ریشه بی‌تفاوتی سیاسی جوانان ایرانی، نداشتن سهم در قدرت است

جامعه‌شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد معتقد است که ریشه بی‌تفاوتی سیاسی جوانان امروز در ایران این است که با وجود مشارکت؛ اما نتوانستند سهمی در قدرت سیاسی داشته باشند. به طوری که امروز کهن‌سالان تعیین‌کننده هستی و نیستی جامعه هستند.

کرامت الله راسخ عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با بیان این که فضای مجازی، امکان بسیج جوانان به شکلی که دو دهه پیش ممکن بود را خیلی ضعیف کرده است، اظهار کرد: البته این وضعیت در کشورهای مختلف، متفاوت است. برای مثال جوانان ایرانی در مقایسه با جوانان عراقی یا یمنی، کمتر تحت تأثیر جامعه‌پذیری با برنامه قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به این که کشورهایی مانند عراق یا یمن در زمینه مناسبات اجتماعی-سیاسی توسعه‌نیافته‌تر از ایران هستند، افزود: چون این کشورها، تجربه ۴۰ سال مشارکت سیاسی جوانان در ایران را ندارند، اگرچه مشارکت سیاسی جوانان در ایران هم کامل نبوده است و نواقصی داشته است.

این جامعه‌شناس با تصریح بر این که امکان جامعه‌پذیری سیاسی جوانان با محتوای مرامی تقریباً از بین رفته است، گفت: اگرچه ممکن است در جوامع خاورمیانه‌ای هنوز استقبال جوانان از جریان‌های مرامی به مراتب بیشتر از جوانان ساکن در جوامع باز غربی باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد با تاکید بر این که هدف نهایی جامعه‌پذیری سیاسی آماده کردن افراد برای مشارکت سیاسی در جریانی خاص یا در اداره امور مملکت است، یادآور شد: جوانان ایرانی در چند دهه گذشته به شکل‌های گوناگون در سیاست مشارکت داشتند، از مشارکت در جبهه‌های جنگ در آغاز انقلاب گرفته تا شرکت پرشور در انتخابات گوناگون به خصوص انتخابات ریاست جمهوری.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ریشه بی‌تفاوتی سیاسی جوانان امروز در ایران این است که با وجود مشارکت؛ اما نتوانستند سهمی در قدرت سیاسی داشته باشند. به طوری که امروز کهن‌سالان تعیین‌کننده هستی و نیستی جامعه هستند.

تحولات تکنولوژی، شکاف نسلی عمیقی ایجاد کرده‌اند

راسخ با بیان این که تحولات تکنولوژیکی که در چند دهه گذشته اتفاق افتاده، در تاریخ بشر بی‌نظیر است، افزود: این تحولات نه ‌فقط تفاوت نسلی که امری طبیعی است را تشدید کرده، بلکه سبب شکاف نسلی عمیقی شده است. به طوری که کسی که دو نسل قبل زندگی می‌کرده به فردی که هزار سال قبل زندگی می‌کرده نزدیک‌تر است تا با نوه و نبیره خود.

کسی که دو نسل قبل زندگی می‌کرده به فردی که هزار سال قبل زندگی می‌کرده نزدیک‌تر است تا با نوه و نبیره خود.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد با تصریح بر این که کهن‌سالان در جوامع سنتی جایگاه و مقام خاصی دارند و نمی‌خواهند وضعیت جدید دنیا را درک کنند، گفت: این موضوع سبب فاصله گرفتن جوانانی می‌شود که نمی‌توانند تغییر زمان و شرایط را برای کهن‌سالان تفهیم کنند.

گفتنی است؛ مفهوم جامعه‌پذیری را برای نخستین بار گئورگ زیمل به کار برد. این مفهوم که به آلمانی Vergesellschatung به معنای «جامعه‌ای شدن» است، سپس از سوی جورج هورتون کولی و تالکوت پارسونز به انگلیسی «socialization» نامیده شده و ایرانیان آن را به فارسی «جامعه‌پذیری» ترجمه کردند. مفهوم جامعه‌پذیری، امروز با تعبیر کلی فرایند آشنایی با ارزش‌ها و هنجارهای اجتماعی تعریف می‌شود. بنابراین جامعه‌پذیری سیاسی تعریف می‌شود به فرآیند آشنایی با ارزش‌ها و هنجاری سیاسی در مکان مشخص مثلاً کشوری معین مانند ایران.

انتهای پیام/

کد خبر: 1126055

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =