آیا شرکت‌های دانش بنیان از پرداخت مالیات معاف هستند؟

اغلب شرکت‌های دانش بنیان نوپا و نیازمند حمایت‌های مالی و دریافت تسهیلات با کارمزد اندک برای رونق بیش از پیش فعالیت‌های خود هستند و در این شرایط اخذ مالیات از این بنگاه‌های اقتصادی نوپا صدمات جبران ناپذیر را برای آنها به دنبال دارد.  

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز،  توسعه شرکت‌های دانش بنیان و اشتغال آفرین به عنوان موتور محرک اشتغال کشور از اهمیت برخوردار است. در این شرایط می‌طلبد تا چالش‌های این شرکت‌ها را به حداقل رساند تا بتوان در راستای توسعه و افزایش فعالیت آنها اقدامات مناسب انجام داد، چون همگان بر جایگاه ویژه شرکت‌های دانش بنیان و توسعه آنها برای ارتقای جایگاه کشور واقف هستند و در این زمینه باید بتوان با برطرف کردن کم و کاستی‌های موجود زمینه فعالیت‌ها را افزایش داد.

تجربه ناکافی عامل شکست ایده‌های خلاقانه

م. حمیدی، مدیر یکی از موسسات شرکت‌های دانش بنیان با اشاره به موانع پیش روی شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه تولید، به خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: برای توسعه شرکت‌های دانش بنیان صندوق نوآوری و شکوفایی برای شرکت‌ها تسهیلاتی در نظر گرفته است، اما  به این معنا نیست که شرکت‌های دانش‌بنیان مشکلی ندارند. این شرکت‌ها بعد از اینکه محصولشان به مرحله نهایی برسد و موفق به تولید انبوه شوند، ناگهان وارد بازار شده و با همان مشکلاتی که شرکت‌های بزرگ و باسابقه روبرو هستند  و به دلیل اینکه بنیه و تجربه کافی ندارند، شکست می‌خورند و با مسائل بیمه و مالیات درگیر می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه این حمایت‌ها و تسهیلات باید روی محصولات و صنایعی باشد که مزیت رقابتی دارند و مبتنی‌بر ارزش‌افزوده هستند، افزود: این حمایت‌ها باید سهل‌الوصول باشد نه اینکه شرکت‌ها برای اینکه مجوز دریافت این حمایت‌ها را کسب کنند، شرایط دشوار و قوانین سختی را طی کنند و آنها را از تمرکز بر روی صنعت و فناوری‌شان دور کند.

احتمال شکست شرکت‌های دانش بنیان

آ. داوری، رئیس یکی از موسسات شرکت‌های دانش بنیان با بیان اینکه به دلیل رشد مبلغ حق بیمه شرکت‌ها مجبور به تعدیل نیرو هستند،  به خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: مبلغ بیمه برای کارگر و کارفرما ناعادلانه است. این در حالی است که بسیاری از شرکت‌های دانش بنیان نوپا هستند و هنوز به مرحله سوددهی نرسیدند که بتوانند این گونه هزینه‌ها را تامین کنند.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: اگر در گذشته احتمال شکست یک استارتاپ ۷۰ درصد بود هم اکنون به دلیل شرایط اقتصادی، بیمه و نیرو کار صد درصد است. برای مثال حق بیمه نسبت به سال گذشته ۵۷ درصد رشد داشته و همین امر مشکلات متعدد را برای اشتغال جامعه به دنبال داشته است. هرچند دولت می‌تواند برای اشتغال شرکت‌های نوپا سوبسد اختصاص دهد.

وی با بیان اینکه پرداخت مالیات موانع متعدد را برای شرکت‌های دانش بنیان به دنبال داشته است، افزود: اولین موضوع در اخذ تسهیلات توجه به زمان ارائه خدمات است. برای مثال نباید از زمان اخذ تسهیلات تا ارائه آن زمان طولانی صرف شود، چون هدر رفت زمان برنامه‌ریزی و اقدامات شرکت‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. برای مثال در اغلب موارد بانک‌ها، موسسات و دیگر سازمان‌ها سر موعد مقرر به ارائه وام نمی‌پردازند و همین دیرکرد مشکلات متعدد برای افراد به دنبال دارد.

شرکت‌های مستقر در پارک‌های علمی و فناوری از پرداخت مالیات معاف هستند

عبدالله محمدی، مدیر کل شبکه پژوهشی و آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی درباره کم و کیف لغو اخذ مالیات از شرکت‌های دانش بنیان به خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: برای حل این نارسایی باید حاکمیت وارد عمل شود. معاونت علمی و فناوری رییس جمهور این مقوله را مطرح کرده که شرکت‌های دانش بنیان معاف از پرداخت مالیات هستند، اما شرکت باید به مرحله مناسب رسیده و مجوز دانش بنیان را اخذ کند تا بتواند از چنین معافیتی برخوردار باشد.

مدیرکل شبکه پژوهشی و آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: شرکت‌های مستقر در پارک‌های علمی و فناوری از پرداخت مالیات معاف هستند، اما در شرایط عادی برای معافیت شرکت‌ها از مالیات آیین نامه خاصی لحاظ نشده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1155424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =