وزیر علوم دولت روحانی، آدم تعطیلی بود/ کاهش تقلب‌ها در کنکور 1401 نسبت به سال‌های قبل

نماینده مردم تهران در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر علوم قبلی آدم تعطیلی بود؛ انسان بسیار خوب ولی از لحاظ کارکردی تعطیل بود.

احمد نادری، نماینده مردم تهران در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی، در گفت‍‌وگو با ایسکانیوز در خصوص تلاش‌های مجلس برای لغو مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: پیش از ابلاغ مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی، طرحی دو فوریتی در همین زمینه که همراهی اکثر نمایندگان مجلس را با خود داشت، در دستور کار مجلس قرار داشت؛ اما با فشارهای مختلف این طرح از دستور کار خارج شد. شاید روزی دلایل این اتفاق را بازگو کنیم اما در حال حاضر به دلیل وجود برخی ملاحظات، امکان بیان کردن آن نیست. ما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی لغو شود و حداقل تا کنکور سال ۱۴۰۲، روال قبلی سنجش اعمال شود.

دانشیار مردم‌شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران به ناهماهنگی‌ها و انجام اقدامات غیر مرسوم در دولت دوازدهم در خصوص مباحث مختلف به خصوص حوزه آموزش و آموزش عالی گفت: از زمان ایجاد بحث درباره تعویق زمان کنکور به دلیل شیوع موج اول کرونا، سازمان سنجش وارد درگیری با نمایندگان مجلس شد. در آن زمان با همراهی و کنشگری دیگر نمایندگان و همراهی خوب وزیر بهداشت وقت، اعلام شد که کنکور به تعویق خواهد افتاد؛ اما کمتر از ۲۴ ساعت بعد، حسن روحانی در اقدامی غیر مرسوم، مسستقیماً ورود و اعلام کرد کنکور باید در زمان از پیش تعیین شده خود برگزار شود که باعث ایجاد موجی از نارضایتی‌ها شد.

هزینه تغییر نظام آموزشی برای هر نفر 10 میلیون تومان است

وی با اشاره به تغییر نظام آموزشی و فرصتی که برای داوطلبین نظام قدیم برای شرکت مجدد در کنکور درنظر شده بوده، افزود: موضوع دیگری که مجلس در حوزه کنکور به آن ورود کرد، قولی بود مبنی بر اینکه با تغییر نظام آموزشی، به مدت ۳ سال به دانش‌آموزان نظام قدیم فرصت داده می‌شود تا طبق روال قدیمی کنکور دهند اما ناگهان بعد از گذشت ۲ سال برگزاری کنکور نظام قدیم را متوقف و اعلام کردند همه باید مطابق با نظام آموزشی جدید امتحان دهند. به لحاظ قانونی، زمانی که بخشی از حکومت موضوعی را اعلام می‌کند، این موضوع دارای بار حقوقی است؛ نمی‌توان به راحتی آن را تغییر داد و قابل پیگیری‌ قضایی است.

نادری با تاکید بر جنبه‌های حقوقی و مالی این تصمیمات ناگهانی و غیر معمول گفت: تغییر ناگهانی این موضوع آن هم در سال شیوع کرونا و زمانی که دنیا متاثر از این موضوع است و آسیب‌های زیادی دیده است، هم از لحلظ قانونی و هم از لحاظ مالی، مشکلات بسیار شدیدی را ایجاد می‌کرد؛ حداقل هزینه تغییر نظام آموزشی حدود ۱۰ میلیون تومان است. پسرانی به ما در این خصوص مراجعه و بیان می‌کردند که بر اساس قول جمهوری اسلامی، ما دو سال به سربازی رفتیم تا در سال سوم آزمون مجدد بر اساس دروس نظام قدیم بدهیم اما این تغییر رویه ناگهانی ما را دچار سردرگمی و مشکل کرده است.

10 هزار صفحه سند از تحقیق و تفحص سازمان سنجش در دست داریم

او به اعتراض هزاران نفر از داوطلبان کنکوری نظام قدیم آموزشی در خصوص تخلفات سازمان سنجش و وزارت علوم گفت: وزیر علوم وقت در دولت دوازدهم، آدم بسیار خوب ولی از لحاظ کارکردی تعطیل بود؛ با اعمال نفوذی که کردند، کار ما در کمیسیون آموزش تعطیل شد و ما به نمایندگی از ۲۵ هزار داوطلب کنکور نظام قدیم که از وزیر علوم در خصوص تغییر ناگهانی شرایط برگزاری کنکور نظام قدیم و جدید شکایت کرده بودند، به کمیسیون اصل ۹۰ مراجعه کردیم. وزیر علوم در کمیسیون اصل ۹۰ حاضر شد اما چون تاب شنیدن سخنان حق ما را نداشت، قصد ترک جلسه کرد که به وی هشدار دادیم در صورت ترک جلسه، پرونده وی را به قوه قضائیه ارسال خواهیم کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وزیر علوم دولت دوازدهم قول داد که شورای سنجش و پذیرش را برای لغو این تغییر، تشکیل دهد که باز هم خلف وعده اتفاق افتاد و این شروع فعالیت ما برای تحقیق و تفحص از سازمان سنجش بود. محورهایی که مورد تحقیق و تفحص قرار گرفت، تمام موضوعات مربوط به سازمان سنجش اعم از تعاونی، آزمون سازی معاونت اداری و مالی و هم قسمت‌های دیگر را شامل می‌شد. در طول این تحقیقات موفق شدیم با سند، به فجایعی که در سازمان سنجش در طول سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۴۰۰ رخ داده بود، دست پیدا کنیم. اکنون بیش از ۱۰ هزار صفحه سند از سازمان سنجش در اختیار ما است که در گزارشی به مجلس ارائه خواهد شد.

از ورود انقلابی‌ها به دانشگاه جلوگیری کردند

دانشیار مردم‌شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در خصوص شبهاتی که در زمینه جذب اعضای هیئت علمی در سال‌های اخیر وجود داشته اشاره کرد و گفت: در بحث جذب‌های بی حساب و کتاب اعضای هیئت علمی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، حتی بدون در نظر گرفتن آمار و ارقام و تنها با مراجعه به تجربه زیستی افراد مرتبط با دانشگاه، می‌توان فساد و تخلفات به وجود آمده را اثبات کرد. در همین دانشگاه تهران، استاد جذب شد که حتی یک کتاب یا یک مقاله هم نداشت. از سوی دیگر ممانعت از ورود حزب‌اللهی‌ها و انقلابی‌ها به دانشگاه تحت عناوین استادی و هیئت علمی، که از شاخصه‌های علمی و گزینشی خوبی برخوردار بودند، در دستور کار دولت یازدهم و به خصوص دولت دوازدهم بود.

او تاکید کرد: در عوض افراد کم سواد و یا دارای مشکلات گزینشی و بعضاً امنیتی، جذب دانشگاه‌ها شدند. در یکی از دانشگاه‌های بزرگ تهران، شخصی را که پیشتر در اروپا بوده است، جذب هیئت علمی کردند که سابقه عضویت در یکی از گروه‌های معاند نظام جمهوری اسلامی ایران را دارد که البته الآن دیگر عضو هیئت علمی نیست اما خیلی دیگر از موارد مشابه همچنان در دانشگاه‌ها حضور دارند. از وزیر علوم فعلی تقاضا می‌کنیم به صورت جدی این موضوع را پیگیری کنند و نیروهای کیفی انقلابی را در دانشگاه‌ها جایگزین کنند.

سوالات کنکور 1400 صبح جلسه آزمون لو رفت

نادری در خصوص نتایج کنکور ۱۴۰۱ و شبهات و مسائلی پیرامون آن گفت: برخی از کارنامه‌ها هنوز صادر نشده که باعث سردرگمی بعضی از داوطلبین شده است. طبق قانون، بحث تقلب در چند حوزه توسط سازمان سنجش قابل بررسی است؛ یکی از حوزه‌ها بررسی عدم تطابق معدل با رتبه است. موضوع دیگر که قبلاً خیلی بیشتر مطرح می‌شد، بحث گزارشات مردمی بود که الآن متوقف شده است چراکه ممکن بود به دلیل وجود برخی رقابت‌ها و چشم و هم چشمی‌های کودکانه، گزارش بدون پایه‌ای اعلام شود و سازمان سنجش بی دلیل به پرونده داوطلبین ورود کند که با فشاری که مجلس بر سازمان سنجش اعمال کرد، این شاخصه تقریباً از دور بررسی‌ها خارج شده است اما همچنان در قانون وجود دارد.

وی با ذکر نمونه‌ای از تخلفات برگزاری کنکور در سال‌های گذشته گفت: در کنکور سال گذشته، مدیر یکی از مدارسی که حوزه کنکوری بود، به مخزن سوالات دسترسی پیدا کرده و ساعت ۶:۴۵ دقیقه روز آزمون، تصاویر سوالات را پخش می‌کند که البته به محض خروج شخص از مخزن سوالات توسط یکی از نهادهای امنیتی دستگیر شد اما سوالات پخش شده بود و بر روی یک کانال تلگرامی ۱۰ هزار نفره قرار گرفت که البته این کانال بسته شد اما تا همینجا قابل ردیابی بوده و اگر سوالات از این کانال به جای دیگری ارسال شده باشد قابل رهگیری نبوده است؛ اما مشکلات کنکور امسال و میزان تقلب‌ها به مراتب کمتر از سال‌های پیش بود.

سهمیه فرزندان اعضای هیئت علمی، عین ناعدالتی است

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به ناعادلانه بودن سهمیه فرزندان اعضای هیئت علمی در دانشگاه تاکید کرد و گفت: در بحث سهمیه فرزندان هیئت علمی، یک ناعدالتی تمام عیار در حال رخ دادن است و متاسفانه شورای عالی انقلاب فرهنگی اصرار به ادامه این بی‌عدالتی دارد چراکه برخی از فرزندان همین افراد امروز در سنین دانشجویی قرار دارند و طبیعی است که تمایلی به از دست دادن این امتیاز نداشته باشند. به صرف اینکه ما عضو هیئت علمی یک دانشگاه هستیم، مجوزی برای انتقال فرزندانمان که در دانشگاه و شهر دیگری قبول شده است به وجود نمی‌آورد و این موضوع خلاف شرع، عرف و اخلاق است.

دانشیار مردم‌شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران با ذکر چند مثال افزود: نمونه‌های استفاده از سهمیه فرزندان اعضای هیئت علمی، به وفور در گزاش تحقیق و تفحص مجلس وجود دارد. با اینکه همین آیین نامه نیز حداقل‌هایی را برای استفاده مشمولین در نظر گرفته است، اما همین موارد حداقلی نیز در بسیاری از موارد اعمال نشده و مورد توجه قرار نگرفته است.

از سهمیه ایثارگران و فرزندان شهدا دفاع می‌کنم

وی با دفاع از سهمیه ایثارگران و فرزندان شهدا گفت: از قدیم ما حدود ۱۸ نوع سهمیه مختلف برای پذیرش در دانشگاه‌ها داریم که متاسفانه همه را رها کرده و تنها به سهمیه فرزندان شهدا و ایثارگران ایراد وارد می‌کنیم. در مطالعات مقایسه‌‍‌ای، مشاهده می‌کنیم که سهمیه‌های مشابهی را در اروپا و آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم داشته‌ایم که نمونه‌های برجسته‌ای از آن‌ها وجود دارد. حتی اگر به شکل مقدس به جنگ نگاه نکنیم، به هر حال باید تمایز و امتیازی برای کسی که خود را سپر توپ و تانک و تفنگ کرده، وجود داشته باشد. برای فرزندان شهدا نیز همین موضوع صادق است؛ چراکه تمام این امتیازات معادل یک شب عذاب نبود پدری که جان خود را در راه دفاع از کشور گذاشته، نخواهد بود.

نادری تاکید کرد: البته سهمیه ایثارگران و فرزندان شهدا به این معنی نیست که تمام فرزندان شهدا و ایثارگران می‌توانند حتی بدون داشتن علاقه و استعداد تحصیلی، بدون محدودیت از آن استفاده کنند. این سهمیه نیز دارای ضوابط و شرایط مشخص و دارای حساب و کتابی است که لحاظ می‌شود؛ به همین دلایل من از گذشته از سهمیه ایثارگران و فرزندان شهدا دفاع کردم، دفاع می‌کنم و الی الابد دفاع خواهم کرد.

کد خبر: 1152382

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =