تاخیر در پرداخت کار دانشجویی دانشجویان/ وزارت علوم ردیف بودجه‌ای برای پرداخت حق‌الزحمه دانشجویان در نظر بگیرد

دبیر شورای صنفی دانشگاه خوارزمی ضمن گلایه از تاخیر در پرداخت هزینه کار دانشجویی، از وزارت علوم خواست ساز و کار مشخص و ردیف بودجه‌ای را برای پرداخت هزینه کار دانشجویی در نظر بگیرد.

حمید بیرانوند در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز  درباره تاخیر در پرداخت هزینه کار دانشجویی در دانشگاه خوارزمی اظهار کرد: پرداخت کار دانشجویی در طول سالیان گذشته و دربرخی موارد با تاخیر همراه بوده است و این تاخیر تنها شامل حال دانشگاه خوارزمی نمی‌شود و دانشجویان سایر دانشگاه‌ها نیز با این مشکل مواجه هستند. به دلیل شیوع ویروس کرونا حجم کار دانشجویی کاهش پیدا کرد، اما برخی از این امور به قوت خود باقی مانده است و دانشجویان از راه دور نسبت به انجام آن مشغول بودند.

وی ادامه داد: هزینه کار دانشجویی از بودجه خود دانشگاه تامین می‌شود و بین دانشجویان بخش‌های مختلف تقسیم می‌شود. مبلغ کار دانشجویی مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری متفاوت است. به عنوان مثال حداکثر ۱۲۰ ساعت برای سرپرستان خوابگاه‌های دانشجویی تعریف شده اما حدودا ۷۰ تا ۸۰ ساعت لحاظ می‌شود. یک دانشجویی کارشناسی که به عنوان سرپرست خوابگاه فعال است مبلغی حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان دریافت می‌کند. البته این هزینه بسته به ساعت کاری دانشجویان دارد و میزان ساعت کاری دانشجویان توسط کارشناسان تعیین خواهد شد.

دبیر شورای صنفی دانشگاه خوارزمی گفت: مبلغ کار دانشجویی برای دانشویانی که در بخش‌های آموزشی فعال هستند بیشتر است و ممکن است یک دانشجوی دکتری ۵۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان در طول ۲ ماه برای کار دانشجویی دریافت کند.  اخیرا پرداخت هزینه کار دانشجویی دانشگاه خوارزمی با تاخیر انجام شد، همچنین میزان آن نیز بسیار کم بود. متاسفانه هزینه کار دانشجویی متناسب با تورم افزایش پیدا نکرده است و پرداخت آن بر اساس آیین‌نامه‌ چند سال گذشته انجام می‌شود.

وی افزود: دانشجویان دانشگاه خوارزمی از تاخیر در پرداخت و مبلغ کم کار دانشجویی گلایه داشتند، شوراهای صنفی دانشگاه خوارزمی این موضوع را با مسئولان مربوطه مطرح کرد و خواهان افزایش مبلغ کار دانشجویی شد. بنا بر اعلام مسئولان، از آنجایی که پرداخت این هزینه از بودجه دانشگاه صورت می‌گیرد و دانشگاه ردیف بودجه‌ای برای این امر از وزارت علوم دریافت نمی‌کند، ممکن است این مبلغ در مقطعی زیاد و در مقطع زمانی دیگر کمتر پرداخت شود.

بیرانوند خاطرنشان کرد: دانشجویان با انجام کار دانشجویی وارد فضای کار می‌شوند و مهارت فرا می‌گیرند. به عنوان مثال دانشجویان در آینده می‌خواهند در سازمان‌ها و ادارات مختلف مشغول به کار شوند. زمانی که اعتبار کار دانشجویی افزایش پیدا کند و وزارت علوم به آن توجه ویژه‌تری را داشته باشد، انگیزه دانشجویان نیز افزایش پیدا می‌کند و با جدیت بیشتری امور را دنبال می‌کنند. از طرفی نیازی به نیروی اضافه در دانشگاه‌ها وجود ندارد. 

وی بیان کرد: شورای صنفی دانشگاه خوارزمی از وزارت علوم انتظار دارد ردیف بودجه‌ای برای این امر در نظر بگیرد تا دانشگاه‌ها بهانه‌ای برای پرداخت کم هزینه کار دانشجویی یا تاخیر در پرداخت آن را نداشته باشند. وزارت علوم باید ساز و کار مشخص برای پرداخت هزینه کار دانشجویی در نظر بگیرد. به عنوان مثال دانشجویان سال بالایی که تجربه کار دانشجویی را دارند می‌توانند امور یک کارمند دانشگاه را نیز انجام دهند، در این صورت ضرورتی وجود ندارد که افراد مختلفی را به عنوان کارمند در دانشگاه استخدام کرد، بلکه می‌توان ازخود دانشجویان استفاده کرد و با پرداخت حقوق کمتر، به وی مهارت را یاد داد. در چنین شرایطی این دانشجو پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه، به دلیل آنکه تنها فضای تئوری را تجربه کرده، در جامعه با مشکل مواجه نخواهد شد.

دبیر شورای صنفی دانشگاه خوارزمی گفت: زمانی که دانشجو وارد فضای کار می‌شود، تفکر آرمانی را کنار می‌گذارد و در می‌یابد ممکن است برای یک کارمند نیز درگیری وجود داشته باشد و این فضا را درک می‌کند.کار دانشجویی طی چند سال گذشته در دانشگاه خوارزمی در بخش‌های مختلف لحاظ شده است، این امکان وجود دارد که یک دانشگاه تنها برای یک یا دو بخش کار دانشجویی تعریف کند و هزینه بالایی را به ازای آن بپردازد. دانشجویان دانشگاه خوارزمی در سایت، خوابگاه، اداری، تربیت بدنی و غیره به انجام کار دانشجویی مشغول هستند. اما تاخیر در پرداخت و کم‌تر رد شدن ساعت کاری دانشجویان گلایه برخی از دانشجویان را در پی داشته است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1133550

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =