۳۰ میلیون هزینه چاپ مقاله در نشریات بین‌المللی/ پژوهشگران توان پرداخت هزینه چاپ مقاله را ندارند

برگزیده جشنواره پژوهش دانشگاه صنعتی شریف گفت: پرداخت هزینه چاپ مقاله در نشریات خارجی Open Source برای پژوهشگران ایرانی بسیار سنگین است.

مجید عباسپور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره مشکلات محققان ایرانی برای فعالیت در عرصه بین‌المللی، اظهار کرد: اگر پژوهشگران ایرانی بخواهند در نشریات خارجی Open Source، مقاله منتشر کنند، باید هزینه مقاله را به نشریه بپردازند؛ اما پرداخت این هزینه برای محققان بسیار سنگین است.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به این که اغلب نشریات مهم دنیا مانند الزویر یا اسپرینگر، در حال گسترش به سمت Open Source یعنی پولی هستند و محقق باید مبلغی حدود هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار دلار برای چاپ مقاله‌اش پرداخت کند، افزود: پرداخت این مبلغ یعنی حدود ۳۰ میلیون تومان برای محققان و دانشجویان ایرانی بسیار سنگین است. اگر کسی هم بتواند این مبلغ را پرداخت کند، با موانعی که به دلیل تحریم ایجاد شده، برخورد می‌کند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: به همین دلیل محققان در برخی موارد با ناشر، نامه‌نگاری می‌کنند که ما در شرایط خاصی هستیم و امکان پرداخت این مبلغ را نداریم.

عباسپور، کمبود اعتبارات مالی را یکی دیگر از مشکلات گسترش تعاملات بین‌المللی پژوهشگران ایرانی دانست و گفت: دعوت از کارشناسان دنیا برای بررسی موضوعاتی که جدید مطرح می‌شوند و لازم است فوری بررسی شوند، نیازمند اعتبارات ارزی است که تامین آن برای اعضای هیئت علمی و دانشگاه بسیار مشکل است.

برگزیده جشنواره پژوهش ۱۴۰۰ دانشگاه صنعتی شریف با تصریح بر این که اپیدمی کووید به کاهش هزینه‌های گسترش تبادلات علمی دانشگاهیان در سطح جهان کمک کرد، یادآور شد: مجازی بودن نشست‌ها، نگرانی در مورد هزینه‌ها را تا حد زیادی کاهش داد.

وی با تاکید بر این که اعتبارات ایران در مقایسه با کشورهای دیگر برای شرکت در فعالیت‌های مشترک علمی با بسیار کم است، افزود: دانشگاهیان با مشکلات زیادی در زمینه تامین اعتبار و پرداخت، مواجه هستند. مشکلات مالی چه در تعاملات بین‌المللی و چه در چاپ مقالات، مانع ایجاد می‌کنند.

گفتنی است؛ عباسپور در جشنواره پژوهش سال ۱۴۰۰ دانشگاه صنعتی شریف به دلیل تعاملات بین‌المللی در حوزه انرژی به عنوان پژوهشگر برگزیده انتخاب شد. یکی از فعالیت‌های وی در زمینه، بهینه‌سازی مصرف انرژی و انرژی‌های تجدیدپذیر بوده که در این راستا، سال گذشته ورکشاپ بین‌المللی UT5 در زمینه موضوعات انرژی و تغییرات آب و هوایی با حضور متخصصان این حوزه برگزار شده است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف، نقش موثری در برقراری همکاری بین دانشگاه‌های ایران و ترکیه در برنامه‌ای تحت عنوان MSRT-TUBITAK داشته است. به طوریکه دانشگاه شریف توانست از ۲۰ گرنت در نظرگرفته شده در کشور، چهار گرنت را مصوب کند و عباسپور در دو طرح از این چهار گرنت، مشارکت دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1123785

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =