طب سنتی / آشنایی با خواص شگفت انگیز شبدر شیرین

شبدر شیرین یا یونجه زرد دارای خواص درمانی فراوانی است که برای درمان برخی از بیماری ها از آن استفاده می شود.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، شبدر شیرین گیاهی است دو ساله که دارای گل های زرد رنگ است و عطر آن شبیه یونجه یا وانیل است. این گیاه از خانواده Leguminosae است. این گیاه در سال اول بیشترین انرژی خود را صرف توسعه سیستم ریشه خود می کند. در سال دوم میوه می دهد و  بین ماه های مه و سپتامبر دانه های آن را می سازد.

بیشتر بخوانید:

طب سنتی/ آشنایی با خواص بهارنارنج

گیاه شبدر شیرین خیلی سریع رشد می کند، این گیاه به یونجه زرد نیز معروف است، ارتفاع آن به ۱۲۰ سانتیمتر هم می رسد. گل های این گیاه کوچک و به رنگ زرد هستند. عطر و رایحه این گیاه نیز شبیه یونجه یا وانیل است.

یونجه زرد یا شبدر شیرین در مناطقی مانند آمریکای شمالی ، اروپا ، استرالیا و نواحی معتدل آسیا رشد می کند. شبدر شیرین در سال اول ریشه های خود را توسعه می دهد و از سال دوم میوه می دهد و در بین ماه های مه و سپتامبر دانه های آن تولید شده و سپس از بین می رود. دانه های این گیاه ممکن است تا بیش از سی سال زنده بمانند. 

در اوایل قرن بیستم از این گیاه برای تولید علوفه استفاده می شد و برای تولید خاک کشت می شد. ریشه های این گیاه به تولید نیتروژن در خاک کمک می کند. امروزه از این گیاه در تولید عسل استفاده می شود. این گیاه دارای شهد شیرینی است و زنبور های عسل را به سمت خود جذب می کند. شبدر شیرین به علت اینکه خیلی سریع رشد می کند و گسترش می یابد و زمین های باز یا پر پیچ و خم را می گیرد، در برخی از مناطق کشاورزی ایالات متحده آمریکا به عنوان یک گیاه مزاحم به حساب می آید. 

نحوه کاشت و تکثیر شبدر شیرین

شبدر شیرین از طریق کاشت بذر تکثیر می شود. برای این منظور باید بذر ها را به صورت دستی یا مکانیکی در زمینی که برای کشت آماده کرده اید و آن را صاف کرده اید بکارید و آبیاری کنید. سطح خاک باید تا زمانی که گیاه شروع به جوانه زدن می کند مرطوب نگه داشته شود. بعد از یک تا دو هفته پس از کاشت ، بذر ها جوانه می زنند و شروع به رشد می کنند. این گیاه دارای رشد سریعی است.

بذرهای این گیاه باید در عمق نیم سانتی متری کاشت شوند. شبدر شیرین یا یونجه زرد در خاک های آهکی رشد بهتری دارد و تقریبا در انواع خاک های سبک و سنگین رشد می کند. این گیاه به آب و هوا چندان حساس نیست و تقریبا تحمل سرما و گرما را دارد. نیاز به آبیاری متوسط دارد و از گیاهانی است که عاشق نور آفتاب است و برای رشد به آفتاب کامل نیاز دارد. این گیاه در فصل بهار و تابستان شروع به گل دهی می کند.

خواص درمانی گیاه شبدر شیرین

این گیاه دارای خواص درمانی بی نظیری است و در تولید داروهای گیاهی مورد استفاده قرار می گیرد. گل های این گیاه حاوی اسید کومارینیک است که از آن برای تولید داروهای گیاهی استفاده می شود. از شاخه ها و گل و برگ این گیاه برای تولید دارو استفاده می شود.

ضد التهاب

کومارینیک یک ماده فعال در دارو های ضد انعقاد خون است. شبدر شیرین به علت دارا بودن این ماده دارای خاصیت ضد التهابی است و تورم را کاهش داده و جریان و پمپاژ خون را بین قلب و رگ ها افزایش می دهد.

درمان واریس

یکی از خواص درمانی شبدر شیرین ضد التهاب بودن آن است. یکی از خواص شبدر شیرین خاصیت درمان بیماری هایی مانند هموروئید ، ورید واریسی و همچنین بهبود زخم می باشد. برای درمان ورید واریسی با استفاده از این گیاه باید شبدر را خیسانده و یا دم کرد و آن را میل کنید. این گیاه التهاب ورید را درمان کرده و لخته های خون و تراکم غدد لنفاوی را بر طرف می کند. مصرف دم کرده این گیاه به صورت چای می تواند ناراحتی های مربوط به پا را بهبود ببخشد. 

ادرار آور

از دیگر خواص این گیاه خاصیت دیوریتیک یا ادرار آوری است. توجه داشته باشید که گیاه شبدر شیرین یا یونجه زرد را با شبدر قرمز اشتباه نگیرید.

از این گیاه برای تهیه پماد و سایر دارو ها استفاده می شود. از دیگر روش های مصرف این گیاه مصرف آن به صورت خیسانده یا دم کرده می باشد برای این منظور باید یک یا دو قاشق چای خوری از گیاه شبدر شیرین را با مقداری از ساقه های آن مخلوط کرده و به اندازه کافی آب جوش روی آن ها بریزید و بگذارید ده تا پانزده دقیقه دم بکشد. از این دم کرده می تواند به اندازه دو تا سه فنجان در روز استفاده کنید. دم کرده یا خیسانده این گیاه برای درمان رگ های واریسی مفید می باشد.

مضرات و عوارض جانبی گیاه شبدر شیرین

شبدر شیرین یا یونجه زرد اگر چه دارای خواص فراوانی برای درمان برخی از بیماری ها می باشد اما باید توجه داشته باشید که مصرف آن دارای عوارض جانبی و تداخلات دارویی نیز می باشد. مصرف این گیاه دارویی در دوز های بالا برای مدت زمان طولانی باعث ایجاد عوارضی مانند سر درد ، بی حسی و کرختی می شود. 

از دیگر عوارض جانبی مصرف این گیاه بیش از اندازه ، ایجاد آسیب های موقت کبدی است. اما خوشبختانه عوارض جانبی حاصل از مصرف این گیاه با قطع مصرف نا پدید می شود.

تداخل دارویی شبدر شیرین

اگر چه برای این گیاه تداخل دارویی مشخص و قطعی وجود ندارد اما داروهایی که حاوی کومارین یا دارو های رقیق کننده خون مانند آسپرین و دارو های قلبی هستند می تواند تداخل داشته باشد. شبدر شیرین حاوی کومارین است و توصیه می شود افرادی که دارو های بیماری های قلبی و عروقی را مصرف می کنند قبل از مصرف این گیاه با پزشک خود مشورت کنند.

مصرف گیاه شبدر شیرین یا یونجه زرد برای خانم های باردار در طول دوران بارداری توصیه نمی شود و باید از مصرف آن خودداری کنند زیرا این گیاه همان طور که گفته شد حاوی کومارین است و این ماده می تواند باعث نقص در هنگام تولد و خونریزی در جنین شود.

لاغری با شبدر شیرین

شبدر شیرین دارای خواص ضد التهابی است و برای درمان بسیاری از بیماری های التهابی مانند زخم های دستگاه گوارشی مفید است ، به همین دلیل مصرف این گیاه می تواند باعث بهبود و افزایش سلامت دستگاه گوارشی شود و در نتیجه باعث بهبود رژیم غذایی شود. بسیاری از افراد به دلیل ابتلا به بیماری های گوارشی نمی توانند از یک رژیم غذایی مشخصی پیروی کنند و در نتیجه به کاهش وزن و یا افزایش وزن دچار می شوند. یکی از دلایل مهم در عدم تناسب اندام، نداشتن یک رژیم غذایی مناسب و اصولی است. همچنین عدم تحرک علاوه بر اینکه باعث بروز چاقی و دیابت نوع دوم می شود، در کاهش وزن و عدم استفاده بدن از مواد مغذی نیز تاثیر گذار است.

منبع: بیتوته

انتهای پیام/

کد خبر: 1124991

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =