یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد الی یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد برسد، که این محدوده برای شاخص کل از اهمیت بالایی برخوردار است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: همچنین باید منتظر قیمت‌های جهانی و کامودیتی ها در هفته پیش رو باشیم، زیرا می تواند شاخص کل را دستخوش تغییر دهد. با توجه به روند نموداری در برخی از این کامودیتی‌ها انتظار می‌رود اصلاح قیمتی کامودیتی‌ها ادامه پیدا کند. برای مثال، اگر قیمت مس جهانی که هم اکنون وارد محدوده مقاومتی ۹۲۰۰ تا ۹۵۵۰ شده در صورتی که نتواند از این محدوده عبور کند انتظار اصلاح قیمتی بیشتری را داریم.

او تاکید کرد: همچنین با رسیدن دلار به محدوده مقاومتی که انتظار میرود با روی کار آمدن وزیر اقتصاد و تعیین رییس کل بانک مرکزی حداقل به طور موقت، شاهد کاهش نرخ آن باشیم، که میتواند بر روی روند بازار سرمایه تاثیرگذار باشد.

سیدپور در خصوص وضعیت تکنیکالی شاخص هم وزن بورس نیز اظهار کرد: شاخص هم وزن نشان دهنده این موضوع در بازار سرمایه است که اقبال به سایر صنایع کوچک در بازار طی هفته گذشته بیشتر بوده است. آن چیزی که در نمودار شاخص هم‌وزن به چشم میخورد ورود پول قوی است.

او بیان کرد: شاخص هم وزن در نزدیکی مقاومت ۴۷۰ هزار واحد تا ۵۰۰ هزار واحد قرار دارد که اگر نتواند از آن عبور کند می‌توانیم شاهد ایجاد واگرایی در اندیکاتور مکدی باشیم. این موضوع میتواند سبب اصلاح قیمتی شود که احتمالا این اصلاح موقتی است و صرفا به منزله استراحت و به نوعی ورود سهامدار تازه نفس خواهد بود.

او افزود: در صورت عبور از محدوده ۴۷۰ هزار واحد شاخص هم وزن در میان مدت میتواند تا محدوده ۵۰۰ هزار واحد الی ۶۰۰ هزار واحد پیش رود. در این صورت می توانیم یک الگوی هارمونیک را در شاخص ببینیم.

کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که، وضعیت شاخص فرابورس به چه صورتی است؟، گفت: شاخص کل فرابورس از لحاظ نموداری سقف قبلی خود را پس گرفته و در نزدیکی محدوده مقاومتی ۲۴ هزار و ۳۰۰ الی ۲۵ هزار و ۱۰۰ واحد قرار گرفته است. در این محدوده، میتوان انتظار اصلاح شاخص فرابورس را داشت، اما وضعیت کلی اندیکاتور و روند نمودار نشان از روند صعودی دارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

کد خبر: 1108434

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =