کاهش خطر ابتلا به آلزایمر با انجام کارهای روزمره

به گفته محققان، پیاده‌روی روزانه، تمیز کردن خانه و معاشرت و صرف ناهار با دوستان می‌تواند کلیدهای پیشگیری از زوال عقل باشد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، محققان در چین داده‌های بیش از نیم میلیون بریتانیایی را بررسی کردند و دریافتند که انجام کارهای خانه، ملاقات‌های اجتماعی و ورزش همگی با کاهش خطر ابتلاء به انواع مختلف زوال عقل مرتبط هستند.

بیشتر بخوانید:

نوشیدنی رایجی که خطر آلزایمر را کاهش می‌دهد

این مطالعه شرکت کنندگان را به طور متوسط ۱۱ سال دنبال کرد. در پایان پیگیری، ۵۱۸۵ شرکت‌کننده به زوال عقل مبتلا شده بودند.

دکتر «هوان سونگ»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه سیچوان در چین، می‌گوید: «ما نمی‌توانیم فقط به این مطالعه نگاه کنیم و بگوییم، اگر ورزش کنید، خطر ابتلاء به آلزایمر کاهش می‌یابد. اما یافته‌ها نشان می‌دهد که ورزش واقعاً برای مغز مفید است.»

شرکت‌کنندگان در این مطالعه، اطلاعاتی در مورد انجام کارهای خانه، فعالیت‌های مرتبط با شغل و استفاده از وسایل الکترونیکی، و همچنین دفعات ملاقات با دوستان و خانواده یا رفتن به اماکن اجتماعی یا گروه‌های مذهبی ارائه کردند. آنها همچنین سابقه خانوادگی زوال عقل را گزارش کردند که به محققان در ارزیابی خطر ژنتیکی آلزایمر کمک کرد.

محققان دریافتند چه سابقه خانوادگی زوال عقل وجود داشته باشد یا نه، همه شرکت‌کنندگان از اثر محافظتی فعالیت‌های فیزیکی و ذهنی بهره‌مند شدند.

به طور خاص، این خطر در میان ورزشکاران دائمی ۳۵ درصد کمتر بود. در میان کسانی که کارهای خانه را انجام می‌دادند ۲۱ درصد، و در میان افرادی که روزانه با خانواده و دوستان ملاقات می‌کردند، تا ۱۵ درصد کاهش داشت.

سونگ گفت: «کارهای روزمره می‌توانند مفید باشند زیرا نوعی ورزش محسوب می‌شوند. افرادی که مشغول نظافت، آشپزی و باغبانی هستند نیز ممکن است سبک زندگی فعال‌تری داشته باشند.»

به گفته محققان، گاهی اوقات افراد با ورود به دوران بازنشستگی منزوی می‌شوند. انزوای اجتماعی یک عامل خطر برای زوال عقل است.

محققان تاکید می‌کنند صرف نظر از سن و شرایط زندگی، ما باید راهی برای فعال ماندن از نظر فیزیکی، ذهنی و اجتماعی به عنوان بخشی از رویکرد کلی برای حفظ ذهن خود پیدا کنیم. مطالعات دیگر نیز نشان داده است که فعالیت بدنی، ذهنی و اجتماعی منظم برای سلامت مغز مفید است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1149292

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =