تایید کفایت دستاورد علمی دانشجویان از سوی معاونت پژوهشی دانشگاه قانونی نیست

بر اساس حکم دیوان عدالت اداری، تایید شرایط کفایت دستاوردهای علمی دانشجویان از سوی معاونت پژوهشی دانشگاه قانونی نیست و تایید استاد یا استادان راهنما کفایت می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دیوان عدالت اداری حکم به ابطال مصوبه الزام تایید معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی برای کسب شرایط کفایت دستاوردهای علمی دانشجویان دکتری داد.

چندی پیش دانشگاه شهید بهشتی در مصوبه‌ای شورای دانشکده یا پژوهشکده و همچنین معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه را به عنوان مرجع احراز کفایت علمی رساله، تعیین کرد. این مصوبه به شکایت دانشجویی در دیوان عدالت اداری مطرح و بررسی شد.

در شکایت این دانشجو آمده است که طبق اشاره صریح ماده ۱۹ «آیین‌نامه آموزشی دوره دکتری تخصصی ph.D» مصوب ۲۴ بهمن ماه ۱۳۹۴ شورای عالی برنامه‌ریزی آموزشی، مرجع تشخیص کفایت دستاوردهای علمی و چاپ یک مقاله علمی علمی-پژوهشی مستخرج از رساله، صرفا استاد یا استادان راهنمای دانشجوست و دانشگاه تنها مجاز است که در حدود موارد گفته شده، شرایط انجام این اقدام توسط استادان راهنما را مشخص کند. معاونت پژوهشی دانشگاه هم مجوز خواهد داشت مازاد بر شرایط قانونی هم شرایطی مانند نوع مجله علمی پژوهشی و ترتیب اسامی نویسندگان را ممیزی کند. 

در رای دیوان آمده است که تعیین ضوابط، معیارها و استانداردهای علمی موسسات آموزش عالی و تحقیقاتی، یکی از ماموریت‌های اصلی و در حدود اختیارات وزارت علوم است. در این راستا و بر اساس مصوبه شورای عالی برنامه‌ریزی آموزشی در تاریخ ۳۰ دی‌ماه ۱۳۹۶، دانشجو پس از تدوین رساله و مشروط بر تایید استاد یا استادان راهنما از حداقل کفایت دستاوردهای علمی (چاپ یک مقاله علمی-پژوهشی معتبر و مستخرج از رساله یا ثبت پتنت خارجی)، مجاز است در حضور هیئت داوران از رساله خود دفاع کند.

معاونت پژوهشی اختیاری مبنی بر لزوم تایید کفایت دستاوردهای علمی و پژوهشی دانشجویان در رساله دکتری ندارد.

همچنین بر اساس وظایفی که برای معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه‌ها در آیین‌نامه جامع مدیریت دانشگاه‌ها مصوب ۱۰ اسفندماه ۱۳۸۹ در شورای عالی انقلاب فرهنگی، آمده است، معاونت پژوهشی اختیاری مبنی بر لزوم تایید کفایت دستاوردهای علمی و پژوهشی دانشجویان در رساله دکتری ندارد.

این آیین‌نامه هیچ حکمی مبنی بر اعطای صلاحیت به معاونت پژوهشی و فناوری از سوی شورای دانشگاه در رابطه با تعیین محدوده شاخص‌های کفایت دستاوردهای پژوهشی دانشجویان دکتری  در نگارش رساله ندارد.

به همین دلیل، دستورالعمل اعلام کفایت دستاوردهای پژوهشی دانشجویان دکتری مصوب یکم بهمن ماه ۱۳۹۹ شورای دانشگاه شهید بهشتی که تایید معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه را از شرایط کسب کفایت دستاوردهای علمی اعلام کرده، خلاف قانون و خارج از حدود اختیار است و ابطال می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1132415

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =