چگونه از فروشگاه‌های اینترنتی متخلف شکایت کنیم؟

با توجه به اینکه این روزها خرید و فروش اینترنتی بسیار شده است امکان دارد با مشکلاتی در آن ها برخورد کنید. اما نمی دانید چه کاری انجام بدهید با ما همراه باشید تا در ادامه شما را با نحوه ی شکایت از فروشگاه های اینترنتی آشنا کنیم.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، امروزه، زندگی انسان ها، با ورود اینترنت، بسیار تغییر کرده است. حتی با اینترنت خرید و فروش انجام می شود. با شیوع ویروس کرونا فروشگاه های اینترنتی جایگاه مهمی را در اقتصاد کشور پیدا کرده است. اما در خرید و فروش بعضی از این فروشگاه های اینترنتی کلاهبرداری اتفاق می افتد. همیشه باید بدانید از چه جایی خرید می کنید. اما اگر چنین اتفاقی برای شما افتاد چه کاری باید انجام بدهید. در ادامه با این مقاله با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید:

فحاشی در قانون جه مجازاتی دارد؟

انواع مشکلات خرید از فروشگاه های اینترنتی:

مشکلاتی که اغلب افراد با فروشگاه های اینترنتی دارند که ممکن است منتهی به شکایت شود، در موارد زیر خلاصه می شود:

1- تحویل ندادن کالا:

یکی از شایع ترین مشکلات با فروشگاه های اینترنتی تحویل ندادن کالا است. در این مورد نه پاسخی به شما داده می شود و نه کالایی به شما تحویل داده می شود.

2- تحویل کالایی که با کالای سفارش داده شده یکی نیست:

ممکن است شما کالایی را سفارش بدهید و فروشنده نیز کالایی را برای شما ارسال کند. اما آنچه فرستاده شده چیزی که شما سفارش دادید نباشد.

البته توجه داشته باشید اگر شما تصور می کردید کالا ویژگی خاصی را داشته باشد مثلا دوخت ایتالیا باشد و حالا برای شما مشخص شده چنین نیست، نمی توانید مدعی فروشنده باشید. شما تنها در حدود توافقات خود با فروشنده و فاکتور خرید خود می توانید مدعی وی بشوید. 

3- تحویل کالای معیوب:

اگر کالایی که برای شما ارسال شده معیوب باشد، شما می توانید وجه خود را از فروشنده پس بگیرید. در صورتی که متصدی حمل و نقل مقصر نباشد، فروشنده باید خسارت شما را جبران کند.

4- تاخیر در تحویل کالا:

ممکن است مشکل شما با فروشنده این باشد که کالا را دیرتر از زمان توافق شده به شما تحویل داده است. به عنوان مثال قرار بوده کالا را در مدت یک هفته بگیرید ولی بعد از گذشت 2 ماه تحویل گرفته اید. در موارد تاخیر هم می توانید موضوع را پیگیری کنید و فروشنده تنها در صورتی می تواند از زیر بار مسئولیت شانه خالی کند که در هنگام خرید تاخیر را تذکر داده باشد.

روش های شکایت از فروشگاه های اینترنتی:

شکایت از فروشگاه اینترنتی از سه طریق امکان پذیر می باشد: شکایت از طریق سامانه نماد اعتماد الکترونیکی، شکایت از طریق پلیس فتا، از طریق اتحادیه کسب و کارهای مجازی، شکایت از طریق مرجع قضایی و از طریق سازمان تعزیرات حکومتی. نحوه و مراحل شکایت از پیج خرید و فروش برای هر یک از این نوع از انواع شکایت، تابع ترتیبات خاصی بوده که لازم است مورد توجه قرار گیرد.

شکایت از فروشگاه‌های اینترنتی از طریق سامانه نماد اعتماد الکترونیکی

برای شکایت از فروشگاه های اینترنتی از طریق سامانه نماد اعتماد الکترونیکی، فروشگاه اینترنتی باید دارای نماد اعتماد الکترونیکی باشد. اگر فروشگاهی که از آنجا کالای خود را خریداری کرده اید یا خدماتی را دریافت کرده اید دارای نماد اعتماد الکترونیکی باشد کافیست به آدرس HTTPS://ENAMAD.IR مراجعه نمایید، سپس به صفحه ثبت شکایت روی آیکون ورود به سامانه ثبت شکایات کلیک نمایید. پس از ثبت شکایات خود می توانید مشکل خود را پیگیری کنید. 

نماد اعتماد الکترونیکی توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت به سایت های دارای صلاحیت اعطاء می شود. این نماد، ضمانتی برای اطمینان کاربران برای خرید از درگاه های اینترنتی معتبر به حساب می آید.

با توجه به اینکه فروشگاه های اینترنتی مجاز دارای نماد اعتماد الکترونیکی یا اینماد هستند در صورت عدم پاسخگویی مناسب این فروشگاه ها و در مواردی مانند عدم استرداد کالا در بازه زمانی هفت روزه بر اساس شرایط قانونی یا تحویل کالای معیوب و … می توان از طریق همین سایت اقدام به شکایت از فروشگاه اینترنتی نمود.

شکایت از طریق پلیس فتا

در بالا، روش شکایت از فروشگاه های اینترنتی از طریق سامانه نماد اعتماد الکترونیکی را توضیح دادیم. با این وجود، نکته ای که باید به آن توجه شود این است که چنانچه شکایت از فروشگاه های اینترنتی از طریق این روش انجام شود، در مواردی همچون خودداری از ارسال کالا، طولانی شدن مدت زمان ارسال کالا و یا عدم پذیرش درخواست مرجوعی کالا از طریق مصالحه و میانجی گری برطرف شده و در غیر این صورت، شاکی به شکایت در مراجع قضایی هدایت می شود.

شکایت از طریق پلیس فتا، یکی دیگر از روش های شکایت از فروشگاه های اینترنتی، می باشد. پلیس فتا به صورت تخصصی، تحقیقات مقدماتی جرایم رایانه ای را با ارجاع دادسرای جرایم رایانه ای انجام داده و نتیجه تحقیقات را برای مرجع صالح ارسال  نماید. 

در روش شکایت از فروشگاه های اینترنتی از طریق پلیس فتا، نحوه و مراحل شکایت از پیج خرید و فروش اینترنتی به این صورت بوده که شاکی با ورود به صفحه پلیس فتا و با کلیک بر روی آیکون ثبت گزارش مردمی، شکایت اینترنتی خود از جمله شکایت از جرم سرقت اینترنتی و شکایت از فروشگاه اینترنتی را ثبت و پیگیری کنید.

نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که روش شکایت از فروشگاه اینترنتی از طریق پلیس فتا اختصاص به مواردی داشته که عمل فروشگاه اینترنتی، جرم بوده و دارای یک عنوان مجرمانه همچون کلاهبرداری اینترنتی باشد.

شکایت از طریق اتحادیه کسب و کارهای مجازی :

برخی از کسب و کارهای اینترنتی، عضو اتحادیه کسب و کارهای مجازی هستند. این اتحادیه هم نماد مخصوص خود را دارد.

شما می توانید تخلف فروشگاه های اینترنتی را چه آنها که عضو این اتحادیه هستند و چه آن ها که عضو این اتحادیه نیستند، از طریق این وب سایت گزارش دهید. اگر اتحادیه نتواند مشکل شما را حل کند، موضوع را به مراجع قانونی ذی صلاح ارسال خواهد کرد.

شکایت از فروشگاه اینترنتی از طریق مرجع قضایی :

یکی دیگر از روش های شکایت از تخلفات غیرقانونی فروشگاه های اینترنتی روش قضایی است.

برای طرح شکایت از این روش باید به دادسرای جرایم رایانه ای شهر محل سکونت خود مراجعه نمایید. پس از مراجعه به این دادسرا، پرونده تشکیل شده و رسیدگی به آن طبق روال قانونی پیش می رود. سپس دادسرا برحسب حساسیت پرونده و برای بررسی بیشتر موضوع، آن را به پلیس فتا ارجاع می دهد.

شکایت از فروشگاه اینترنتی از طریق سازمان تعزیرات حکومتی :

به غیر از راه های قبلی که برای ثبت شکایات اینترنتی مطرح شد راه دیگری نیز برای ثبت شکایات وجود دارد و آن شکایت از طریق سازمان تعزیرات حکومتی می باشد. مواردی مثل کم فروشی، احتکار، گران فروشی، تقلب، اخفا، امتناع از عرضه ی کالا و مواردی از این قبیل که موضوع قانون تعزیرات حکومتی هستند، در صورتی که از سوی فروشگاه های اینترنتی واقع شوند، علاوه بر شکایت در ای نماد و اتحادیه مربوطه قابل شکایت از طریق تعزیرات نیز هستند که البته این راه شکایت کمتر توصیه میشود چرا که بسیار زمان بر است.

توجه داشته باشید که در مورد آن دسته از وب سایت ها و فروشگاه های اینترنتی که کاملا غیرقانونی هستند و در بستر فضای مجازی اقدام به کلاهبردای اینترنتی می کنند، می توانید صرفا از طریق پلیس فتا و یا دادسرای جرایم رایانه ای اقدام کنید.

فروشگاه های غیرقانونی و کلاهبردار عموما به دو شیوه شما را فریب می دهند یا با ساخت صفحات پرداخت جعلی، اطلاعات کارت بانکی شما را به سرقت می برند (به این شیوه اصطلاحا فیشینگ گفته می شود) و یا جنسی فرضی به شما می فروشند و پس از آنکه شما وجه را پرداخت کردید، وب سایت را از دسترس خارج می کنند.

پس فرستادن کالا در خرید اینترنتی:

در خریدهای اینترنتی، خریدار حق دارد تا 7 روز بعد از تاریخ دریافت کالا، انصراف خویش را از خرید کالا بدون تحمل جریمه و یا ارائه دلیل اعلام نماید و فروشنده مکلف است عین مبلغ دریافتی را به خریدار مسترد کند.

مستند قانونی:

طبق ماده 37 قانون تجارت الکترونیک مصوب سال 1382، در هر معامله از راه دور، مصرف کننده باید حداقل هفت روز کاری، وقت برای انصراف(حق انصراف) از قبول خود بدون تحمل جریمه و یا ارائه دلیل داشته باشد. تنها هزینه تحمیلی بر مصرف کننده هزینه بازپس فرستادن کالا خواهد بود.

شکایت از فروشگاه اینترنتی تلگرامی:

اگر از فروشگاه اینترنتی شکایت دارید که در بستر تلگرام، ایستاگرام واتس اپ و … فعالیت می کند، باید از طریق سایت پلیس فتا و مراجع قضایی اقدام به شکایت نمایید و کلیه مدارک و دلایل خود را ارائه نمایید.

منبع:سایت خبری بیتوته

انتهای پیام/

کد خبر: 1160085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 15 =