دانشگاه آزاد کرمانشاه در رشته مهندسی برق دانشجوی دکتری می‌گیرد

مدیر گروه برق و الکترونیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه ضمن اعلام تاسیس رشته جدید دکترای برق الکترونیک در واحد کرمانشاه آن را مورد علاقه دانشجویان و دارای جایگاهی مهم در کشور برشمرد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، در ترم آتی شاهد تاسیس چهار رشته جدید در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه هستیم که یکی از این رشته ها دکترای برق الکترونیک است که در مورد این رشته با فریبرز پرندین مدیر گروه برق الکترونیک دانشجو به گفتگو نشستیم.

ضمن تبریک تاسیس این رشته در واحد کرمانشاه رشته دکترای برق اکنون چه جایگاهی در دانشگاه‌های کشور دارد؟

مقطع دکترای برق-الکترونیک یکی از رشته‌های مهم مهندسی در دانشگاه‌های کشور بوده و با توجه به کاربرد آن در صنعت و مراکز علمی و پژوهشی، همیشه به عنوان یکی از رشته های مورد علاقه دانشجویان، دارای جایگاه مهمی بوده است. با توجه به ظرفیت محدود دانشگاه ها در مقطع دکترای الکترونیک، معمولا برای قبولی در این رشته بین داوطلبان رقابت وجود دارد.

علاقه مندان به تحصیل در این رشته در چه زمینه‌هایی دارای استعداد باشند و چه آموزه هایی را فرابگیرند تا موفق باشند؟

در طول دوره دکترا، دانشجویان برای انجام تحقیقات پیشرفته تر در حوزه الکترونیک، به دانش فنی و علمی، آشنایی با تکنولوژی‌های جدید، آشنایی با مجلات معتبر دنیا و تحلیل مقالات علمی، تسلط به نرم افزارهای تخصصی و توانایی حل مسائل پیچیده نیاز دارند. همچنین دانشجویان باید به برخی از دروس دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد، با توجه به زمینه پژوهشی مورد علاقه خود در مقطع دکترا تسلط داشته باشند.

آینده شغلی دانش‌آموختگان در این رشته در بازار کار را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

با توجه به رشد صنعت الکترونیک در ایران، رشته الکترونیک به عنوان یکی از رشته‌های فنی و مهندسی در ایران دارای آینده شغلی مناسبی است. فارغ‌التحصیلان این رشته با گسترش و توسعه این صنعت، می‌توانند در صنایع مختلفی از جمله صنعت خودروسازی، صنایع برق و الکترونیک، مخابرات نوری، ساخت و تولید دستگاه‌های پزشکی و نظامی، فناوری اطلاعات، صنعت نانو، مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌ها و ... فعالیت کنند.

دکترای برق یکی از رشته‌های مورد علاقه داوطلبان  بوده، اکنون استقبال  از این رشته چگونه است؟

استقبال دانشجویان در مقطع دکترا در کشور بسیار خوب بوده و دانشجویان زیادی علاقه مند به تحصیل در این مقطع هستند. با توجه به وجود زمینه های مختلف در مقطع دکترای الکترونیک مانند اپتیک، افزاره های میکرو و نانو، فرکانس بالا و ...، دانشجویان می توانند در هر زمینه ای که علاقه مند هستند به پژوهش بپردازند.

گروه برق دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه دارای اساتید برجسته با مرتبه علمی دانشیار و استادیار، در زمینه های مختلف الکترونیک می باشد که می توانند دانشجویان تحصیلات تکمیلی را در زمینه های مختلف راهنمایی و مشاوره نمایند، لازم به ذکر است که سه نفر از اعضای گروه الکترونیک این دانشگاه در سال 2022 در لیست دو درصد دانشمندان برتر جهان نیز قرار گرفته اند.

چالش‌های این  رشته  را چه چیزهایی می دانید؟ راهکارهایتان برای رفع چالشها چیست؟

از مهمترین چالشهای حوزه الکترونیک، میتوان به محدودیت‌های مالی و کمبود بودجه برای تحقیقات و توسعه اشاره کرد. این محدودیت‌ها می‌توانند باعث کاهش کیفیت تحقیقات و توسعه در این حوزه شوند.

همچنین محدودیت‌های دسترسی به تجهیزات پیشرفته از مشکلاتی است که پژوهشگران کشورمان با آن روبرو هستند که برخی از این محدودیتها مربوط به تحریم‌های بین‌المللی است.

برای کاهش اثر این محدودیتها می توان بودجه های پژوهشی را افزایش داد تا بستر تحقیق و توسعه در کشور افزایش یابد. همچنین افزایش ارتباط صنعت و دانشگاه می تواند به عنوان یک راهکار برای رفع چالش به حساب آید به طوری که دانشگاه محلی برای بررسی و حل مشکلات صنعتی به شمار آید.
انتهای پیام /

کد خبر: 1183967

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =