دموکرات‌ها می‌خواهند مانع حضور ترامپ در انتخابات آتی شوند

رحیم بایزیدی با اشاره به کاهش محبوبیت بایدن بر اساس نظرسنجی‌های مختلف و زیر سوال رفتن توانایی جسمی و هوشیاری وی برای اتمام این دوره پیش‌بینی می‌کند که احتمالا دموکرات‌ها سخت گیری‌های امنیتی علیه رئیس جمهور پیشین آمریکا، با هدف عدم حضور ترامپ در انتخابات آتی را پیگیری کنند.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، ماجرای تفتیش عمارت دونالد ترامپ –رئیس جمهور پیشین آمریکا- و اسناد کشف شده از آن، روز به روز خبرها و واکنش‌های جدیدی را در فضای سیاسی آمریکا مطرح می‌کند. به نظر می‌رسد این مسئله ابعادی فراتر از یک اتهام ساده به ترامپ داشته باشد؛ تا جایی که برخی معتقدند احتمالا هدف از این مسئله حذف ترامپ از صحنه سیاسی آمریکا باشد. هر چند که احتمالا خود ترامپ و طرفداران سرسخت وی دست روی دست نخواهند گذاشت و تمام تلاش خود را برای مقابله با اقدام مذکور به کار خواهند گرفت. از طرف دیگر، هم حزبی‌های رئیس جمهور نیز احتمالا اجازه این مسئله را نخواهند داد. به منظور بررسی ابعاد بیشتر این مسئله، مصاحبه‌ای با دکتر رحیم بایزیدی–کارشناس امور بین الملل- انجام شد.

متن کامل این گفتگو بدین شرح است:

- با توجه به انگیزه بالای ترامپ برای آغاز به کار کمپین انتخابات ریاست جمهوری از یک طرف و افزایش احتمال پیروزی جمهوری‌خواه‌ها در انتخابات 2024، به نظر جنابعالی ارتباط معناداری بین تفتیش خانه ترامپ و حضور وی در انتخابات آتی وجود دارد؟

روندی که در سال‌های اخیر در صحنه سیاسی آمریکا تشدید شده، سیاسی شدن بیش از حد امور و دوقطبی شدن آن است. گرچه هنوز بیش از دو سال تا انتخابات 2024 فرصت باقی مانده، اما دموکرات‌ها تاکنون در معرفی کاندیدای قدرتمندی برای انتخابات 2024 موفقیتی نداشته‌اند. محبوبیت بایدن بر اساس نظرسنجی‌های مختلف به سرعت در حال کاهش هست، ضمن اینکه توانایی جسمی و هوشیاری بایدن، حتی برای اتمام این دوره هم زیر سوال رفته است، چه رسد به اینکه دوره بعد نیز کاندیدا شود. بنابراین این امکان وجود دارد که سخت گیری‌های امنیتی علیه رئیس جمهور پیشین آمریکا، با هدف عدم حضور ترامپ در انتخابات آتی باشد تا دموکرات‌ها دشواری کمتری در رقابت‌های انتخاباتی داشته باشند. البته در این بین یک ریسک اساسی هم وجود دارد که در صورت عدم موفقیت دموکرات‌ها در ممانعت از ورود ترامپ به کاخ سفید، و پیروزی احتمالی ترامپ، رویکرد وی در قبال حزب رقیب بسیار سخت خواهد بود.

- بدیهی است که یافتن اسناد فوق محرمانه در منزل رئیس جمهور پیشین آمریکا تبعاتی برای او خواهد داشت و حتی می‌تواند منجر به حذف وی از صحنه سیاسی آمریکا شود. فکر می‌کنید واکنش طرفداران سرسخت ترامپ در قبال این مسئله چطور خواهد بود؟

بعید است که بتوان با استناد به این اسناد ترامپ را از صحنه سیاسی آمریکا حذف کرد. با استناد به اصل دوم قانون اساسی آمریکا، هر کاندیدای ریاست جمهوری باید متولد آمریکا باشد، حداقل ۱۴ سال متوالی در این کشور زندگی کرده باشد و حداقل ۳۵ سال تمام، سن داشته باشد. اقدامات ترامپ حتی اگر ناقض قوانین عادی آمریکا هم باشد، بر اساس قانون اساسی وی حق شرکت در انتخابات را دارد. بنابراین امکان حضور یا عدم حضور وی در انتخابات نیز خود چالشی حقوقی است که مباحث بسیاری در بر دارد و من معتقدم که حتی با وجود محکومیت احتمالی، وی امکان شرکت در انتخابات را خواهد داشت. در بدترین سناریو حتی اگر خود ترامپ نتواند در انتخابات کاندیدا شود، فرد همسوی دیگری را از جانب خود معرفی خواهد کرد و در کمپین‌های انتخاباتی نیز وی را همراهی خواهد کرد. بنابراین با توجه به روحیه قدرت طلبی ترامپ و طیف طرفداران نسبتا وفادارش، وی تا زمان مرگش یک بازیگر فعال در سطوح عالی آمریکا باقی خواهد ماند.

- از نظر جنابعالی، در صورت جدی شدن این ماجرا و صدور احکام قضایی سخت برای ترامپ، اعضای حزب جمهوری خواه چگونه با این مسئله برخورد خواهند کرد؟

طیفی از حزب جمهوری خواه که مخالف رویکرد ترامپ هستند و البته در اقلیت نیز هستند، ممکن است واکنش چندان شدیدی نشان ندهند، اما کلیت حزب مطمئنا مخالف تشدید اقدامات اینچنینی علیه رئیس جمهور پیشین هستند. با این وجود در صورت محکومیت ترامپ، احتمال کنار رفتن وی از انتخابات وجود خواهد داشت. در این شرایط حزب جمهوری خواه نیز با چالش معرفی کاندیدای قدرتمند برای انتخابات آتی ریاست جمهوری مواجه خواهد شد. این حزب نمی تواند این ریسک را بپذیرد که کاندیدای دیگری را معرفی نکند و به قول معروف تمام تخم مرغ های خود را در سبد ترامپ بگذارد. در این انتخابات امکان مشارکت مجدد رئیس جمهور مستقر کم بوده و رئیس جمهور پیشین نیز تمایل شدیدی به مشارکت دارد.

بنابراین انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا احتمالا یکی از جنجالی ترین و پرچالش ترین انتخابات این کشور از نظر حقوقی و سیاسی خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1151190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =