فقدان آسانسور در دانشگاه؛ مهم‌ترین دغدغه دانشجویان باردار/ مسئولان تنها در حوزه فرزندآوری قانون تصویب می‌کنند

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: مسئولان تنها در حوزه فرزندآوری سیاستگذاری کرده یا قانون تصویب می‌کنند اما هیچ تسهیلاتی برای خانم‌ها به ویژه جوانان و دانشجویان ارائه نمی‌دهند. تا زمانیکه تسهیلات لازم در این زمینه فراهم نشود، این سیاست‌ها نیز قابلیت اجرایی شدن ندارد.

معصومه ذبیحی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با اشاره به تصویب طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت توسط مجلس شورای اسلامی و ابلاغ برخی از تسهیلات مانند پذیرش درخواست میهمان و مرخصی برای دانشجویان توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: فرزندآوری یکی از راهکارهای اساسی برای جلوگیری از رشد منفی جمعیت و کهنسالی در آینده است. بنابراین، سیاست‌های تشویقی یا دادن تسهیلات برای تسهیل این امر اهمیت ویژه‌ای دارد.

وی ادامه داد: براساس تجارب شخصی به اطمینان می‌توان گفت دانشجویان متاهل یا دارای فرزند علاقه بیشتری برای کسب علم و دانش، انجام تکالیف درسی و ادامه تحصیل دارند. بنابراین چندان مناسب نیست که به علت نبود برخی تسهیلات یا امکانات آنها از درس، کلاس و دانشگاه دور شوند یا از سوی دیگر با حضور مداوم در دانشگاه خدشه‌ای به وظایف مادر بودن آن‌ها وارد شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر همکاری و همیاری مسئولان وزارت علوم و دانشگاه‌ها با استادان و دانشجویان متاهل، باردار یا دارای فرزند خردسال بیان کرد: دانشگاه‌ها در دوران بیماری کرونا تجربه آموزش مجازی را به دست آوردند و اقدام به تهیه زیر ساخت‌های لازم کردند. بنابراین مدیران و مسئولان نظام آموزشی کشور می‌توانند، اجازه دهند که همچنان دانشجویان و استادان مادر از این نوع آموزش استفاده کنند. در چنین شرایطی یک خانم هم می‌تواند اهداف مختلفی از جمله تحکیم خانواده، فرزندآوری و کسب علم و دانش را هم زمان داشته باشد. 

وی اضافه کرد: مسئولان دانشگاهی برای تسهیلات آموزش مجازی به دانشجویان و استادان مادر یا باردار باید حتما هر ترم کلاس‌هایی را مختص آنها به صورت مجازی برگزار کنند؛ اما به علت هزینه زا بودن یا نبود امکانات بسیاری از مدیران برای ارائه این تسهیلات اقدامی انجام نمی‌دهند.

مشکلات خانم‌ها متاهل در دانشگاه‌ها

ذبیحی با انتقاد از نبود اتاق‌های ویژه شیردهی در دانشگاه‌ها یادآور شد: در حال حاضر در دانشگاه‌های آزاد اسلامی و سراسری فضایی وجود ندارد تا دانشجویان بتوانند با آسودگی به فرزندان شیرخوار خود شیر دهند و مجدد به کلاس درس بازگردند. به عنوان مثال در محوطه دانشگاه با دانشجویی مواجه شدم که مجبور بود برای نگهداری از کودک خود، پرستار با قیمت بالا استخدام کند. این دانشجو، پرستار و کودک را با خود به دانشگاه می‌آورد تا در زمان مقرر در نمازخانه به کودک شیر دهد. 

این استاد دانشگاه با بیان اینکه مسئولان می‌تواند در هر دانشگاه مهدکودکی برای نگهداری از فرزندان دانشجویان یا استادان اختصاص دهند، گفت: در صورت تحقق این امر، آنها می‌تواند با خیالی آسوده فرزند خود را به دانشگاه آورده و به مهدکودک بسپارند. در چنین شرایطی بدون صرف هزینه برای پرستار سر زمان لازم به فرزند خود شیر دهند. 

وی با ذکر مثالی درباره مشکلات استادان یا دانشجویان باردار عنوان کرد: متاسفانه مشکلات خانم‌ها در دانشگاه‌ها کم نیست. به عنوان مثال آسانسورهای دانشگاه‌ها معمولا خراب بوده یا در فواصل دیر به دیر به طبقه مورد نظر می‌آید. در نتیجه خانم‌های باردار مجبور می‌شوند مرتب از طریق راه پله بین طبقات تردد کنند. چند سال پیش خانم دانشجویی که در ماه پایانی دوره بارداری بود، در راه پله‌های یکی از دانشگاه‌ها علائم درد و زایمان گرفت و سریع به بیمارستان منتقل شد.

ذبیحی اضافه کرد: حتی صندلی مناسب در کلاس‌های درس برای خانم‌های باردار به ویژه در ماه‌های پایانی وجود ندارد  و گاهی آنها در صندلی‌های تکی نمی‌توانند به راحتی بنشینند. به این معنا که حتی مسئولان حاضر نیستند یک صندلی را راستای اجرای سیاست‌های جمعیتی تهیه کنند.

ورود خیرین برای تهیه مسکن دانشجویان

عضو بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به مشکل تهیه مسکن جوانان بیان کرد: در حال حاضر خرید یا اجاره بهای مسکن بزرگ‌ترین چالش جوانان است، از آنجایی که بیش از 98 درصد دانشجویان نیز از قشر جوان هستند، این مشکل  در نتیجه آنها نیز برای شروع زندگی یا در سال‌های ابتدایی با این مشکل مواجه‌اند. 

وی ظرفیت خوابگاه‌های متاهلی را محدود دانست و درباره راهکار جایگزین تصریح کرد: خیرین مدرسه ‌ساز در یک دوره زمانی اقدام به ترمیم و بازسازی مدارس مخروبه و خالی از سکنه کردند. بنابراین در حال حاضر حتی در شهرهای دور افتاده نیز بیشتر مدارس بازسازی شده است و در این حوزه شاید بتوان گفت به اشباح رسیده‌ایم. به همین علت مسئولان دانشگاهی می‌توانند از خیرین مدرسه ساز دعوت کنند تا ساختمان‌هایی را ساخته و در اختیار دانشگاه‌ها قرار دهند. 

ذبیحی اضافه کرد: دانشجویان زمانیکه در این سوئیت‌ها یا واحدهای آپارتمانی کوچک؛ اما رایگان زندگی کنند، می‌توانند پول خود را ذخیره کرده و در آینده و بعد از اتمام تحصیل مشکل کمتری برای تهیه مسکن داشته باشند.

ارائه تسهیلات؛ لازمه فرزندآوری

وی وجود تسهیلات را شرط اساسی برای فرزندآوری دانست و گفت: تا زمانیکه خانم‌ها در شرایط مناسب قرار نگیرند، نمی‌توان به آنها گفت باید حتما فرزند بیشتری به دنیا بیاورند.

ذبیحی در پایان خاطر نشان کرد: مسئولان تنها در حوزه فرزندآوری سیاستگذاری کرده یا قانون تصویب می‌کنند اما هیچ تسهیلاتی برای خانم‌ها به ویژه جوانان و دانشجویان ارائه نمی‌دهند. تا زمانیکه تسهیلات لازم در این زمینه فراهم نشود، این سیاست‌ها نیز قابلیت اجرایی شدن ندارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1144880

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =