چاپ مقاله از رساله دانشجویان دکتری به نام استاد راهنما غیرقانونی است

دیوان عدالت اداری حکم کرد؛ چاپ مقاله مستخرج از رساله دانشجویان دکتری به نام استاد راهنما غیرقانونی است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه شهید بهشتی بهمن‌ماه سال ۱۳۹۹با ابلاغ دستورالعملی، اعلام کفایت دستاوردهای پژوهشی دانشجویان دکتری را وابسته به تعیین یکی از اعضای تیم راهنمایی رساله به عنوان نویسنده مسئول دانست. به عبارت دیگر، تنها مقاله‌ای دارای شرایط کفایت علمی شناخته می‌شود که نویسنده مسئول آن از استادان راهنما و مشاور باشد.

دیوان عدالت اداری پس از شکایت علیه این دستورالعمل، آن را خارج از حدود اختیارات دانشگاه معرفی و در نهایت حکم به ابطال آن داد.

مدتهاست که دانشجویان دکتری معترضند که مقالات مستخرج از پایان‌نامه حاصل پژوهش‌های آن‌ها و نتیجه رساله دکتری‌شان است؛ اما بر اساس مصوبه دانشگاه، ناچارند نام استاد راهنما را به عنوان نویسنده مسئول مقاله ذکر کنند. 

در حکم دیوان عدالت آمده است که؛ بر اساس آیین‌نامه آموزشی دوره دکتری تخصصی (Ph.D)، دانشجو پس از تدوین رساله به شرط کفایت دستاوردهای علمی و چاپ یک مقاله علمی-پژوهشی مستخرج از رساله، با تایید استاد یا استادان راهنما مجاز است که در حضور هیئت داوران از رساله خود دفاع کند.

این آیین‌نامه در مورد بیان نحوه دفاع از رساله دکتری و شرایط آن و این که چه کسی نویسنده مسئول چه کسی باشد، سکوت کرده است و این سکوت به معنای جوازی برای نویسنده مسئول تلقی کردن استاد راهنما نیست.

با توجه به ماده ۳ قانون حمایت از حقوق مولفان و مصنفان و هنرمندان، مقاله علمی مستخرج از رساله، اثر حقوقی مستقلی است که پدیدآورنده آن دانشجو است و مالک فکری آن هم محسوب می‌شود. بر اساس این ماده قانونی، استاد راهنما صرفا وظیفه نظارت بر آن را به عهده دارد.

الزام دانشجویان به ذکر نام یکی از اعضای تیم راهنمایی رساله به عنوان نویسنده مسئول در مقالات علمی-پژوهشی مستخرج از رساله از وجاهت قانونی ندارد.

به همین دلیل، دیوان عدالت اداری ماده ۲ مصوب یکم بهمن‌ماه ۱۳۹۹ دانشگاه شهید بهشتی با موضوع دستورالعمل اعلام کفایت دستاوردهای پژوهشی دانشجویان دکتری که متضمن تعیین یکی از اعضای تیم رساله به عنوان نویسنده مسئول است، را خارج از حدود اختیارات این دانشگاه دانست و آن را ابطال کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1124303

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • !!! IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۸
      0 0
      دانشگاه شیراز که این تو کتش نمیره که نمیره انگار حکومت خودمختار شده برا خودش!