تداوم چالش‌های جهانی گاز طبیعی در سال 2023/ بازار ال‌ان‌جی در ماه‌های آتی با بحران مواجه خواهد شد

رئیس بخش امنیت انرژی اندیشکده بروکینگز با اشاره به تداوم درگیری روسیه و اروپا در حوزه انرژی بیان می‌کند: اگرچه امسال گاز طبیعی مایع (ال ان جی) یک راه نجات برای اروپا بوده اما بحران‌های بازار این محصول در ماه‌های آتی به دلیل اتکای بیش از حد اروپا به ال ان جی، در سطح جهان گسترش خواهد یافت.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، پس از جنگ اوکراین و حمایت غرب از این کشور بحران انرژی در سطح جهان به دلیل کاهش عرضه توسط روسیه تشدید شد. اروپایی‌های برای عبور از این بحران اقدامات مختلفی از جمله مذاکره با فروشندگان جدید از جمله قطر، ذخیره گاز و ... انجام دادند که به اعتقاد ناظران بازار انرژی به هر ترتیب قاره سبز توانست زمستان امسال را سپری کند. اما با توجه به تداوم جنگ اوکراین و درگیری روسیه با غرب چالش‌های بازار انرژی همچنان تداوم دارد. «سامانتا گراس» -مدیر بخش امنیت انرژی اندیشکده بروکینگز آمریکا- در گزارشی به موضوع چالش‌های جهان در سال جاری میلادی در حوزه انرژی و تغییرات اقلیمی پرداخته است. از نظر این تحلیلگر آمریکایی‌، اروپا توانست با برخی اقدامات و البته به لطف سرمای نه چندان زیاد زمستان امسال را سپری کند. وی پیش بینی می‌کند که احتمالا چالش‌های بازار انرژی در سال 2023 تداوم یافته و احتمالا زمستان آتی برای اروپا سخت‌تر از امسال باشد.  

ایران می‌تواند به یکی از تامین‌کنندگان اصلی انرژی در نیکاراگوئه تبدیل شود

متن کامل این گزارش بدین شرح است:

حمله یک سال پیش روسیه به اوکراین بازارهای جهانی انرژی را وارونه کرد. هر چند که قیمت نفت و گاز از بالاترین سطح خود پایین آمده و مسائل انرژی تا حدودی از اخبار محو شده، اما تاثیرات جنگ اوکراین بر انرژی در سال 2023 ادامه خواهد داشت.

مصرف‌کنندگان غربی نفت در پاسخ به تجاوز روسیه تاکتیک جدیدی را اتخاذ کرده و از تحریم نفت و فرآورده‌های نفتی روسیه و مدیریت تقاضاهای جمعی خود به مثابه یک سلاح استفاده می‌کنند. نه تنها خریداران غربی متعهد شده‌اند که نفت روسیه را نخرند، بلکه شرکت‌های بیمه و کشتیرانی آنها از بیمه کردن یا حمل نفت روسیه منع شده‌اند، مگر اینکه زیر سقف قیمتی مشخص فروخته شود. این یک واکنش منحصر به فرد به یک مشکل خاص است؛ جهان می‌خواهد عرضه نفت روسیه قیمت‌ها را معقول نگه دارد، اما همچنین می‌خواهد منبع مهم تامین مالی ماشین جنگی روسیه را کاهش دهد. اما اثربخشی این اقدامات هنوز مشخص نشده است. سقف محصولات نفتی که به تازگی در اوایل فوریه اجرایی شد، احتمالا تا سال 2023 تاثیر بیشتری خواهد داشت؛ زیرا عرضه جهانی دیزل بیشتر کاهش می‌یابد و روسیه در پاسخ به کاهش تقاضا برای محصولاتش کارکرد پالایشگاه‌ها را کاهش می‌دهد.

اولین بحران جهانی گاز طبیعی جهان در طول سال 2023 ادامه خواهد داشت و شاید بدتر شود. روسیه قبل از جنگ نزدیک به 40 درصد گاز طبیعی اروپا را تامین می‌کرد، اما اکنون در تلاش برای تضعیف حمایت اروپا از اوکراین در جنگ، تقریبا عرضه را قطع کرده است. گاز طبیعی مایع (ال ان جی) یک راه نجات برای اروپا بوده است، اما بحران بازارهای «ال ان جی» نیز در سطح جهان گسترش یافته است. زیرا اروپا عرضه را از سایر مصرف‌کنندگان دور کرده است. آب و هوای گرم و تلاش‌های حفاظتی نیز به اروپا کمک کرده تا این زمستان را بدون بحران پشت سر بگذارد، اما زمستان آینده احتمالا دشوارتر خواهد بود. تقاضا برای ال‌ان‌جی افزایش خواهد یافت، زیرا اقتصاد چین بهبود می‌یابد و عرضه ال‌ان‌جی جدید قابل توجهی در سال 2023 وجود نخواهد شد و بازارهای به ضعیف و قیمت‌های بالا ایجاد می‌کند. اگرچه اروپا از وضعیت امروز خود راضی است، اما باید به تلاش‌ها برای حفظ گاز طبیعی حداقل تا زمستان آینده ادامه دهد.

اگر چالش‌های کنونی بازار انرژی یک نقطه امیدوار کننده داشته باشد، این است که برای ما روشن کرده سیستم انرژی که امروز به آ نیاز داریم باید انتشار گازهای گلخانه‌ای را حذف کند. سیستم انرژی نمی‌تواند یک شبه تغییر کند و دولت‌ها باید راه‌های آینده‌دوستانه را برای پاسخگویی به تقاضای امروز در نظر بگیرند.

در نهایت، سال 2023 شاهد ادامه تلاش‌های جهانی برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی خواهیم بود که در همایش احزاب (کنوانسیون‌های چندگانه با هدف مدیریت تغییرات آب و هوایی) به اوج خود می‌رسد. پیشرفت در همایش‌های احزاب اخیرا از جمله هدف گروهی از کشورها برای کمک به آفریقای جنوبی و اندونزی برای حذف تدریجی استفاده از زغال سنگ و همکاری گروهی از کشورها برای کاهش انتشار متان -یک گاز گلخانه‌ای قوی اما کوتاه مدت- به دلایل مختلف به حاشیه رفته است. با این حال، انگیزه کمی برای معامله‌های جانبی در مورد مشکل‌ترین مسائل مربوط به عدالت آب و هوا - پرداخت هزینه برای توسعه انرژی سبز در فقیرترین کشورها، همراه با کمک به آنها برای سازگاری با اثرات مداوم تغییرات آب و هوایی وجود دارد. این مسائل در روند مذاکرات رسمی سازمان ملل متحد باقی مانده که نیاز به اجماع پیشرفت را بسیار کند می‌کند. یکی از معیارهای کلیدی موفقیت در همایش احزاب امسال دریافت کمک برای فقیرترین اقشار جهان از مسیر آهسته است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1174648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =