اراک جز ۷ شهر آلوده کشور/ سلامت جامعه در معرض آسیب است

رئیس کمیسیون عمران، ترافیک و معماری شورای اسلامی کلانشهر اراک با بیان اینکه هنوز قانون هوای پاک به‌طور کامل اجرا نشده و اراک جز ۷ شهر آلوده کشور است، گفت: اگر با این روند آلایندگی‌ها ادامه یابد به‌دلیل عدم برنامه‌ریزی و مدیریت مناسب سلامت جامعه در معرض آسیب قرار می‌گیرد.

علی چگینی، رئیس کمیسیون عمران، معماری و ترافیک شورای شهر کلانشهر اراک درباره آخرین وضعیت آلودگی هوای شهر اراک به خبرنگار ایسکانیوز مرکزی گفت: آلودگی هوا با توجه به پیامدهای زیان‌آورش به یکی از ملموس‌ترین مشکلات زیست محیطی کلانشهرها تبدیل شده است. آمارها حاکی از آن است که در روزهای افزایش آلودگی هوا شمار بیماران تنفسی تا ۶۰ درصد افزایش داشته است. بیشترین عامل مرتبط با کثرت بیماری‌های قلبی عروقی و ریوی، افزایش آلاینده‌های دی اکسید گوگرد، ذرات معلق و منواکسید کربن است، به گونه‌ای که آلودگی هوا به‌طور متوسط موجب کاهش ۵ سال از عمر انسان‌ها می‌شود.

قانون هوای پاک اجرا نشده است

وی افزود: در سال‌های اخیر با توجه به تصویب قانون هوای پاک در مجلس شورای اسلامی و ابلاغ آن برای اجرا و بررسی اجمالی در وضعیت آلودگی هوا مشخص می‌شود که بحث ‌توجه به محیط زیست و هوای پاک از اولویت دولت‌ها خارج شده و در هر مقطع با بروز مشکلات در حوزه اقتصادی و سیاسی بحث محیط‌زیست و هوای پاک مغفول مانده است. هنوز قانون هوای پاک به‌طور کامل اجرا نشده است، ما قوانین متعدد داریم که در روند فرآیند اجرایی دچار خلل شده و برخی اجازه اجرایی شدن دقیق قانون را نمی‌دهند. 

به گفته چگینی برخی از بنگاه‌های اقتصادی و واحدهای صنعتی از قبیل نیروگاه حرارتی، پتروشیمی، پالایشگاه برای کاهش هزینه‌های خود حاضر به پذیرش مسئولیت خود در این حوزه نیستند. اگر با این روند آلایندگی‌ها ادامه یابد به‌دلیل عدم برنامه‌ریزی و مدیریت مناسب سلامت جامعه در معرض آسیب قرار می‌گیرد.

 رئیس کمیسیون عمران، معماری و ترافیک شورای شهر کلانشهر اراک ادامه داد: برنامه‌ریزی دقیق و اجرای هوای پاک امری اجتناب‌ناپذیر است که باید اجرای آن و کاهش آلایندگی‌ها با جدیت در دستور کار دولتمردان قرار بگیرد.

چگینی با بیان اینکه در دهه ۵۰ در شهر اراک روند صنعتی شدن آغاز شد و به مرور صنایع جدید وارد این باغ شهر کوچک سرسبز و خوش آب و هوا شدند، گفت: صنایع بزرگ و کوچک در این منطقه بدون ارزیابی زیست محیطی در شهر اراک بنا شد.

استان مرکزی جزو ۷ شهر آلوده کشور

وی  تاکید کرد: شاید در گذشته احداث مجموعه‌های صنعتی مناسب به نظر می‌رسید، اما با تغییرات در وضعیت صنایع شهر اراک، تغییر نقشه جامع شهری، توسعه شهرک‌سازی، شهرنشینی، مهاجرت معکوس و افزایش مهاجرت به این شهر صنعتی و شرایط اقلیمی وزش بادهای غالب موسمی دشت شازند و انتقال آلودگی تاسف بار صنایع پتروشیمی، پالایشگاه و نیروگاه اراک جز ۷ شهر آلوده قرار گرفته است.

 عضو شورای کلانشهر اراک گفت: بنده از کلیه دستگاه‌های اجرایی استان و به‌ویژه دادستان استان مرکزی و سازمان حفاظت از محیط زیست استان مرکزی تقاضا دارم که نسبت به اجرای قانون هوای پاک در شهر اراک جدییت تمام را به کار بگیرند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1120515

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =