تشکل‌های دانشجویی در هفته‌ای که گذشت/ از درخواست برخورد با متخلفان حادثه متروپل تا بررسی موانع صنعت خودروسازی

«پایان همکاری با آژانس، برگزاری کاروان پیاده‌رویی دانشجویی، بررسی عوامل عقب‌ماندگی صنعت خودرو» از جمله مهم‍ترین اخبار تشکل‌های دانشجویی در هفته دوم خردادماه ۱۴۰۱ است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، تشکل‌های دانشجویی در هفته‌ای که گذشت عمده فعالیت و تمرکز خود را معطوف به مسائل مرتبط با مجازات عاملان حادثه دلخراش متروپل کرده بودند. به عنوان مثال 400 دفتر بسیج دانشجویی دانشگاه‌های کشور به مجازات نشدن عاملان وقوع حادثه متروپل واکنش نشان داده و نامه‌ای خطاب به حجت الاسلام محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه در این باره نوشتند.

از جمله دیگر عناوین مهم حوزه تشکل‌های دانشگاهی می‌توان به « آزادی زندانیان جرائم غیر عمد توسط دانشجویان جهادی، برگزاری مراسم یابود شهید احسان قدبیگی، درخواست رسیدگی به حادثه عاملان حادثه متروپل و انتقاد به سیاست‌های هتاکانه مسئولان برگزار کننده جشواره کن» و غیره اشاره کرد. ایسکانیوز در گزارش زیر مهمترین و گزیده‌های اخبار تشکل‌های دانشجویی را در هفته‌ سوم خرداد آورده شده است: 

ایران باید به همکاری با آژانس پایان دهد

اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی درباره نشست شورای حکام و طرح قطعنامه علیه پرونده هسته‌ای ایران با صدور بیانیه‌ای خواستار قطع همکاری ایران با آژانس انرژی اتمی شد.

در بخشی از این بیانیه عنوان شده است که تردیدی در این نیست که آمریکا و کشورهای اروپایی، در صدد صدور قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل علیه برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران هستند و قطعنامه شورای حکام زمینه‌ساز این اقدام است؛ اما همکاری ایران با آژانس، نه تنها جلوی این فرایند را نگرفته بلکه چرخه‌ عمل خصمانه‌ آژانس را تکمیل کرده است و نشان دهنده‌ این است که آژانس بازیچه‌ صهیونیسم جهانی، و نظام سلطه است.

در این بیانیه با اشاره به فرسایشی شدن مذاکرات هسته‌ای تصریح شده است: متاسفانه با گذشت نزدیک به یک سال از عمر دولت سیزدهم، شاهد عدم استفاده مناسب از تجربه تاریخی پرونده هسته‌ای ایران هستیم و صرفا سخن از پاسخ قاطع در برابر این این اقدامات گفته می‌شود.

دانشجویان در این بیانیه تاکید کردند: از مسئولان انتظار می‌رود هنگامی که به سیاسی‌کاری‌ها و ابزار دست دشمنان شدن آژانس واقف هستند، عکس‌العمل مناسبی نشان دهند و سیاست شکست خورده‌ی اعتمادسازی را تغییر دهند. به جای آن بی اعتباری این سازمان را در عرصه داخلی و بین الملل، به خوبی نشان داده شود. مسدود کردن به جای محدود کردن دسترسی‌های آژانس از طرق مختلف، می‌تواند کمترین و فوری‌ترین پاسخ ایران باشد و نشان دهد که پاسخ قاطع ایران در حد حرف باقی نخواهد ماند.

نامه 400 دفتنر بسیج دانشجویی برای برخورد با متخلفان حادثه متروپل

دفاتر بسیج دانشجویی در ۴۰۰ دانشگاه کشور در نامه‌ای از حجت الاسلام محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه خواستند تا براساس قانون و با توجه به تأکید رهبر معظم انقلاب، در اسرع وقت با تمامی مسئولان دولتی و غیردولتی که مستقیم یا غیرمستقیم با  نظارت نکردن خود، منجر به رقم خوردن حادثه تلخ متروپل شدند، برخورد قضائی صورت گیرد.

در این نامه بیان شده است که با بررسی‌های انجام شده طبق آیین نامه و اهداف و وظایف مسئولان، سازمان‌های دولتی مانند شهرداری آبادان، اعضای اصلی کمیسیون ماده 100، اداره کل راه و شهرسازی استان خوزستان، مدیران دولتی وقت من جمله استانداری و فرماندار وقت آبادان، شورای شهر آبادان، دادستان وقت شهرستان آبادان عباس احمد اخوندی، وزیر وقت راه و شهرسازی در این حادثه دخیل بودند.

دانشجویان در این نامه خاطرنشان کردند که با توجه به اینکه برخورد قضائی با مقصرین این حادثه تبدیل به یک مطالبه عمومی بین مردم علی الخصوص مردم داغدار شهر آبادان شده است، بنا بر ماده 352 قانون آیین دادرسی کیفری از جنابعالی درخواست برگزاری دادگاه علنی برای رسیدگی به این حادثه را داریم.

پیاده روی کاروان دانشجویی از دانشگاه تهران تا حرم مطهر بنیانگذار کبیر انقلاب

کاروان دانشجویان دانشگاه‌های تهران بزرگ و استان‌های همجوار به مناسبت سالروز ارتحال بنیانگذار کبیر انقلاب مسیر دانشگاه تهران تا حرم مطهر امام خمینی (ره) را پای پیاه طی کردند.

این کاروان پیاده روی برای نخستین بار و بنابر رسالت ذاتی بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران بزرگ در جهت صیانت و گسترش معارف انقلاب اسلامی با عنوان دانشجویان مکتب امام ره و شعار نحن ابنا الخمینی دانشگاه تهران تا حرم مطهر امام خمینی (ره) برگزار شد.

سهام چرخه‌ای که مانند اختاپوس به جان خودروسازی افتاده است/ خودرو سازان فقط نیم درصد از بودجه را به توسعه اختصاص می‌دهند

نشست بررسی تخصصی، چالش‌ها و موانع علل عقب ماندگی صنعت خودرو در ایران با حضور رضا موسایی، دبیر مطالعات راهبردی رونق تولید دانشگاه امام صادق (ع) و میلاد بیگی، کارشناسی سیاستگذاری صنعتی، مدیر گروه صنعت اندیشیده سیاستگذاری امیرکبیر و کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس  و به همت انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

موسایی به خلاهای کارکردی خودروسازی در کشور اشاره کرد و گفت: شما امروز در فضای مجازی می بینید که میگویند چرا خودروسازی‌ها را تعطیل نمی کنند و با واردات خودرو را وارد کنیم. من یک بررسی انجام دادم ما حدود سالیانه یک میلیون و پانصد دستگاه خودرو احتیاج داریم.

همچنین  بیگی  نیز با بیان اینکه عدم تغییر در صنعت خودروسازی چیزی ورای فرد مدیر است و در واقع یک نظام انگیزشی قویتری وجود دارد که دارد مسئله را به این شکل برای ما صورت بندی می‌کند.

وی اضافه کرد: از زمانی که قانون کلی اصل ۴۴ تصویب شد در ظاهر دولت مجبور شد سهامش را به زیر ۵۰ درصد کاهش دهد؛ ولی اتفاقی که افتاد از دو طریق مجدداً دولت در شرکت‌های خودروسازی بازتولید شد و احتمالا این وضعیت نیز از سهام چرخ‌های یعنی اتفاقی که از سال ۸۹ و پس از واگذاری به تدریج رخ داد تاثیر می‌پذیرد.

اقدام هتاکانه جشنواره کن آزمون دیگری برای سنجش مدعیان حقوق بشر است

اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا در واکنش به فیلم عنکبوت مقدس طی بیانیه‌ای بیان کرد که اقدام هتاکانه مجریان جشنواره سیاست‌زده  «کن» به آزمون دیگری جهت سنجش مدعیان حقوق بشر مبدل شده است.

در این بیانیه تصریح شده است: اقدام هتاکانه مجریان و برگزارکنندگان جشنواره سیاست زده «کن» نه تنها دل شیعیان، مسلمانان و محبین اهل بیت علیهم السلام در گستره جهان را به درد آورده بلکه به آزمون دیگری جهت سنجش مدعیان حقوق بشر مبدل گردیده است. منادیان حقوق بشر، چگونه می‌توانند چشم بر توهین به مقدسات چند صد میلیون مسلمان بربندند و کماکان ادعای تکریم نوع بشر و باورداشت‌های فرهنگی جوامع سر دهند.

این اتحادیه در بخشی از این بیانیه آورده است: حمایت جشنواره «کن» از سازندگان این فیلم موهن را به اشد وجه محکوم کرده و نسبت به نمایش این فیلم در سینماهای اروپا شدیدا هشدار می‌دهد. نمایش چنین فیلمی در سینماهای اروپا، قطعا نقض حقوق فرهنگی مسلمانان و خصوصا شیعیان و محبان اهل بیت پیامبر علیهم السلام بوده و مسئولیت عواقب آن بر عهده دولت‌های اروپائی است.

مراسم بزرگداشت شهید احسان قدبیگی در دانشگاه شریف برگزار شد

مراسم بزرگداشت شهید احسان قدبیگی از شهدای علم و فناوری و اقتدار صنعت دفاعی کشور با حضور سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور، حجت الاسلام سید ضیا الدین آقاجانپور  رئیس سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع،  رسول جلیلی رئیس دانشگاه شریف، جمعی از دانشگاهیان و خانواده شهید در سالن جابر دانشکده شیمی دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

گفتنی است، احسان قدبیگی دانشجوی مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی‌شریف طی سانحه‌ای که در یکی از واحدهای تحقیقاتی وزارت دفاع در منطقه پارچین به وقوع پیوست به شهادت رسید و یکی دیگر از همکاران او دچار جراحت شد.

آزادی 7 زندانی جرائم غیر عمد با تلاش گروه جهادی پزشکی منتظران ظهور

گروه جهادی منتظران ظهور 7 زندانی جرائم غیرعمد را از زندان مرکزی استان گلستان آزاد کردند. همچنین براساس این گزارش، علاوه بر خدمات ذکر شده، این گروه با حضور 4 روزه در مناطق محروم، خدمات درمانی به ارزش 900 میلیون تومان اعم از  ۴۲۵ نفر معاینه دهان و دندان، ۳۰۸ مورد رادیوگرافی تشخیصی، ۱۴۶۱ مورد جراحی دندان، ۳۱۹ مورد ترمیم دندان، ۱۲۹ مورد درمان ریشه، ۱۰۴ جرمگیری فک انجام شد.

گفتنی است، گروه جهادی منتظران ظهور بزرگترین گروه جهادی دنداپزشکی کشور است. این گروه از اساتید و دانشجویان رشته داندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تشکیل شده و تا کنون خدمات درمانی بسیاری در مناطق محروم انجام داده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1143424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =