آخرین خبرها از حال ناخوش پیروز / خاطره ببر سیبری تکرار می شود؟

پیروز این روزها وضعیت مناسبی ندارد و براساس اعلام سازمان حفاظت محیط زیست دچار نارسایی حاد کلیه شده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، ۱۱ آبان ۱۴۰۱ بود که سه توله یوز متولد شدند که از بین آن‌ها پیروز زنده ماند تا پروژه تکثیر یوز ایرانی در اسارت ادامه پیدا کند. این روزها خبرهای خوبی از پردیسان به گوش نمی‌رسد و صحبت از بیماری این توله یوز محبوب و پرطرفدار مطرح شده است.

وضعیت نامساعد جسمانی پیروز

نارسایی کلیه و مشکلات گوارشی

خبرها از مشکلات گوارشی و یبوست مزمن پیروز حکایت دارد. غلامرضا ابدالی در رابطه با وضعیت سلامتی "پیروز" اظهار کرد: به دنبال یبوست مزمن و مشکلات گوارشی توله یوز نر پارک پردیسان (پیروز) با مشورتی که با کارشناسان داخلی و خارجی صورت گرفته شد، این توله یوز در شامگاه جمعه ۵ اسفند ماه به بیمارستان دامپزشکی مرکزی، انتقال داده شد.

وی افزود: با توجه به رادیولوژی، سونوگرافی و آزمایشاتی که انجام شد بحث انسداد روده‌ها که قبلاً مطرح شده بود منتفی شد اما مشکل دفع در سیستم گوارش وجود دارد.

ابدالی گفت: پارامترهای خونی و دفع جانور نیز طی آزمایشات لازم بررسی شد و اشکالاتی در کلیه و پارامترهای خونی مشاهده شد که موضوع توسط تیم دامپزشکی بررسی و اقدامات لازم در حال انجام است.

هیچ کدام از کلیه‌ها در دفع سموم خوب عمل نمی‌کنند

امید مرادی رئیس بیمارستان دامپزشکی مرکزی هم گفته که بررسی‌های ما در همان ساعات اولیه نشان داد که خوشبختانه انسداد روده وجود ندارد اما پیروز با یک نارسایی حاد کلیوی طرف است. درحال حاضر شرایط حیوان ناپایدار است و هیچ کدام از کلیه‌ها در دفع سموم خوب عمل نمی‌کنند اما امید داریم که  درمان‌ها جواب داده و بسیار مهم است که پاسخ بدن پیروز به این درمان‌ها مثبت باشد.

وی درباره علت این بیماری گفت: نمی‌توان گفت که چه عاملی در این بیماری دخیل بوده اما حیوانی که در ‌شرایط خاص به دنیا آمده، رشد کرده و دوره‌های درمانی متفاوتی را پشت سر گذاشته شرایط متفاوتی با سایر حیوانات دارد که ممکن است این شرایط در ایجاد نارسایی کلیه مؤثر بوده باشند.

وضعیت پیروز تغییری نکرده است

بر اساس گفته‌های ابدالی شرایط "پیروز" همانند روز گذشته است و هنوز تغییری در وضعیت او ایجاد نشده است.

وی گفته: آزمایشات به‌روی پیروز هر ۲۴ یا ۴۸ ساعت یک‌بار باید انجام شود و نتیجه آزمایشات مشخص خواهد کرد که مقدار کراتین خون پیروز پایین آمده است یا خیر.

مدیرکل دفتر مدیریت و حفاظت از حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با امکان دیالیز پیروز در صورت لزوم هم به تسنیم گفت: البته در این مورد باید دامپزشکان نظر بدهند اما دستگاه دیالیز برای "پیروز" در کشور وجود ندارد.

دانش کافی برای نگهداری حیات وحش وجود ندارد

ایمان معماریان دامپزشک و کارشناس حیات وحش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی با اشاره به اینکه دانش کافی در کشور برای نگهداری حیات وحش وجود ندارد، به ایسکانیوزگفت: عنوان شده که پیروز مشکل گوارشی و نارسایی کلیه دارد و تا زمانی که گزارشات درمانی او منتشر نشود، نمی‌توان در مورد وضعیتش اظهارنظر کرد. به طور کلی در ایران دانش کافی برای نگهداری و دامپزشکی حیات وحش وجود ندارد. امکانات کافی در ایران برای نگهداری پیروز وجود دارد اما بیش از امکانات موضوع دانش نگهداری این گونه‌ها مطرح است.

دستگاه دیالیز حیوان و انسان یکی است

وی درپاسخ به این سوال که آیا امکانات کافی برای دیالیز پیروز در صورت لزوم در کشور وجود دارد یا خیر، افزود: باید دید که پیروز اصلا نیاز به دیالیز دارد یا خیر و اگر هم نیاز به این کار باشد دستگاه دیالیز انسان و حیوان تفاوتی ندارد و فقط پروتکل‌های استفاده از آن تفاوت دارد. اینکه گفته شود دستگاه دیالیز خاصی نیاز هست و در ایران نداریم، حرف درستی نیست. امیدواریم که پیروز زنده بماند اما اگر اتفاقی بیفتد، محیط زیست باید همه اطلاعات را شفاف اعلام کند و از متخصصانی که پیروز را می‌شناسند و می‌توانند مفید باشند، کمک بگیرند.

اتفاقی که برای پیروز افتاده خاطره تلخ ببرهای سیبری را زنده می‌کند که به خاطر تغذیه نامناسب مشمشه گرفتند. حالا همه نگران توله یوزی هستند که این روزها حال خوشی ندارد. حسن اکبری معاون سازمان محیط زیست در گفت‌وگویی که با خبرگزاری فارس در ۲۸ آبان داشت از نبود شیرخشک مناسب برای پیروز خبر داده بود. وی گفته بود: بارها گفته شده که شیر خشک مناسب برای توله یوزها وجود ندارد و انواع شیر خشک‌های امتحان شده برای «پیروز» نیز هیچ‌کدام نتوانست غذای مناسبی برای او باشد تا دچار مشکلات گوارشی مانند یبوست نشود این در حالی است که شیرخشک دیگر غذای این یوزپلنگ ۶ ماهه نیست و این حیوان مدتی است گوشتخوار شده است.

به گزارش ایسکانیوز، وضعیت پیروز مشخص نیست و نگرانی‌ها از سلامت او وجود دارد.  در این بین سوالات بسیاری هم وجود دارد که محیط زیست باید نسبت به آن‌ها پاسخگو باشد؛ اینکه آیا تغذیه پیروز مناسب بوده؟ محیط نگهداری شرایط لازم را داشته؟ و اگر هزینه یا امکانات کافی موجود نبود، چرا پروژه تکثیر در اسارت ادامه پیدا کرد؟

انتهای پیام /

کد خبر: 1172774

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =