تحقق طرح پژوهشگر پسادکتری بدون آموزش متقاضیان امکان‌پذیر نیست

معاون پژوهش و فناوری پژوهشکده رویان جهاد دانشگاهی معتقد است که تحقق پژوهشگر پسادکتری بدون آموزش متقاضیان امکان‌پذیر نیست.

پروانه افشاریان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره طرح پژوهشگر پسادکتری اظهار کرد: پژوهشگر پسادکتری سالهاست که در جهان اجرا می‌شود. اجرای این طرح در ایران نیازمند مقدماتی است. برای مثال فقط آن دسته از اعضای هیئت علمی مجاز به پذیرش پژوهشگر پسادکتری هستند که از استادیاری به دانشیاری ارتقا یافته باشند.

معاون پژوهش و فناوری پژوهشکده رویان جهاد دانشگاهی با بیان این که هدایت پژوهشگر پسادکتری فقط از سوی افراد متخصص امکان‌پذیر است، افزود: به همین دلیل، نباید به هر عضو هیئت علمی با مدرک دکتری بتواند پژوهشگر پذیرش کند. طرح پژوهشگر پسادکتری نباید فقط در کاغذ باقی بماند.

وی افزود: برخی دانشگاه‌ها واحد درسی تحت عنوان تمرین پژوهش دارند. این واحد درسی فرصتی برای پژوهش فراهم می‌کند. اگر دانشجویان در هر مقطعی که هستند واحد تمرین پژوهش را بگذرانند، می‌تواند پس از فارغ‌التحصیلی در شرکت‌های دانش‌بنیان مشغول به کار شوند. در غیر این صورت باید ۶ ماه دوره بگذرانند تا آماده کار در شرکت‌ها شوند.

 افشاریان تصریح کرد: تحقق پژوهشگر پسادکتری بدون آموزش امکان‌پذیر نیست. پژوهشکده رویان از ابتدای شیوع کرونا، پژوهشگر پسادکتری پذیرش می‌کند. این افراد هم آموزش می‌بینند هم در پژوهش‌ها مشارکت می‌کنند و در نهایت اسم‌شان در مقاله مستخرج از پژوهش منتشر می‌شود.

معاون پژوهش و فناوری پژوهشکده رویان تاکید کرد: اگر پژوهشگران پسادکتری دوره آموزشی نبینند، به این معنا که بلد نباشند طرح‌نامه بنویسد،  این طرح با شکست روبرو خواهد شد. راهکار رفع این مشکل این است که این افراد حداقل دوره‌ای ۳ تا ۴ هفته‌ای برای روش تحقیق بگذرانند. راهکار دیگر هم این است که پروژه‌ای ۶ ماهه را با کمک یک متخصص پیش ببرند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1156398

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =