خون دماغ و راه‌های درمان خانگی آن

بعضی از افراد به طور متناوب و بعضی دیگر به ندرت دچار خون‌دماغ می‌شوند و راه حلی برای رهایی از آن، دغدغه این دسته از افراد است.

به گزارش گروه جامعه ایسکانیوز، علت خون‌دماغ، پارگی مویرگ‌های داخل بینی است. ضربه، حساسیت بالای رگ‌ها، استرس، گرمای بیش از حد هوا یا غواصی در عمق زیاد از دلایل این پارگی هستند.

آشنایی با خون دماغ

زمانی که رگ خونی در بینی شما پاره شود، دچار خون دماغ یا Nosebleeds می‌شوید که این بیماری در میان مردم جهان بسیار شایع است. حدود ۶۰ درصد از آمریکایی‌ها در طول زندگی خود دچار خون دماغ می‌شوند که تقریباً ۶ درصد از آن‌ها نیاز به مراقبت پزشک دارند. خون دماغ و سردرد می‌تواند نشانه‌هایی از بیماری‌های دیگر باشد که در این صورت شما باید به پزشک متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنید.

اگرچه دلایل زیادی برای خونریزی بینی شما می‌تواند وجود داشته باشد، اما دو دلیل عمده‌ی آن آسیب یا ضربه مستقیم و دما و رطوبت محیط است. همچنین درمان خون دماغ بسته به علت آن متفاوت است که تعدادی از آن‌ها را در ادامه مطلب برای شما جمع‌آوری کرده‌ایم.

خونریزی قدامی

اگر شما دچار خونریزی قدامی شده باشید از قسمت جلویی بینی خود خونریزی دارید که می‌توانید آن را در خانه نیز درمان کنید. برای این منظور در حالی که نشسته‌اید، قسمت نرم بینی خود را فشار دهید و مطمئن شوید که سوراخ‌های بینی شما کاملاً بسته شده باشد. سوراخ‌های بینی خود را به مدت ۱۰ دقیقه بسته نگه دارید، کمی به سمت جلو خم شوید و از طریق دهان نفس بکشید. هنگامی که برای جلوگیری و متوقف کردن خون دماغ و سردرد خود تلاش می‌کنید، به هیچ‌ عنوان دراز نکشید. دراز کشیدن می‌تواند منجربه بلعیدن خون شده و معده‌ی شما را تحریک کند.

بعد از ۱۰ دقیقه سوراخ‌های بینی خود را رها کنید و بررسی کنید که خونریزی متوقف شده است یا خیر؟ در صورتی که خون دماغ شما ادامه داشت تمامی مراحل را دوباره تکرار کنید. همچنین شما می‌توانید از کمپرس سرد روی پل بینی خود نیز استفاده کنید و یا از اسپری‌های بینی برای بستن رگ‌های خونی کوچک کمک بگیرید. چنانچه بعد از انجام مراحل گفته شده همچنان خونریزی شما ادامه دارد حتماً به پزشک مراجعه کنید و در صورتی که دسترسی به پزشک ندارید از طریق پذیرش ۲۴ مشاوره آنلاین دریافت کرده و خونریزی بینی خود را با کمک این مشاورین و متخصصین متوقف کنید.

خون دماغ خلفی

اگر دچار خون دماغ خلفی شوید، خون از پشت بینی شما جریان دارد و همچنان از پشت بینی به گلو شما راه می‌یابد. خون دماغ خلفی نباید در خانه درمان شود و اگر دچار این نوع خون دماغ و سردرد شدید سریعاً به پزشک مراجعه کنید یا از مشاوره آنلاین با پزشک عمومی استفاده کنید.

روش درمان سوزاندن

یک روش پزشکی به نام سوزاندن یا Cauterization وجود دارد که در این روش پزشک متخصص برای جلوگیری از خونریزی‌های مکرر و مداوم، رگ‌های خونی بینی شما را می‌سوزاند. این روش با وسیله‌ای گرم کننده یا با نیترات نقره که در از بین بردن بافت‌های بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد، انجام می‌شود.

درمان خون دماغ با رژیم غذایی

پتاسیم برای تنظیم رطوبت بدن یک ماده‌ی مهم به حساب می‌آید. بنابراین غذاهای غنی از پتاسیم مانند موز، آووکادو و گوجه‌فرنگی را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

ویتامین C برای تقویت عروق خونی به ویژه آن‌هایی که داخل بینی هستند حائز اهمیت است. غذاهای حاوی این ویتامین مانند سبزیجات برگ سبز، فلفل، کلم بروکلی، انواع توت‌ها و مرکبات را به برنامه‌ی هفتگی خود اضافه کنید.

کمبود ویتامین K می‌تواند موجب خونریزی بیش‌ازحد شود. سبزیجات دارای برگ تیره، پیاز و خیار سرشار از ویتامین K هستند.

یک رژیم غذایی متعادل از کربوهیدرات‌های پیچیده مانند گندم سیاه، پروتئین‌های مفید مانند اسفناج، کرفس، سویا، عسل و تخمه آفتاب‎‌گردان را نیز مصرف کنید.

از نوشیدنی‌های کافئین‌دار، غذاهای روغنی و ادویه‌دار نیز اجتناب کنید.

دیگر درمان‌های خانگی

آرام باشید و ریلکس کنید.

از طریق دهان نفس بکشید.

از پارچه مرطوب استفاده کنید.

گفتی است؛ هنگام متوقف شدن خون دماغ و سردرد خود، سعی در تمیز کردن بینی نداشته باشید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1150001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =