تدوین شیوه‌نامه تجمیع موسسات آموزشی غیرانتفاعی/ تقویم جدید آزمون‌های علوم پزشکی ۱۴۰۲ منتشر شد

«حذف حدود ۸۰۰ کد رشته محل از دفترچه کنکور، تدوین شیوه‌نامه تجمیع موسسات آموزشی غیرانتفاعی و انتشار تقویم جدید آزمون های علوم پزشکی در سال ۱۴۰۲» مهم‌ترین خبرهای آموزش عالی در هفته گذشته بودند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، «حذف حدود ۸۰۰ کد رشته محل از دفترچه کنکور، تدوین شیوه‌نامه تجمیع موسسات آموزشی غیرانتفاعی و انتشار تقویم جدید آزمون های علوم پزشکی در سال ۱۴۰۲» مهم‌ترین خبرهای آموزش عالی در هفته گذشته بودند.

 ارتقای اعضای هیئت علمی با ارزیابی دانشجویان است

از دیگر خبرهای آموزش عالی هفته گذشته می‌توان به «تشکیل کارگروه ساماندهی آموزش عالی در وزارت علوم، جایگزینی هزار کد رشته محل جدید با کد رشته محل‌های فاقد تقاضا، آغاز ثبت نام آزمون آیلتس» اشاره کرد.

مطابق هفته‌های گذشته، ایسکانیوز در گزارش زیر مهمترین و گزیده‌های اخبار آموزش عالی را در هفته‌ گذشته آورده است:

تشکیل کارگروه ساماندهی آموزش عالی در وزارت علوم

محمد علی زلفی گل وزیر علوم از تشکیل کارگروه ساماندهی آموزش عالی در وزارت علوم خبر داد و گفت: سعی ما این است که رشته های دانشگاهی را بازنگری کرده و ظرفیت پذیرش دانشجو را مدیریت کنیم.

وی افزود: خوشبختانه چند سال گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی طرح ساماندهی آموزش عالی را مصوب کرده است و ما نیز تلاش می‌کنیم انشاالله طبق آن عمل کنیم.

حذف حدود ۸۰۰ کد رشته محل از دفترچه کنکور 

قاسم عموعابدینی معاون آموزشی وزیر علوم از حذف حدود ۸۰۰ کد رشته محل از دفترچه کنکور خبر داد و گفت: ۲۰ هزار کد رشته محل در کشور داریم، از این تعداد ۲ هزار رشته غربالگری شده و تعدادی حذف می‌شود.

وی افزود: کدرشته‌ محل‌هایی هم داریم که هیچ دانشجویی آن را انتخاب نکرده است. برنامه داریم این کد رشته محل‌ها از دفترچه حذف شوند. کد رشته محل‌هایی که بیش از ۶۰ درصد شغل ندارند و بیش از ۶۰ درصد هم متقاضی ندارند، حذف خواهند شد.

تدوین شیوه‌نامه تجمیع موسسات آموزشی غیرانتفاعی

سید رسول عمادی مدیرکل دفتر آموزش عالی غیر دولتی از طراحی و تدوین شیوه نامه تجمیع موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی در وزارت علوم خبر داد و گفت: درحال حاضر ۲۸۲ مؤسسه آموزشی غیرانتفاعی در کشور فعالیت دارند. طی این ۳۸ سالی که از ایجاد مؤسسات غیرانتفاعی می‌گذرد، با توجه به عدم اجرای آمایش، تعداد زیادی از مؤسسات در برخی از استان‌ها متمرکز شده بودند که خود به خود به دلیل کاهش دانشجو، تقاضای انحلال خود را ارائه داده‌اند.

وی افزود: درحال حاضر هیأت مؤسس حدود ۱۵ الی ۱۶ مؤسسه به دلیل کاهش دانشجو تقاضای انحلال خود را ارائه داده‌اند و براساس برآورد ما مؤسسات غیرانتفاعی که کمتر از ۷۰۰ دانشجو داشته باشند، نمی‌توانند مؤسسه را اداره کرده و حتماً ضرر خواهند داد.

جایگزینی هزار کد رشته محل جدید با کد رشته محل‌های فاقد تقاضا

حسین بلندی رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی از  جایگزینی هزار کد رشته محل جدید با کد رشته محل‌های فاقد تقاضا خبر داد و گفت: از آن جایی که مبنای توسعه آموزش عالی باید رشته‌های دانشگاهی باشند که ظرفیت اشتغال بالاتری متناسب با نیاز جامعه دارند لذا نخستین هدف‌گذاری در دوره جدید مدیریتی دانشگاه، اجرای طرح آمایش آموزش عالی علمی کاربردی در برش‌های ملی، استانی و محلی و براساس اسناد بالادستی بود که در پی اجرای فاز اول آن در بهمن سال گذشته ۲۶۰۰ کدرشته محل از ۸۸۰۰ کد رشته محل موجود با وضعیت اشتغال‌پذیری ضعیف و یا فاقد متقاضی تحصیل حذف شدند.

وی تصریح کرد: با شناسایی مشاغل نوظهور و طراحی ۱۲۵ رشته جدید متناسب با آن در فاز دوم طرح برای پذیرش مهرماه سال جاری نیز هزار کدرشته محل‌ جدید با کدرشته‌محل‌های فاقد تقاضا جایگزین شدند.

ادامه مجوز اعتبار رشته پزشکی در ایران تا ۲۰۲۹

ابوالفضل باقری فرد معاون آموزشی وزارت بهداشت از رونمایی از سامانه هوشمند اعتباربخشی خبر داد و گفت: مجوز اعتباربخشی رشته پزشکی در ایران از سوی فدراسیون جهانی آموزش پزشکی از سال ۲۰۱۹ به وزارت بهداشت داده شد و تا سال ۲۰۲۹ ادامه دارد.

وی خاطرنشان کرد: از جمع ۲۵۰ هزار نفری دانشجویان علوم پزشکی، تعداد ۶۵ هزار دانشجوی رشته پزشکی هستند. ضمن اینکه در گروه پزشکی ۱۵۰ رشته از عمومی تا تخصصی، فوق تخصصی و فلوشیپ در کشور وجود دارد.

درخواست از وزیر علوم برای رسیدگی به لغو بخشنامه هزینه آزادسازی مدارک

دیده بان شفافیت و عدالت طی بیانیه ای خواستار رسیدگی فوری وزیر علوم به لغو بخشنامه هزینه آزادسازی مدارک سازمان امور دانشجویان شد. احمد توکلی رئیس هیئت مدیره دیده بان شفافیت و عدالت و عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در مورد لغو بخشنامه هزینه آزادسازی مدارک سازمان امور دانشجویان بر پایه درخواست چند ۱۰ هزار نفر از متخصصان و دانش آموختگان کشور، نامه‌ای به رئیس جمهور نوشت.

رئیس جمهور با توجه به اهمیت موضوع، با دقت لازم واکنش فوری به این نامه داشت و خطاب به وزیر علوم دستوری را مبنی بر «بررسی نامه دیده بان شفافیت و عدالت و ضمایم آن و اعلام نتیجه به این سازمان» صادر کرد که جا دارد از توجه ایشان به شکایات مردم تقدیر کنیم.

۱۰ تن از روسای دانشگاهها نشان سرو گرفتند

وزیر علوم در اجلاس روسای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور، به ۱۴ نفر از رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشگاه‌ها و پارک های علم و فناوری کشور نشان سرو اعطا کرد.

مسعود میرزایی رئیس پارک علم و خراسان رضوی، محمد نبی شهیکی رئیس پارک علم و فناوری سیستان و بلوچستان، مرتضی توکلی رئیس پژوهشگاه ملی ‏اقیانوس شناسی و علوم جوی ایران، حمید امیدوار رییس پژوهشگاه مواد و انرژی، مجتبی ذوالفقاری رییس دانشگاه اراک، دکتر احمدعلیجانپور رییس دانشگاه ارومیه، حسین هرسیج رییس دانشگاه اصفهان، سید علی قاسم زاده رییس دانشگاه بین المللی امام خمینی، دکتر عباسعلی رضاپور رییس دانشگاه صنعتی بیرجند، صفر نصراله زاده رییس دانشگاه تبریز، سید محمد مقیمی رییس دانشگاه تهران، مریم بردبار رییس دانشگاه حضرت معصومه، منصور انبیاء رییس دانشگاه علم و صنعت ایران و عباس کلانتری خلیل‌آباد رییس دانشگاه یزد در این مراسم مورد تجلیل قرار گرفتند.

خبرهای آزمونی هفته گذشته

انتشار تقویم جدید آزمون های علوم پزشکی در سال ۱۴۰۲

مرکز سنجش آموزش پزشکی تغییرات زمان برگزاری آزمون را در چند آزمون کشوری اعلام کرد. بر اساس این تغییرات، زمان برگزاری آزمون زبان انگلیسی عمومی وزارت بهداشت MHLE (دوره ۷۰) به ۱۵ تیر ۱۴۰۲، آزمون ملی دندانپزشکی (۱) و آزمون ارزشیابی / ارتقای دانش آموختگان داروسازی خارج از کشور (۱) از ۱۲ مرداد به ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ تغییر کرد.

همچنین آزمون غربالگری المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور (دوره پانزدهم) از ۱۱ خرداد به ۳۱ تیر ۱۴۰۲ تغییر کرده است و به این ترتیب مرحله دوم انفرادی آزمون المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور نیز در روزهای ۱۱ تا ۱۴ مهر ۱۴۰۲ برگزار می‌شود. آزمون ارزیابی علمی دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی متقاضی انتقال به دانشگاه‌های داخل در نوبت های ۲۶ مرداد و ۱۹ بهمن ۱۴۰۲ نیز از تقویم آزمون‌های وزارت بهداشت حذف شده است.

اعلام نتایج اولیه کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۲ دهه اول خرداد  

در آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۲ تعداد ۴۷۱ هزار و ۵۲۸ نفر شرکت کرده اند که از این تعداد ۲۵۵ هزار نفر زن و ۲۱۶ هزار و ۵۲۸ نفر مرد هستند. آزمون ورودی مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۴۰۲ در بعدازظهر روز پنجشنبه ۱۱ اسفند ماه و صبح و بعدازظهر روز جمعه ۱۲ اسفندماه سال ۱۴۰۱ برگزار شده است.

نتایج اولیه آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۴۰۲ دهه اول خردادماه ۱۴۰۲ در سایت سازمان سنجش منتشر می‌شود.

ثبت نام آزمون آیلتس آغاز شد

فرصت ثبت نام داوطلبان آزمون آیلتس از یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org آغاز شد. 

آغاز فرصت جدید ثبت نام در آزمون دکتری رشته‌های تخصصی داروسازی 

آزمون دکتری تخصصی رشته های داروسازی سال تحصیلی ۱۴۰۳ - ۱۴۰۲ برای نخستین بار از آزمون های دکتری تخصصی گروه علوم پزشکی جدا شده است و به صورت مستقل از ۲۹ تیرماه ۱۴۰۲ برگزار می شود.

داوطلبان این آزمون پیش از این در اسفندماه ۱۴۰۱ فرصت داشتند با مراجعه به سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی نسبت به ثبت نام به صورت اینترنتی اقدام کنند.

مرکز سنجش آموزش پزشکی اعلام کرده است فرصت جدید ثبت نام در اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ برای داوطلبان فراهم شده است و داوطلبان می توانند در روزهای ۲۳ تا ۲۵ اردیبهشت ماه با مراجعه به سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی نسبت به ثبت نام اقدام کنند.

اعلام جزئیات آزمون کارشناسی ارشد علوم پزشکی سال ۱۴۰۲

آزمون کارشناسی ارشد رشته های گروه پزشکی سال ۱۴۰۲ در روزهای ۴ و ۵ خردادماه ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

داوطلبان متقاضی واجد شرایط استفاده از استعداد درخشان که علی رغم ٢ نوبت ثبت نام قبلی، تاکنون موفق به ثبت نام مرحله استعداد درخشان نشده اند و یا نیاز به تصحیح اطلاعات دارند، می‌توانند مجدداً از تاریخ ۷ تا ۸ خردادماه ۱۴۰۲ از طریق سامانه مرکز سنجش آموزش پزشکی اقدام کنند.

کلید اولیه پنجاهمین دوره آزمون دستیاری تخصصی پزشکی منتشر شد

پنجاهمین دوره آزمون دستیاری تخصصی پزشکی ۲۱ اردیبهشت در 29 دانشگاه علوم پزشکی در سراسر کشور برگزار شد. کلید اولیه پنجاهمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی پزشکی در چهار دفترچه D و C و B و A در سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی منتشر شده است.

داوطلبان همزمان می توانند با مشاهده کلید، در صورت داشتن اعتراض، اعتراضات خود را به صورت اینترنتی تا ساعت ۱۴ روز دوشنبه ۲۵ اردیبهشت در سایت سنجش ثبت کنند.

اعلام زمان برگزاری آزمون زبان انگلیسی MSRT خرداد ۱۴۰۲

آزمون زبان انگلیسی MSRT  جمعه ۲۶ خرداد ۱۴۰۲ برگزار می‌شود. ثبت‌نام این آزمون از ساعت ۱۲ روزشنبه ۳۰ اردیبهشت۱۴۰۲ آغاز شده و تا ساعت ۱۸ روز چهارشنبه ۱۰ خرداد۱۴۰۲ ادامه خواهد داشت. حوزه های برگزاری در تقویم آزمون درج می شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1181747

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =