گودال‌های بزرگ رها شده در تهران / خطر وقوع زمین لغزه پایتخت را تهدید می‌کند

گودبرداری‌های بسیار بزرگ و رها شده‌ای در تهران وجود دارند که خطرات خاص خود را دارند و به دلایل مختلف اعم از مشکلات مالی و بحث مجوز رها شده‌اند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، در گوشه گوشه تهران می‌توان گودبرداری‌های بزرگی را  دید که برخی از آن‌ها سال‌هاست که رها شده‌اند و با اینکه در ظاهر آرام و بی‌ضرر هستند اما می‌توانند جان اهالی منطقه را تهدید کنند. شاید همین ظاهر آرام و گول زننده هم باعث شده که مردم هم چندان مطالبه‌ای درباره تعیین تکلیف این فضاهای بزرگ و خالی مانده نداشته باشند. هر کدام از این گودها داستانی دارند و بیشترشان هم حاصل پروژه‌های روی زمین مانده نهادهای دولتی یا شرکت‌های بزرگ خصوصی هستند که به دلیل مشکلات مالی، موانع قانونی و دلایل دیگر رها شده‌اند.

بیشتر بخوانید

بزرگ‌ترین متروکه‌های تهران / چرا رسیدگی به بناهای قدیمی و رها شده در اولویت‌ شهرداری نیست؟

متروکه‌ها تهران را تهدید می‌کنند / بلاتکلیفی ۳۰۰ ساختمان فاقد کدهای آتش‌نشانی

گود برج میلاد

گودال‌های بزرگ رها شده در تهران / خطر وقوع زمین لغزه پایتخت را تهدید می‌کند

یکی از گودای بزرگ و معروف تهران گودی است که در مجاورت برج میلاد قرار دارد. بعد از افتتاح فاز اول برج میلاد در سال ۱۳۸۷ قرار شد برج دو قلویی در کنار آن ساخته شود، اما این موضوع به دلیل نبود ظرفیت در این مجموعه منتفی شد، سپس مسئولان تصمیم گرفتند در کنار برج میلاد مجموعه تجارت جهانی و هتل ساخته شود، گودبرداری انجام شد و حتی برای طراحی این پروژه هم مسابقه ای برگزار و طرح « زها حدید» انتخاب شد اما کار به دلیل مشکلات بین نهادها متوقف شد و سال‌ها این گود پرخطر بلاتکلیف ماند. آن زمان  اعلام شد که این طرح ۵۵ طبقه از کف اتوبان و ۴۵ طبقه از سفره برج میلاد –کف برج- ارتفاع داشته و این ارتفاع ممکن است مشاهده برج میلاد از فاصله نزدیک را مخدوش کند.

بهار سال ۹۲ بود که اعضای شورای شهر سوم به گودبرداری اطراف برج میلاد اعتراض کردند و این سازه‌های جدید را سبب تخریب نمای بصری برج میلاد دانستند.

مهدی علیپور، معاون عمرانی شرکت برج میلاد درباره این تاریخچه این گود می‌گوید :‌از سال ۹۲ ماجراهای این گود شروع شد و قرارداد این پروژه به صورت مشارکتی بسته شد. ۴۹ و نیم درصد عایدی شهرداری تهران و ۵۰ و نیم درصد عایدی بنیاد تعاون ناجا در این پروژه مشارکتی بود اما به دلیل تغییرات زیادی که در طراحی و میزان سرمایه‌گذاری و در نهایت دستور خارج شدن نهادهای نظامی از بخش‌های اقتصادی داده شد. این پروژه به سرانجام نرسید تا این که چند ماه پیش کاملا منتفی شد و زمین آن به شهرداری تهران تعلق گرفت. همچنین بر اساس مصوبه شورای عالی شهرسازی برای این اراضی، کاربری‌هایی تعریف شده که باید قرارداد سرمایه‌گذاری آن بسته شود. با توجه به این مصوبه، به نظر می‌آید طرح فروش این اراضی منتفی است و این پروژه بخشی از درآمدهای پایدار شهری محسوب می‌شود.

شکرالله بنار مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران سال گذشته از واگذاری پروژه گود میلاد از سوی کمیسیون ماده پنج به بانک شهر خبر داد. از اعلام این خبر نزدیک به یک سال می‌گذرد و گود برج میلاد همچنان در برابر بارش‌ها رها شده است.

گود بابک زنجانی

گودال‌های بزرگ رها شده در تهران / خطر وقوع زمین لغزه پایتخت را تهدید می‌کند

بابک رضوی زنجانی بازرگان و سرمایه‌دار، موسس گروه سورینت و صاحب بزرگترین شرکت خوشه‌ای ایرانی بود که در تاریخ ۹ دی ۱۳۹۲ توسط دادستانی کل کشور به اتهام اخلال در نظام اقتصادی بازداشت شد. پروژه بزرگ تجاری اداری خیابان ایران‌زمین واقع در شهرک غرب تهران، متعلق به هلدینگ سورینت به مدیریت زنجانی بود که سال  ۹۲، به دلیل نشست زمین و تخریب قسمتی از پروژه و آسیب جدی به خیابان‌ها و ساختمان‌های اطراف متوقف شد. این حادثه به دلیل گود برداری غیراصولی و بیش از حد این پروژه روی داد.۲۵ آذر ۹۲ مجوز برج ۲۷ طبقهٔ ایران‌زمین با ۳۱۴۰۰۰ متر زیربنا توسط شورای عالی معماری و شهرسازی ابطال و پس از بازداشت زنجانی پروژه به حال خود رها شده‌است. گودی که برای احداث این برج حفر شده بود یکی از گودهای معروف تهران است که با نام گود بابک زنجانی شناخته می‌شود.

مهدی صالحی شهردار منطقه دو بهمن سال گذشته در مورد این گفته که گود" ایران زمین" که به گود "بابک زنجانی" معروف شده در حال حاضر طبق اسناد تحویل وزارت نفت است که اخطارهایی نیز به ما داده شده تا نسبت به تعیین تکلیف گود اقدام کنیم اما نکته قابل توجه این است که تا این لحظه گزارش فنی دال بر خطرناک بودن گود نداشتیم. گود رها شده یعنی عملیات عمرانی در آن انجام نمی شود و باید تعیین تکلیف شود. گود" ایران زمین" صاحب مشخصی دارد و می بایستی این وزارتخانه نسبت به تکمیل ساخت و ساز در گود اقدام کند.

گود مرزداران

گودال‌های بزرگ رها شده در تهران / خطر وقوع زمین لغزه پایتخت را تهدید می‌کند

دیگر گود پرخطر تهران مربوط به منطقه مرزداران معروف به گود خلعتبری است؛ پیشتر محمد سالاری  رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران درباره آن گفته بود: عملیات ساختمانی این ملک از سال ۹۳ آغاز، گودبرداری به عمق ۳۵ متر انجام و سازه نگهبان نیز به صورت موقتی اجرا شده بود اما در سال ۹۴ عملیات ساختمانی متوقف و این گود رها شد؛ اگر گود ریزش کند جان و مال دستکم ۱۵۰ خانوار در معرض تهدید است. سر انجام در سال گذشته سقف‌هایی برای این گود زده شد.

گودهای متعلق به ستاد اجرایی فرمان امام

شهردار منطقه دو از وجود ۲۰ گود در این منطقه خبر داده و گفته بود: گودی در خیابان حافظی روبروی سازمان آب و متعلق به ستاد اجرایی فرمان امام (ره) وجود دارد که پیگیری در خصوص اخذ دستور قضایی برای ایمن سازی و یا پرکردن گود مذکور به نتیجه رسید و ایمن سازی شد؛ علاوه بر این در بلوار فرحزادی نبش دادمان نیز گود رها شده‌ای متعلق به ستاد اجرایی فرمان امام (ره) است که جلسه‌ای با نماینده ستاد اجرایی برای تعیین تکلیف گود تشکیل و مقرر شده بود تا ذینفع در اسرع وقت نسبت به پایدار سازی گود و اجرای فونداسیون اقدام کند. ضمن اینکه شهرداری ناحیه ۸ اخذ دستور قضایی جهت ایمن سازی گود را پیگیری کرد و گود ایمن سازی شد.

شهردار منطقه دو خاطرنشان کرد: علاوه بر این ۵ گود، گودی در خیابان بهزاد وجود دارد که باید نسبت به ایمن سازی آن اقدام شود؛ از آنجایی که این گود خاص است برای روش ایمن سازی آن در حال مطالعه هستیم چرا که نمی‌توان از روش پر کردن آن را ایمن سازی کرد؛ در واقع این گود به دلیل شرایط متفاوت باید از روش‌های دیگر ایمن سازی شود که در حال برنامه ریزی برای ایمن سازی آن هستیم.

ضلع شمالی بلوار کشاورز تهران هم دارای سه گود است. گود کنار بیمارستان ساسان، گود کنار سازمان زیباسازی شهرداری تهران و گود کنار خیابان حجاب و پارک لاله، گود کنار سازمان زیبا سازی در حال تبدیل به پارکینگ و مجتمع تجاری است اما خبری از سامان دهی دو گود دیگر نیست.

۲۷ خرداد ماه ۱۴۰۰ محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی دوره پنجم آماری از تعداد گودهای خطرناک تهران ارائه کرد. او در این باره گفت: حدود ۳۷۵ گود پرخطر در تهران وجود دارد که تعداد قابل توجهی از آن‌ها از حالت خطر خارج شدند، ما نگران بودیم که وجود این گودها به مردم خسارت و آسیب وارد کند به خاطر همین شهرداری مناطق ۲۲ گانه تهران را ملزم کردیم تا اخطارهای قانونی را به گودهای پرخطر بدهند. افرادی که به اخطارهای ما توجه نکردند باید این موضوع را در دستور کار خود قرار بدهند و این گودها را در اسرع وقت پر کنند.

خطر اشباع شدن آب در گودهای بزرگ تهران

فریبرز ناطقی‌الهی زلزله‌شناس و استاد مهندسی سازه و بنیانگذار مدیریت بحران در ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درباره خطرات گودهای رها شده برای تهرانی‌ها گفت: درباره خطرات ناشی از گودبرداری‌های بزرگ رهاشده در تهران گفت: گودبرداری‌های بسیار بزرگ و رها شده‌ای در تهران وجود دارند که آن‌ها هم خطرات خاص خود را دارند. گودها به اشباع شدن آب در شرایط بارندگی بسیار حساس هستند اما متاسفانه در تهران برای پروژه‌های بزرگ گودبرداری‌های عظیم انجام شده اما به دلایل مختلف اعم از مشکلات مالی و بحث مجوز رها شده‌اند.

او اضافه کرد: اگر در بارندگی‌های متعدد شرایط اشباع برایشان به وجود آید مانند یک زمین لغزه حرکت خواهند کرد و تمام ساختمان‌های کناری را هم با خود خواهند برد. نظیر این گودها را در شهرک غرب، کنار برج میلاد و مناطق دیگر شهر داریم. این‌ها چیزهایی نیست که ما برای اولین‌بار شنیده باشیم بلکه در دنیا اتفاق افتاده است.

شن‌ چاله‌ها و خطر فرونشست

از موضوع گوهای رها شده که بگذریم به ماجرای شن چاله‌های منطقه ۱۸ می‌رسیم. معادن شن و ماسه با برداشت بی‌رویه از محیط زیست گودال‌های خطرناکی ایجاد کرده‌اند که جان اهالی محل را تهدید می‌کند.

حمیدرضا صارمی معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران با تأکید بر ضرورت پایدارسازی دیواره شن چاله ها، بیان کرد: از آنجایی که برداشت قانونی از شن چاله ها، صرفاً تا عمق ۳۰ متر، مجاز است و مالکین بخش اعظمی از این شن چاله ها اقدام به برداشت بعضاً تا عمق ۱۲۰ متر کرده اند و این اقدام موجب تشدید خطر فرونشست و وقوع سیلاب های فصلی شده است، هزینه پایدارسازی دیواره ها بر عهده مالکان و بهره برداران قرار دارد.

معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران اضافه کرد: همچنین اگر مالکین اراضی که مطابق با قانون به توسعه شهر پیوسته اند، خواستار بارگذاری باشند، می بایست در چارچوب قانونی شهرداری اقدام کنند.

او با اشاره به حادثه وقوع سیلاب رودخانه کن در سال ۹۳، گفت: از سال ۹۴ شهرداری تهران، مطالعات طرح پایدارسازی گودهای در معرض خطر را به سرانجام رسانده است. شن چاله ها، دیواره های مختلفی را در بر می گیرند که در نواحی مختلف دارای عمق های متفاوت هستند و اکنون رها شده و شرایط نابسامانی دارند که در این خصوص نیز مقرر شد، پایدارسازی شن چاله ها با تجمیع رویکردهای سازمان محیط زیست، سازمان صنایع ملی و تمامی ذینفعان و نهادهای مرتبط و با مدیریت و راهبری شهرداری منطقه ۱۸ عملیاتی شود.

به گزارش ایسکانیوز، این‌ها فقط مواردی از گودهای بزرگ و خطرناک رها شده در تهران بودند که بی‌توجهی به آن‌ها می‌تواند مشکلات جبران ناپذیری را به وجود آورد. دادستان تهران چند روز پیش قول مساعد داد که به موضوع ساختمان‌های بزرگ و متروکه و گودهای رها شده ورود کند و باید دید که قول آقای دادستان به مرحله عملیاتی شدن و رفع خطر از تهران می‌رسد یا شبیه به وعده‌های دیگر خاک می‌خورد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1138352

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
      0 0
      اینا یه دهرو بیهوشی نداشتن که به پلنگ بزنن تا حیوون بیچاره رو نکشن اونوقت میخواید حوایشون به مردم باشه زهی خیال باطل
    • فرهاد مصباح ایراندوست IR ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
      0 0
      با سلام و عرض ادب و احترام جناب پرفسور فرموده بودید دادستان تهران چند روز پیش قول مساعد داد که به موضوع ساختمان‌های بزرگ و متروکه و گودهای رها شده ورود کند باید خدمتتان عرض کنم هزار وعده خوبان یکی وفا نکند