تشکیل کانون‌های فرهنگی-دانشجویی چه شرایطی دارد؟/ دانشگاه موظف به تامین بودجه است

مدیرکل امور فرهنگی دانشگاه‌ها بر اساس آیین نامه «دستورالعمل نحوه تشکیل کانون‌ها» وظیفه دارند تا بودجه کانون‌های فرهنگی را تامین کرده و از آنها حمایت کنند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز،  عمده فعالیت‌های فرهنگی دانشجویان در کانون فرهنگی-دانشجویی نمایان می‌شود. این کانون‌ها جزو نهادهای مستقل دانشجویی هستند و باید براساس آیین نامه «دستورالعمل نحوه تشکیل کانون‌ها» که در جلسه  مشترک ۱۰۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای اسلامی شدن دانشگاه ها و مراکز آموزشی در ۲۸ بهمن ۹۲ به تصویب رسیده، فعالیت کنند. 

بودجه و پشتیبانی کانون‌های فرهنگی

کانون‌های فرهنگی-دانشجویی نیز همانند سایر تشکل‌های دانشجویی فعالیت‌های منجر به درآمدزایی ندارند، در نتیجه برای ادامه فعالیت‌هایشان نیاز به تامین بودجه و حمایت مسئولان دانشگاهی دارند. بنابراین مدیر کل امور فرهنگی دانشگاه باید براساس آیین نامه «دستورالعمل نحوه تشکیل کانون‌ها» و برنامه‌های مصوب کانون‌ها، تسهیلات مالی و پشتیبانی را مطابق دستورالعمل‌های تشکیلات و اعتبارات اداره کل امور فرهنگی دانشگاه با تصویب شورای فرهنگی در اختیار آنها قرار دهد. همچنین دانشگاه در صورت امکان، باید فضای فیزیکی مناسب جهت فعالیت کانون‌ها را در اختیار آنها قرار دهند.

بیشتر بخوانید:

تخلفات کانون‌های فرهنگی دانشگاه‌ها شامل چه مواردی است؟/نداشتن حق رای برای شورای مرکزی منحل شده

مدیرکل امور فرهنگی دانشگاه برای مدیریت بهتر کانون‌های فرهنگی-دانشجویی می‌تواند یکی از کارشناسان اداره کل امور فرهنگی دانشگاه را به عنوان مسئول امور کانون‌ها منصوب کند.

در جواب این پرسش که آیا بودجه و اعتبارات مورد نیاز فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی-دانشجویی و هزینه‌های آنها از کجا تامین می‌شود؛ باید گفت که فعالیت‌های دانشجویی که به تصویب شورای فرهنگی دانشگاه رسیده است، در بودجه سالانه اداره کل امور فرهنگی دانشگاه پیش‌بینی و از محل اعتبارات دانشجویی ـ فرهنگی دانشگاه تأمین می‌شود. البته مدیرکل امور فرهنگی دانشگاه می‌تواند از کمک‌های سایر دستگاه‌ها نیز بهره‌مند شود.

لازم به ذکر است که معاونان فرهنگی دانشگاه‌ها می‌توانند به منظور حمایت از  فعالیت‌هایی کانون‌های فرهنگی-دانشجویی فعال، از محل اعتبارات فرهنگی دانشگاه مبالغی را به عنوان کمک در اختیار اداره کل امور فرهنگی دانشگاه قرار دهند.

مجمع‌های تخصصی کانون‌های فرهنگی، هنری، اجتماعی و دینی دانشجویان دانشگاه‌های کشور

 دبیران کانون‌های فرهنگی-دانشجویی فعال در یک یا چند موضوع و فعالیت در چارچوب آیین‌نامه «دستورالعمل نحوه تشکیل کانون‌ها» و بر اساس دستورالعمل مجمع کانون‌های فرهنگی، هنری، اجتماعی و دینی دانشجویی؛ می‌توانند از گروه مرکزی نظارت بر کانون‌های فرهنگی دانشگاه؛ مجوز تاسیس و فعالیت مجمع تخصصی کانون‌های مورد نظر را داشته باشند. 

گفتنی است؛ کانون‌های فرهنگی- دانشجویی که در حوزه‌هایی نظیر فرهنگی، هنری، اجتماعی و دینی فعالیت دارند، می‌توانند مجمع تخصصی کانون مرتبط را تاسیس کرده و فعالیت کنند. البته مشروط بر اینکه در چارچوب آیین نامه «دستورالعمل نحوه تشکیل کانون‌ها» و پس از اخذ مجوز از گروه مرکزی نظارت بر کانون‌های دانشگاه اقدام کنند.

ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که دستورالعمل تشکیل و فعالیت مجمع‌های تخصصی کانون‌های فرهنگی-دانشجویی در چارچوب ضوابط و مقررات دانشگاه و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است. در این دستورالعمل چگونگی و مقررات مربوط به تاسیس، فعالیت، ارکان، انتخابات، تشکیل جلسات و انحلال مجمع‌های تخصصی کانون‌های فرهنگی، هنری، اجتماعی و دینی دانشجویی بیان شده است.

مجمع‌های تخصصی موجود برای ادامه فعالیت باید از گروه مرکزی نظارت بر کانون‌ها مجوز فعالیت دریافت کنند. همچنین نظارت بر انتخابات و حمایت از فعالیت هر مجمع تخصصی بر عهده دبیرخانه کانون‌ها مستقر در اداره کل امور فرهنگی دستگاه به نمایندگی از گروه مرکزی نظارت بر کانون‌های دانشجویی دستگاه خواهد بود. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1147207

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =