با گذشت ۶ ماه از سال، حق مسکن ۶۵۰ هزار تومانی کارگران اصلاح نشد

بعد از نامه رئیس مجلس به دولت برای اصلاح مصوبه حق مسکن, کارگران منتظر هستند تا شهریور ماه حقوق قانونی خود را دریافت کنند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، پس از آنکه در پایان سال ۱۴۰۰ مصوبه حق مسکن به صورت سه جانبه در شورای عالی کار ۶۵۰هزار تومان برای هر ماه تصویب شد جامعه کارگری منتظر تأیید این مصوبه از سوی هیأت وزیران بودند که در اقدامی این رقم به ۵۵۰هزار تومان کاهش یافت. اما بعد از آن محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس در بیست و نهم تیرماه ۱۴۰۱ در نامه‌ای رسمی خطاب به دولت، اصلاح دو مصوبه را خواستار شد؛ اول، افزایش مستمری بازنشستگان و دوم، مصوبه‌ی کمک هزینه‌ی مسکن کارگران.

بیشتر بخوانید:

اجرای مصوبه حق مسکن کارگران چه زمانی است؟

در این نامه، مهلت دولت یک هفته ذکر شده بود اما اکنون با گذشت چند ماه از این نامه، مصوبه کمک هزینه مسکن هنوز بازبینی نشده است؛ در ارتباط با کمک هزینه مسکن کارگران مشمول قانون کار، باید حق مسکن ۶۵۰هزار تومانی که همان مصوبه شورایعالی کار است احیا شود.

 کارگران همچنان در انتظار حق مسکن ۶۵۰ هزار تومانی

فرامرز توفیقی، نماینده کارگران در شورای عالی کار در گفت وگویی اعلام کرده است که کارگران همچنان در انتظار حق مسکن ۶۵۰هزار تومانی هستند.

 وی بیان کرده است:سابقه نداشته حق مسکن مصوب شورایعالی کار که با امضای وزرای دولت مصوب شده، اجرایی نشود؛ اولین بار است که می‌بینیم دولت به امضای وزرای خود پایبند نیست.

وی ادامه داد: در حالیکه انتظار داریم ترمیم مزد کارگران در دستور کار قرار بگیرد، بی‌اعتنایی به قانون پذیرفتنی نیست؛ توقع داریم قبل از نیمه‌ی شهریور دولت ابلاغیه‌ی اجرایی حق مسکن را صادر کند تا کارفرمایان این ماه به کارگران مزد قانونی را بپردازند؛ باید ابلاغ حق مسکن قانونی صادر شود و همچنین مابه‌التفاوت پنج ماه اول سال به حساب کارگران واریز گردد.

حمیدرضا امام قلی تبار, بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران کشوربا اشاره به اینکه مدت زمان انتظار کارگران برای خرید خانه حداقل ۲۰سال است گفت: بیش از ۸۰درصد سبد معیشت کارگران برای مسکن است.

 این فعال کارگری اظهار داشت: افزایش قیمت های مسکن, خرید مسکن را بطور کامل از ذهن خانوارهای فاقد مسکن دور کرده است. با یک محاسبه ی سرانگشتی اگر میانگین قیمت هر متر مربع مسکن حدود ۱۳ میلیون تومان باشد و یک خانوار کارگری بخواهد یک مسکن متوسط با متراژ تقریبی ۷۰ متری خریداری نماید، میبایستی حدود ۹۰۰ میلیون تومان پرداخت نماید که با فرض اینکه هر کارگر ۵۰  درصد حقوق ماهیانه ی خود را پس انداز نماید و قیمت مسکن هم ثابت باشد در حالت خوشبینانه حداقل ۲۰ سال زمان نیاز دارد تا طعم خانه دار شدن رو حس نماید.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1152719

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =